۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۶۹۶۵۱۶

کتاب «سیدالشهدا دیباج» به قلم حجت الاسلام حسینی دیباجی منتشر شد

کتاب «سیدالشهدا دیباج» به قلم حجت الاسلام حسینی دیباجی منتشر شد
سمنان - کتاب «سیدالشهدا دیباج» به قلم حجت الاسلام حسینی دیباجی با موضوع زندگینامه شهید والامقام "حاج سید مرتضی(محمد) آقا شنائی" به رشته تحریر درآمد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در سمنان، مجلد " سیدالشهدا دیباج " اثر حجت حجت الاسلام سیدمحسن حسینی دیباجی، نماینده، ولی فقیه در سپاه استان سمنان، در ۵۴ صفحه و قطع رقعی توسط نشر صریر به سفارش اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان چاپ شده است.

زندگینامه بسیجی جانباز شهید حاج سید مرتضی (محمد) آقا شنائی، سخنان جمعی از علمای بزرگ استان سمنان در باب ویژگی‌های شخصیت این شهید والامقام، خاطراتی از زبان فرزند شهید بزرگوار با مضامینی همچون: عشق و علاقه این جانباز شهید به اهل بیت (ع) و شهادت، خوشرویی و توجه به بیت المال، شجاعت، ازخودگذشتگی و توسل به شهدا؛ از جمله بخش‌های متنوع این کتاب است.

در این کتاب آمده است: جانباز ۷۰ درصد شهید حاج سید مرتضی (محمد) آقا شنائی از جمله شجاع مردانی بود که در نخستین روز‌های تجاوز صدام به کشورمان با وجود داشتن همسر و چند فرزند به همراه تعدادی از رزمندگان منطقه دیباج شهرستان دامغان، تحت عنوان گروه فدائیان اسلام به جبهه‌های جنوب شتافت، در شرایطی که هنوز سپاه و بسیج سازماندهی نشده بودند؛ وی تنها پس از گذشت چندین روز از حضورش در جبهه در درگیری تن به تن با بعثی‌ها در منطقه " بهمن شیر " اطراف آبادان از ناحیه کتف و شانه مورد اصابت تیر مستقیم دشمن قرار گرفت.

مؤلف در بخش‌هایی از این کتاب آورده است: این شهید بزرگوار علاوه بر انجام مسئولیتی که به دعوت حجت الاسلام قدمی رئیس وقت دادگاه انقلاب استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام بر دوش ایشان نهاده شده بود هرگاه بوی عملیات به مشامش می‌رسید، بی درنگ خود را به مناطق عملیاتی و جمع همرزمانش می‌رساند و مدت‌ها نیز به عنوان فرمانده دسته گروهان همیشه پیروز قمربنی هاشم (ع) دامغان در جبهه‌ها انجام وظیفه کرد.

در بخش دیگری از کتاب سیدالشهدا دیباج آمده است: گروهان قمر بنی هاشم (ع) از گردان محمد رسول الله (ص) در جریان عملیات والفجر ۸ در جزیره ام الرصاص عراق با دشمن درگیر شدند، در جریان درگیری‌های نزدیک شبانه نارنجکی از سوی دشمن به طرف دسته تحت فرماندهی شهید سید مرتضی آقاشنایی پرتاب شد، وی، چون نمی‌خواست نیروهایش آسیبی ببینند، خم شد تا نارنجک را دور کند که ناگهان منفجر شد و دست و پای چپ این دلاور مرد قطع شد و ده‌ها ترکش به بدنش اصابت کرد، اما مشیت الهی بر این بود که سید مرتضی زنده بماند.

جانبازشهید حاج سید مرتضی (محمد) آقا شنائی سرانجام پس از ۳۰ سال مبارزه، تلاش، جهاد و خدمت در راه خدا و تحمل درد و رنج فراوان، در شامگاه شنبه چهارم آذرماه ۸۵ به یاران شهیدش پیوست؛ حجت الاسلام والمسلمین ملک محمدی در بخشی مطلبی که در کتاب سیدالشهدا دیباج آمده است درباره این شهید والامقام می‌نویسد: " امام صادق (ع) می‌فرماید: "المؤمن کالجَبَل الرّاسخ" مصداقش سید مرتضی است، طوفان وزید، ولی یک میلی متر از راه ولایت جدا نشد، تمام وجودش عشق به ولایت و عشق به رهبر بود.

گفتنی است، تصاویری از شهید والامقام حاج سید مرتضی (محمد) آقا شنائی، چند حکایت از شهدای گرانقدر دوران دفاع مقدس، مقام شهیدان از دیدگاه قرآن و روایات، دستاورد‌های دفاع مقدس و خلاصه شرح حال امامزاده محمدبن جعفرالصادق مقلب به دیباج از دیگر بخش‌های این کتاب است، که به قلم فرزند این شهید والامقام به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب " سیدالشهدا دیباج " اثر حجت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحسن حسینی دیباجی، نماینده، ولی فقیه در سپاه استان سمنان (فرزند این شهید گرانقدر) در همایش رزمندگان و بسیجیان منطقه رودبار شهرستان دامغان، طی آئینی باحضور فرماندهان و مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد. /۹۷۷/
 
 
جواد رمضانیان
ارسال نظرات