۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۶۹۸۰۶۵
امام جمعه قم عنوان کرد؛

وحدت، ضرورت امت اسلام/ مقاومت در نزدیکترین نقطه به اسرائیل قرار دارد

وحدت، ضرورت امت اسلام/ مقاومت در نزدیکترین نقطه به اسرائیل قرار دارد
آیت الله اعرافی وحدت را ضرورت امروز و فردای امت اسلامی دانست و گفت: نباید با سخنان پوچ و بی ارزش وحدت استوار مسلمانان ضربه بخورد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در خبطه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته شهر قم با اشاره به حقوق اولیاء الهی گفت: وظایف ما در روابط با دیگران از خانه و جامعه تا اولیاء الهی و در صدر آن با خداوند متعال مبتنی بر یک حقوق پایه و اساسی است.

وی وظایف انسان ها را بر اساس قواعد فقهی و اخلاقی دانست و افزود: این قواعد دل بخواهی و گزاف نیست بلکه مبتنی بر یک مصالح عالیه است و یکی از مسائل کلیدی و پشتوانه وظایف فقهی و اخلاقی حقوقی است که بر ذمه ما انسان ها قرار گرفته است که این حقوق قراردادی و وضعی نیست بلکه فطری و تکوینی در عالم است.

امام جمعه قم با اشاره به وظایف و تکالیف در مقابل انبیاء و معصومین اظهار داشت: سود حاصل از این تکلیف به خود انسان بر می گردد و این قانون الهی است که سود اطاعت از خدا و ولی او به خود انسان برگردد و در این قانون فاطمه زهرا(س) از جایگاه رفیعی برخوردار است، این بانوی مکرمه هیچ تفاوتی با دیگر معصومین ندارد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به روایتی ادامه داد: فاطمه زهرا (س) تنها مادر جسمانی برای ائمه (ع) نبود ایشان مبدا فیض و واسطه فیض الهی برای ائمه هدی بود، تکریم بی پایان در برابر این شخصیت والا و عظیم الشأن وظیفه همه بشریت و همه امت اسلام است.

استاد درس خارج حوزه علمیه هفته پژوهش را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم بعد از تفصیل آن تبیین انقلاب اسلامی و ادوار و مراحل آن، مقام معظم رهبری هفت بند را به عنوان راهبردهای اساسی و کلیدی پیش روی ملت بیان کردند که اولین آن ها تحقیق و پژوهش بود.

وی ادامه داد: حوزه، دانشگاه و جامعه ما بدانند که تحقیق و پژوهش باید مبنای صنعت، کار و تلاش، فرهنگ و حرکت های اجتماعی ما باشد، هر حرکتی و برنامه ای که بر پایه شناخت درست و تحقیق جامع باشد ارزش دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه بخشی از خروجی حوزه و دانشگاه باید گره از مشکلات مردم باز کند، اظهار داشت: فعالیت های علمی این دو نهاد باید راه را برای سعادت دنیا و آخرت مردم بگشاید، بخشی از تحقیقات ما باید آسیب های اجتماعی را معالجه کند و مشکلات و دردها را بشناسد و راه حل ارائه بدهد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در نظام برنامه و بودجه کشور باید تحقیق و پژوهش در رتبه نخست قرار بگیرد، عنوان کرد: حوزه، دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقی ما باید پشتوانه نظام تصمیم سازی اداری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ما باشند، تحقیقات ما روند خوبی را طی کرده اما نباید به این وضع بسنده کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم هفته وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داشت و خاطرنشان کرد: امام بر وحدت حوزه و دانشگاه، همگرایی و تعامل دانش آموختگان این دو نهاد علمی تاکید کردند؛ انقلاب اسلامی خروجی یک پیوند عمیق نخبگانی حوزه و دانشگاه و توده مردمی بود این پیوند و تعامل امروز هم نیازمند حرکت ما است و به آن نیاز داریم.

امام جمعه قم با اشاره به فصل بودجه اظهار داشت: امید می رود در طراحی بودجه سال آینده رونق اقتصادی، اشتغال، سرمایه گذاری و توجه به نیازهای نیازمندان و مستمندان و قانون تعالی جمعیت اهتمام ورزیده شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به سخنان  توهین آمیز و تفرقه افکن در گوشه ای از کشور گفت: مواضع حوزه بیان شده و این سخنان نسنجیده را محکوم و از علمای اهل سنت در کشور نیز به خاطر مواضع خوب و به موقع آنان تشکر می کنیم.

وی با اشاره به وحدت جهان اسلام ادامه داد: وحدت اسلامی ضرورت امروز و فردای ما است، نباید با سخنان پوچ و بی ارزش این وحدت استوار ملت ایران را ضربه زد، همه می دانند جایگاه خاندان پیامبر یک جایگاه فرا مذهبی و فرا دینی است، عظمت این خاندان آشکار و آفتابی است نباید این عظمت را شکاند چرا که به ضرر همۀ امت اسلام است.

امام جمعه قم با تاکید بر ضرورت رفع آسیب های فرهنگی قم خاطرنشان کرد: معالجعه آسیب های اجتماعی راه بنیادینی دارد که به خود مردم برمی گردد، دستگاه ها و مسئولین با رعایت قوانین و مقررات و قاطعیت اقدام لازم را باید انجام دهند اما راه معالجه آسیب هایی اجتماعی فعال تر شدن مساجد، مدارس و پایگاه های فرهنگی است.

وی در ادامه با اشاره به مسائل بین الملل اظهار کرد: رنج ملت افغانستان بر ما بسیار سخت است، رنج این مردم از شیعه و سنی واقعاً جانکاه است، انتظار می رود دولت افغانستان به سمت دولت فراگیر و تعامل با اقوام و مذاهب برود.

آیت الله اعرافی با بیان گستاخی سعودی ها در یمن خاطرنشان کرد: در یمن همچنان شاهد گستاخی های بی حد و مرز سعودی ها با پشتیبانی آمریکایی ها هستیم که این همه مشکل را برای این ملت بزرگ پدید آورده است، چرا دنیا و امت اسلام بیدار نمی شود و فشار نمی آورد که این تجاوز متوقف شود.

وی در پایان با اشاره به گستاخی های رژیم غاصب صهیونیستی اظهار داشت: اربده کشی ها و مواضع رذیلانه اسرائیل و یاوه هایی از قبیل اینکه به ایران حمله می کنیم، بسیار پدیده زشت و شگفت انگیزی است، ژست قدرت در اوج ضعف و ذلت در اسرائیل منشأ این حرف های پست شده است، اسرائیل و پشتیبانانش بدانند امروز امت اسلام، سپاه اسلام، محور مقاومت و ایران مقتدر در نزدیکترین نقطه به آن هاست و هر اقدامی کنند مساوی با جنگی بزرگ و سرکوب شدید متجاوزان به دنیای اسلام خواهد بود.

ارسال نظرات