۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۶۹۸۴۵۱

نشست علمی «پژوهش های اسلامی؛ از هست تا باید» برگزار شد

نشست علمی «پژوهش های اسلامی؛ از هست تا باید» برگزار شد
به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش نشستی با موضوع «پژوهش های اسلامی؛ از هست تا باید» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش نشستی با موضوع پژوهش های اسلامی؛ از هست تا باید با سخنرانی حجت الاسلام یحیی جهانگیری مدرس حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و آنلاین در مدرسه علمیه قائم چیذر برگزار شد.

حجت الاسلام جهانگیری با بیان این سوالات که من در کجای این اجتماع خواهم بود؟آیا کسی به پژوهش من درحد یه ورقه رجوع می کند یا با رجوع فردی به این پژوهش ،مشکلش حل می شود، گفت:بین مشق پژوهش و مشنگی پژوهش فرق است، مشق پژوهش آن است که دیگران به پژوهش و پایان نامه یا تحقیق یا مقاله ما رجوع کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید ببینید شما هویت جمعی در پژوهش دارید یا هویت فردی، اظهار کرد:به همان اندازه که شما به دیگران ارجاع می دهید باید به شما هم ارجاع داده شود، باید ما هم در این هویت جمعی نقش داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه پژوهش خوب را پژوهشی که رفرنس زیاد داشته باشد، ندانست و ابراز کرد: پژوهشی خوب خواهد بود که رفرنس بیشتر بخورد؛ پژوهشگران بدانند هرگاه پژوهش روی کاغذ آورده شود شما را وارد بازی مشنگی پژوهش کردند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش فقط ،متن مکتوب نیست، عنوان کرد: یک سخنرانی خوب هم پژوهش است پژوهش، هر فرمت از نظریه پردازی و کاویدن علمی است که می‌تواند به صورت یک اثر مکتوب تبلور یابد.

حجت الاسلام جهانگیری با بیان اینکه پژوهشگر خوب بیش از آنکه به کتابخانه و آثارمکتوب مراجعه کند به عقل خود یا آثارموهوب خدامراجعه کند، تصریح کرد: پژوهش به داشتن سوال و به داشتن مسئله و تفکر است، پس پیش از آنکه به آثار مکتوب مخلوقات که نقل است مراجعه‌کنیم به آثار موهوب خالق که عقل است مراجعه کنیم.

وی در پایان با اشاره به درست اندیشیدن خاطرنشان کرد: باید ساختار و دستگاه را یاد بگیریم نه فر آورده ای که دستگاه بیرون می دهد، بیایید اندیشیدن و روش درست اندیشیدن را یاد بگیریم.

ارسال نظرات