۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۶۹۸۴۴۸
امام جمعه موقت کاشان:

جهاد باید بر مبنای معرفت، بصیرت و شجاعت باشد

جهاد باید بر مبنای معرفت، بصیرت و شجاعت باشد
حجت الاسلام احتشام گفت: با کسانی که نقطه آمالشان مالزی، ترکیه و ژاپن است، با اسلام مدنظر آن ها نمی توان مقدمات ظهور حضرت مهدی (عج) را در گام دوم انقلاب فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، یکصدمین نشست از سلسله نشست های علمی پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی پژوهشگاه فضای مجازی تحت عنوان شاخص های جهاد تبیین بعدازظهر امروز با حضور حجت الاسلام علی احتشام امام جمعه موقت کاشان در دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام احتشام با اشاره به اینکه اصولاً هر کاری بخواهد در چارچوب اسلام ناب محمدی تبیین شود، لزوماً باید مبنای عقلانی و وحیانی داشته باشد، گفت: تا نتوانیم زیرساخت های فکری محکم برای موضوعات نوپدید پیدا کنیم، علی القاعده کار دراز مدت موفقی نمی توان ارائه کرد.

وی با بیان مبنای جهاد تبیین اظهار داشت: سه گام تقوا، عقلانیت و جهاد فی سبیل الله در راه تبیین وقایع ضروری است، انسان مومنِ ابزارمند اگر مانند شهید مطهری و امام عظیم الشأن در راه علوم دین غواصی و کنکاش نکند در زندگی موفق نخواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم پنج قاره این کره خاکی را با وجود فضای مجازی همانند همسایه دیوار به دیوار توصیف و ابراز کرد: جهاد باید برمبنای مثلث معرفت، بصیرت و شجاعت باشد، با معرفت تنها اگر یک کانال بزرگ اطلاعات هم در دسترس قرار گیرد اما بصیرت و چاشنی شجاعت نباشد، جهاد صورت نخواهد گرفت.

وی با اشاره به نامه امام خمینی (ره) به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در موضع عزل آیت الله منتظری تصریح کرد: امام راحل علت عزل را تبیین کردند و از خواص توقع داشتند که این مسأله در آینده روشن و تبیین شود اما تا به امروز این کار نشده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به منشور استقامت امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: امام راحل دو روز پس از پذیرش قطعنامه 598، در پیام بلندی به این مناسبت و سالگرد شهدای مکه بیان کرد که اگر از جنایت صدام و آمریکا بگذریم از جنایت آل سعود که حریم امن الهی را منکوب کرد نمی گذریم، متاسفانه پس از امام راحل افرادی که زمام اداره دولت و امور اجرایی کشور را به عهده داشتند روابط خانوادگی با آل سعود برقرار کردند، این موارد نیازمند جهاد تبیین است.

حجت الاسلام احتشام سوء استفاده دشمن را به دلیل عدم تبیین جبهه انقلاب دانست و اظهار داشت: اگر ما برای مردم پیام امام (ره) را تبیین کرده بودیم که فرمود از ملت عزیز می خواهم به طرفداران اسلام ناب رای بدهند و از ملت عزیز می خواهم که به طرفداران اسلام آمریکایی رای ندهند، کار به فتنه های ادوار گذشته انتخابات ختم نمی شد، چرا که به خاطر ضعف های موضوع شناسی که نهادهای اطلاع رسانی همه آنچه موقع انتخابات لازم است را ارائه نمی کنند یا فرصت بررسی نمی شود، گاه توسط شورای نگهبان کسانی که طرفداران اسلام آمریکایی هستند نیز تایید صلاحیت می شوند.

وی با اشاره به کلید واژه گفتمانی «اسلام ناب» در کلام امام  راحل (ره) گفت: اسلام ناب یعنی اسلام پابرهنگان، رنج دیدگان، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام سردار سلیمانی و اسلام اهل بیت (ع) است؛ امام (ره) از ملت درخواست کرد که به اسلام لیبرال ها رای ندهند، چه کسانی از لیبرال ها حمایت می کنند، اگر مردم گاه به این گروه اقلیت طرفدار لیبرال رای داده به این خاطر است که خواص به موقع تبیین نکردند.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به شاخصه اصلی جهاد تبیین ابراز داشت: استفاده از ظرفیت های گذشته برای امید به آینده شاخصه اصلی جهاد تبیین است؛ نماز میتی که حضرت آقا برای برخی از سران مملکت اقامه کردند را ببینید، تک تک فرازهای این نماز نیاز به تبیین دارد.

حجت الاسلام احتشام حضرت زهرا (س) را شهیده جهاد تبیین دانست و تصریح کرد: اگر فدک و ذوالفقار را هم بگیرند اما از آبرو و زبان برای جهاد تبیین باید خرج کرد، با کسانی که نقطه آمالشان مالزی، ترکیه و ژاپن است با اسلام مدنظر آن ها نمی توان مقدمات ظهور حضرت مهدی (عج) را در گام دوم انقلاب فراهم کرد.

ارسال نظرات