۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۶۹۱۴۸۲
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در گفت‌وگو با رسا:

وقف برای اشتغال و ازدواج در شرایط نامساعد کنونی، بهترین راهکار است

وقف برای اشتغال و ازدواج در شرایط نامساعد کنونی، بهترین راهکار است
کردستان ـ حجت الاسلام کاروند گفت: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی بهترین وقف، وقف برای ایجاد اشتغال و ازدواج  در سطح استان کردستان می باشد.

حجت الاسلام محمد کاروند به مناسبت دهه وقف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کردستان، در سخنانی اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های در دستور کار اداره اوقاف و امور خیریه کردستان رسیدگی به دعاوی در بحث موقوفات است که تعداد این پرونده در این استاد 470 مورد بوده است که خوشبختانه با حمایت خوب سیستم قضائیه بیشتر این حقوق ایفاد شده است.

حجت الاسلام کاروند بیان کرد: همچنین در سه شهرستان سنندج، مریوان و بیجار در بحث درآمدهای پایدار و احیای سرمایه های موقوفات ورود پیدا کرده ایم و ان شاء الله در دیگر شهرستان ها نیز این موضوع در انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 98 باغ وقفی در کردستان داریم، گفت: طبق آخرین آمار در 6 ماهه سالجاری 5 باغ مثمر موقوفه ای در کردستان احداث شده است که این باغات شامل باغ گردو و انگور دیم می باشد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان با اشاره به تعمیر و مرمت مساجد از محل نیات وقفین خیراندیش، بیان داشت:  از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از 32 هزار سبد معیشتی با میانگین ارزش 500 هزار تومان بین نیازمندان استان توزیع شده است که هزینه این بسته ها از محل موقوفات تامین شده است.

حجت الاسلام کاروند با اشاره به حمایت اداره اوقاف و امور خیریه از دانش آموزان بی بضاعت، گفت: در قالب طرحی بنام «مهر تحصیلی» بیش از یکهزار بسته لوازم التحریر و نیز 2700 جفت کفش بین دانش آموزان مستمند استان کردستان توزیع شده است.

وی با اشاره به کمک های مالی به 206 هیئت و تشکل مذهبی در ایام محرم حسینی از سوی اداره اوقاف و امور خیریه استان کردستان، افزود: برای ایجاد اشتغال پایدار طرح کارگاه چرخ خیاطی در سطح استان کردستان راه اندازی شده است که سرپرستان خانواده ها می توانند با کار در این کارگاه ها ماهانه حداقل در حدود 1 میلیون و 600 هزار تومان دستمزد دریافت نمایند که این کارگاه ها در شهرستان های سقز، مریوان، سنندج، قروه فعال هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان بیان داشت: برگزاری مسابقات قرآن کریم مرحله شهرستانی و استانی در دو بخش خواهران و برادران الحمدالله به خوبی در سطح استان صورت گرفت و منتظر این هستیم که بخش کشوری هم اعلام شود و مقدمات لازم را برای شرکت کنندگان مهیا کنیم.

حجت الاسلام کاروند با اشاره به تجلیل از واقفین در دهه کرامت امسال در کردستان، گفت: برخی از هیات الامناء محترم و کسانی که تحت عنوان امین موقوفات در سطح استان کردستان به مجموعه وقف خدمت می کنند نیز تجلیل می شوند که این مراسم با توجه به وضعیت کرونا در جامعه به صورت ویدئوکنفراس در مراکز استان ها با تهران همزمان انجام خواهد شد که ان شاء الله زمان دقیق این برنامه متعاقبا اعلام خواهد شد.

برپایی ایستگاه های «همه واقف باشیم» یکی دیگر از برنامه های دهه وقف در کردستان بود که حجت الاسلام کاروند بدان اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های تخصصی وقف با گروه های مختلف جامعه همانند دانشجویان، اساتید، علما، اصناف مختلف، جامعه پزشکان، اصحاب رسانه، فعالان عرصه مجازی و.... در دهه وقف امسال در کردستان برگزار خواهد شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان تاکید کرد: سعی ما این است که 2 مرکز خیریه در کنار کارگاه خیاطی در محله حاشیه ای «ننله» شهر سنندج راه اندازی نماییم و در این طرح ما صرفا وسایل را تهیه می کنیم و مردم خود مدیریت این کارگاه را عهده دار خواهند شد.

حجت الاسلام کاروند در ادامه اظهار داشت: وقف برای دین و به ویژه مسجد به صورت پراکنده در کل استان مان هست، البته نیاز است که فرهنگ وقف بیش از این در کردستان ترویج داده شود. یعنی ما شاهد تک محصولی در حوزه وقف نباشیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان با اشاره به اینکه در کل کشور بیش از 800 مورد نیت وقف داریم، لذا به نظر می رسد در این شرایط نامناسب اقتصادی بهترین وقف، وقف برای ایجاد اشتغال در سطح استان کردستان می باشد و همچنین وقف در زمینه ازدواج نیز یکی دیگر از وقف های مورد نیاز ما در این سالهاست./1400/ت310/

ارسال نظرات