۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۷۰۱۶۰۴
مرجع بصیر؛

مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی؛ استوانه سترگ علوم اسلامی و شیعی

مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی؛ استوانه سترگ علوم اسلامی و شیعی
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) طی پیامی رحلت شیخ الفقها و المجتهدین، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) طی پیامی رحلت شیخ الفقها و المجتهدین، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

لا صَوَّتَ النَّاعي بِفَقدِكَ اِنَّما / یَومٌ عَلی آلِ الرَّسُولِ عَظیم

اِنْ کُنْتَ قَدْ غَیَّبْتَ في جَدَثِ الثّری / فَالعِلمُ وَ التَّوحیدُ فیكَ مُقِیم

با ارتحال عالم ربانی، فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت، شیخ الفقهاء والمراجع، حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی، ثلمه‌ای بغایت جبران‌ناپذیر بر پیکر جامعه اسلامی وارد آمد.

فقه، اصول، حدیث، کلام، تاریخ، شعر، ادب و حکمت شیعی، امروز یکی از استوانه‌های سترگ خود را از دست داد؛ و حوزه‌های علمیه خسارت زعیمی را متحمل شدند که بیش از هشت دهه از عمر شریف خویش را در راه تعلم، تعلیم و تهذیب سپری کرد.

فهرست خدمات دینی، علمی و اجتماعی مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، همانند عمر بابرکت ایشان، طولانی و بسیار درخشان است و نمی‌توان آن را در پیامی، احصاء کرد.

"آفرینش آثار فراوان در رشته‌های مختلف علمی"، "فعالیت‌های مبارزاتی در دوران ستمشاهی"، "مقابله با فرقه‌های انحرافی"، "احداث و تجدید بنای اماکن مهم مذهبی"، "دستگیری از فقراء و مستضعفین در شهرهای گوناگون ایران"، "حمایت از مقاومت اسلامی و دفاع از شیعیان مظلوم در مناطق مختلف جهان"، "تفقّد و تشویق محققان و فعالان حوزوی" و "اعلام موضع در حوادث گوناگون اجتماعی و سیاسی"، تنها گوشه‌ای از خدمات آن فقید سعید بود.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین مدال افتخار اعتماد امام راحل(ره) در انتصاب به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان و دبیری آن را بر سینه داشت؛ همانگونه که مردم شهیدپرور استان مرکزی ایشان را به عنوان نماینده خود برای تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند و به عنوان یکی از اساطین علم، اجتهاد و جهاد، در اولین مجلس خبرگان عضویت یافت.

سجایای اخلاقی آن مرد بزرگ نیز فصلی مشعشع از حیات طیبه اوست که تا سالیان سال می‌تواند برای طلاب و فضلای حوزوی اسوه‌ای عملی باشد؛ بویژه عشق مخلصانه به آل البیت(ع) و تواضعی باورنکردنی، ستودنی و درس آموز.

در مدت تصدی اینجانب در مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) که چند بار توفیق یافتم تا به محضر این مرجع بصیر برسم و گزارش‌هایی ارائه دهم، ایشان با علاقه فراوان از فعالیت‌های مجمع در نشر آثار اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) قدردانی کردند. تشویق به برگزاری «همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)» و سپس پیگیری آن، نمونه‌ای از توجه ایشان به کارهای مجمع بود.

ضایعه جبران‌ناپذیر ارتحال این دانشمند با صفا را به پیشگاه صاحب عزای اصلی حضرت ولیّ عصر (ارواحنا له الفداء) و نیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه های علمیه، مسلمانان و شیعیان جهان، شاگردان، مقلدان و ارادتمندان ایشان، بیت معظم گلپایگانی و فرزندان مکرم - بویژه برادر گرامی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن صافی و داماد معظم ایشان حضرت آیت الله کریمی جهرمی - تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.

از خداوند متعال علو درجات و حشر آن فقیه فقید با اولیاء طاهرینش(ع) را مسألت می‌نمایم و برای همه وابستگان و بازماندگان، صبر و سلوان می‌طلبم.

وإنا لله وإنا إلیه راجعون

رضا رمضانی
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام)
12 بهمن 1400

ارسال نظرات