۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۹۵۷۶۰

نقش حوزه‌های علمیه درمعماری و شهرسازی اسلامی

نقش حوزه‌های علمیه درمعماری و شهرسازی اسلامی
چهارمین نشست ازسلسله نشست‌های کافه فرهنگ و اندیشه با موضوع نقش حوزه‌های علمیه درمعماری و شهرسازی اسلامی برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدصادق ناطقی، دبیر کانون‌های فرهنگی تبلیغی و جهادی استان قم،در این نشست عنوان کرد: بیش از ۲۱۰ کانون فرهنگی تبلیغی در استان قم وجوددارد که در حوزه‌های مختلف سبک زندگی،رسانه،کودک و... فعالیت می‌کنند و طرح‌های و کارهای مفیدفراوانی انجام می‌دهنداما به آن‌ها پرداخته نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه آثارکاربردی فراوانی در حوزه علوم انسانی تألیف شده است،بیان کرد:در رابطه با شهرسازی اسلامی در حوزه علمیه فعالیت‌هایی خوبی صورت گرفته است و سال‌ها است که آیت‌الله اراکی نیز درس خارج فقه شهرسازی اسلامی را ترک نکردند.

دبیر کانون‌های فرهنگی تبلیغی و جهادی استان قم اظهار کرد:حوزه علمیه در حدتوان فعالیت کرده است و مقالات متعددی در رابطه با شهرسازی اسلامی،شهرداری اسلامی،معماری اسلامی و... وجوددارد؛ اما بین کارهای نظری و عملی شدن این فعالیت‌ها فاصله وجود دارد؛زیرا افراد دارای مسئولیت،در رابطه با شهرسازی اسلامی دغدغه‌ای ندارند و افراد دغدغه‌مند نیزمسئولیتی ندارند.

این فعال فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه بیان کرد:شهرسازی اسلامی به معنای نوشتن آیات قرآن به دیوارهای شهر و یا جلوگیری از مدرن شدن شهرنیست

وی درباره تعاریف ‌شهراسلامی از دیدگاه متخصصین تصریح کرد:شهری که در آن حاکمیت اسلامی وجود دارد و به اجرای بهتر تعالیم اسلامی کمک می‌کند، شهر اسلامی گویند

حجت‌الاسلام ناطقی با اشاره به اینکه اسلام برای انسان شأن ویژه‌ای قائل شده است،افزود:همه کائنات باید به انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات خدمت کنند تا انسان به بندگی و عبادت برسد به همین علت در شهرسازی اسلامی نیز باید کاری شود که انسان در عبودیتش موفق‌تر شود و شهر زمینه‌ای برای بندگی ایجادکند.

وی بیان کرد:هدف از شهرسازی اسلامی آسان شدن راه عبودیت برای مردم است و حاکمیت اسلامی نیز وظیفه دارد زمینه رابرای تعالی و رشد معنوی مردم آماده کند.

دبیر کانون‌های فرهنگی تبلیغی و جهادی استان قم اظهار کرد:برخی افرادتحقق شهرسازی اسلامی را توهم قلمداد می‌کنند درحالی‌که در گذشته سفر با آهنی پرنده نیز در نظر برخی توهم بوده اما قدم به قدم این امر محقق شده است و شهرسازی اسلامی نیز در برهه‌ای توسط شیخ بهایی اجرا شده است.

فعال فرهنگی_اجتماعی حوزه علمیه قم ادامه داد:اتفاق‌های بزرگ را آدم‌های دغدغه‌مند رقم می‌زنند و اگر اولین فردی که به خاطر شوق به پرواز سقوط کرد، نبود هیچ‌گاه هواپیما ساخته نمی‌شد.

وی در رابطه با حضور طلبه‌ها در حاکمیت نیز بیان کرد:برای اجرای احکام دینی و مبانی اسلامی لازم است انسان‌های متخصص دغدغه مند در جایگاه‌های اجرایی حضور داشته باشند و صرف وجود مقالات و تحقیقات دینی کفایت نمی‌کند و این امر در سیره ائمه(ع) و پیامبر(ص)نیز وجوددارد.

حجت‌الاسلام ناطقی با بیان اینکه متاسفانه در قم توجه‌ای به طلاب انقلابی متخصص نمی‌شود،ادامه داد:در شهرداری قم فقط یک طلبه وجود دارد درحالی‌که ظرفیت حضور چند طلبه در شورای شهر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهر دارای دو بخش کالبد و روح است که روح آن گرفته شده است،تصریح کرد:بر اساس روایت،قم حرم اهل‌بیت(ع)است و اگربا این دیدگاه به شهر نگاه شود در همه امور این تناسب مدنظر قرار می‌گیرد.

فعال فرهنگی_اجتماعی حوزه علمیه با بیان اینکه در طراحی‌های اطراف حرم حضرت معصومه(س)باید دقت شود که بصر حرم گرفته نشود،افزود:امروزه برای ورود به حرم باید ازبین خودروها، پاساژها و ... عبور کرداگر چه این امر کمی تصحیح شده است اماهنوز هم قبل از ورود به حرم فضای معنوی به خوبی منتقل نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای طرح اگر نگاه حرم شهر به قم وجود داشته باشد باید اطراف حرم از آهن‌ها و صنعت دور شود تا حس معنوی به افراد منتقل شود، گفت:کسی مخالف وجود مغازه در اطراف حرم نیست اما باید حریمی وجود داشته باشد مثلاً برای امام‌زاده‌های سطح شهر حریمی وجود ندارد به‌طوری‌که گاهی برخی افراد متوجه وجود این امامزاده‌ها نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام ناطقی بااشاره به اینکه خلأ در قانون وجود ندارد بلکه در اجرا مشکل وجود دارد، گفت:زمانی شهرسازی اسلامی اجرائی می‌شود که از تراکم فروشی‌ها و تخلفات این‌چنینی جلوگیری شود.

وی بابیان اینکه برای کسب درآمد شهرداری‌ها راه‌های متعددی وجود دارد، گفت:شکر خداوند به روش‌های زبانی، قلبی و عملی صورت می‌گیرد و شکر عملی یعنی از نعمت‌های خداوند مانند بیابان‌های قم،دشت کویر،دریاچه نمک، رودخانه و... که نعمت‌های بزرگی هستند به خوبی استفاده شود.

وی ادامه داد:هر کدام از این مواهب اگر در هر جا دیگر دنیا بودند،درآمدهای سرشاری برای مردم آن منطقه ایجاد می‌شد اما متاسفانه در شهرقم ما منتظر کسب درآمد آسان از جیب مردم هستیم.

این فعال فرهنگی و روان‌شناس حوزوی یادآور شد:روان انسان‌ها ازآنچه می‌بیند تغذیه می‌کند،لذا المان‌ها شهری،ساخت و سازها و...درحفظ سلامت معنوی و روانی انسانها بسیارتاثیر دارد.

ارسال نظرات