۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۶۹۹۲۹۶
حجت الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

بدون علم از اهل بیت سخن نگوییم/ نقش اغراض سیاسی در مخالفت با برپایی عزاداری

بدون علم از اهل بیت سخن نگوییم/ نقش اغراض سیاسی در مخالفت با برپایی عزاداری
حجت الاسلام لیالی افرادی که اصل عزاداری را زیر سوال می برند ناشی از بی اطلاعی آنها از تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دانست و خواستار عذرخواهی آنها شد.

حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با انتقاد از سخنان برخی که به بهانه دهه سازی ها، اصل عزاداری اهل بیت(ع) را زیر سؤال می برند، گفت: سخن از تاریخ و سیره اهل بیت(ع) احتیاج به تأمل و تدبر بسیاری دارد، اما امروز مشاهده می شد که برخی از افراد و موجهین مباحثی را مطرح می کنند که نشان می دهد آنها در گزاره های تاریخی مطالعه و تسلطی ندارند.

سخن از تاریخ و سیره اهل بیت احتیاج به تأمل و تدبر بسیاری دارد

وی با اشاره به اینکه اختلاف های بسیاری در حوداث و گزاره های تاریخی وجود دارد، ابراز کرد: در تاریخ ولادت، وفات، ازدواج، شهادت، فرزندان و تعاملات سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) اختلافات تاریخی بسیاری وجود دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی اظهار کرد: حوادثی که بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) و دوران اهل بیت(ع) اتفاق افتاد، سبب شد که تشیع توفیقی در نگارش تاریخ نداشته باشند، زیرا سخت گیری های بنی امیه و بنی عباس بر شیعیان، برای منع تدوین احادیث، منع نگارش فضایل و مناقب و سیره اهل بیت سبب شد که تاریخ ائمه اطهار(ع) به طور کامل و دقیق به دست ما نرسد.

حجت الاسلام لیالی با اشاره به اینکه اصل حوادث تاریخی همچون اعیاد و وفات های پیامبر و اهل بیت(ع) مورد اتفاق مورخان است، افزود: بسیاری از این حوادث تاریخی در منابع تاریخی اهل سنت نوشته شده و در کتب سابقین آنها وجود دارد.

وی بیان کرد: در ولادت های ائمه اطهار(ع) مراسمات جشن و شادمانی برپا و اختلافی در این موارد وجود ندارد، اما در بحث وفات و شهادت های اهل بیت(ع) برخی این اشکال را مطرح می کنند که چرا این همه تأکید بر عزاداری می شود؟

اصل برگزاری عزاداری امری مسلم در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) است

وی اصل برگزاری عزاداری را امری مسلم در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: هرچند اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد که 75 روز یا 95 روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده، اما اصل حوادث بعد از وفات رسول اکرم، برگزاری شورای سقیفه و ماجرای فدک، احراق درب و شهادت حضرت زهرا(س) جزء مسلمات و مبانی تاریخی بوده که توسط مورخان شیعه و اهل سنت نوشته شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی اظهار کرد: از زمان آل بویه و بعد از آن هر زمانی که تشیع فرصتی به دست آورد نسبت به احیای بزرگداشت و عزاداری برای امام حسین(ع)، احیای مراسم غدیر و عزای حضرت زهرا(س) تعمد داشتند.

افرادی که اصل عزاداری زیر سوال می برند عذر خواهی کنند

افرادی که اصل عزاداری را زیر سوال می برند ناشی از بی اطلاعی آنها از تاریخ و سیره اهل بیت است

حجت الاسلام لیالی اظهار کرد: برخی اصل عزاداری اهل بیت(ع) را زیر سوال می برند و بیان می کنند که در جمهوری اسلامی ایران مراسم فاطمیه اول و فاطمیه دوم مرسوم شد، در حالی که این گونه نیست و این سخنان ناشی از بی اطلاعی آنها از تاریخ و سیره اهل بیت(ع) است.

وی چگونگی برگزاری مراسمات عزاداری را برگرفته از آداب و رسوم هر منطقه دانست و افزود: در برخی مناطق فاطمیه اول و فاطمیه دوم در طول سه، پنج یا ده روز مراسم عزای حضرت زهرا(س) برگزار می شود، اما این امور دستور شرعی نیست بلکه بستگی به عرف، آداب و رسوم هر منطقه دارد.

نباید برخی به انگیزه های سیاسی با برگزاری مجالس عزاداری مخالفت کنند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برگزاری مراسمات عزاداری اهل بیت متعلق به مردم است و ربطی به حاکمیت و حکومت ندارد، گفت: مجالس عزاداری اهل بیت(ع) را مردم با جان و دل خود برگزار می کنند و ربطی به دولت ها و حکومت ها ندارد، از این رو نباید برخی به انگیزه های سیاسی با برگزاری این گونه مجالس عزاداری مخالفت کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی اظهار کرد: حکومت و نظام اسلامی در تعظیم شعائر اسلامی و دینی وظیفه بیشتری دارد، اما برگزاری اصل مراسمات عزاداری اهل بیت(ع) امری مردمی و متعلق به آداب و رسوم شیعیان در طول تاریخ است.

وی بر لزوم پرهیز از افراط در برگزاری مراسمات اعیاد و وفات های ائمه اطهار(ع) تأکید و تصریح کرد: نباید در برگزاری جلسات عزاداری بدعت ایجاد کرد، مراسمات عزاداری دهه محرم و صفر و ایام فاطمیه در طول تاریخ شیعه برگزار می شد، از این رو باید چنین جلساتی همچنان برقرار شود.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: باید در برگزاری مراسمات عزاداری و اعیاد و جشن اهل بیت(ع) به رهنمودها و توصیه های بزرگان دین توجه داشت و باید ما در برگزاری این گونه جلسات آنچه که در محدوده شریعت بوده انجام دهیم و از آنچه که خارج از دین بوده، دوری کنیم.

وی با بیان اینکه سخن امام راحل که فرمودند باید محرم و صفر زنده نگه داشته شود، ابلاغ احیای عزاداری در این دو ماه بوده، افزود: امام سجاد(ع) و اهل بیت(ع) در محرم لباس عزا به تن می کردند و مراسم بکاء و اقامه عزا برپا می کردند که این امر نشان می دهد اقامه عزای امام حسین(ع) سبب بقای اسلام و هویت شیعی است.

افرادی که اصل عزاداری زیر سوال می برند عذر خواهی کنند

مراجع تقلید احیاگر شعائر دینی و عزاداری اهل بیت بودند

حجت الاسلام لیالی مجالس عزاداری امام حسین(ع) و ائمه اطهار را از شعائر مذهب شیعه توصیف کرد و گفت: از افتخارات مراجع و عالمان دین این است که احیاگر شعائر دینی و عزاداری اهل بیت(ع) بودند و همچنین وظیفه اصلی روحانیت بیان معارف و سیره ائمه اطهار(ع) بوده که یکی از راه های بیان معارف اهل بیت(ع) از طریق برپایی مجالس عزاداری صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه برخی که احیای مجالس عزاداری را کاسب کارانه و برای به دست آوردن وجاهت دنیایی می دانند، حرف غلطی را می زنند، تصریح کرد: بیان این گونه سخنان ناشی از ناآگاهی تاریخی آنهاست که نیاز به عذرخواهی دارد وگرنه این اظهارات بی ادبی نسبت ساحت اهل بیت(ع) است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در پایان سخنان ابراز داشت: اهل بیت به شیعیان سفارش کردند که اگر ماتم و مصیبتی به شما وارد شد به یاد مصائب اهل بیت(ع) به ویژه سید الشهدا بیفتید و همچنین برپایی مجالس عزاداری اهل بیت سبب رفع مشکلات دنیوی می شود، از این رو چه اشکالی دارد در این مجالس برای رفع گرفتاری ها و بلاهای دنیوی دعا کنیم.

تعداد بازدید : 2
ارسال نظرات