۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۰۲۵۱۶
حجت الاسلام ملک زاده در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

دلایل وادادگی آل سعود در برابر آمریکا

دلایل وادادگی آل سعود در برابر آمریکا
استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به ایفای نقش آمریکا در عربستان به عنوان ژاندارم خاموش، گفت: آرامکو بزرگترین امتیاز اقتصادی برون مرزی ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود.

حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به مناسبت 25 بهمن ماه سالروز عقد توافق "کوینسی" بین عربستان سعودی و آمریکا، به تشریح دلایل وادادگی ملوک عربستان در برابر آمریکا و خیانت سعودی ها به آرمان‌های مسلمانان پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: هم‌زمان با اکتشاف و استخراج نفت در عربستان سعودی، ملک عبدالعزیز ابن سعود که با چیرگی بر قبایل شبه‌جزیره عربستان تاج پادشاهی عربستان سعودی را بر سر خود نهاد و به این ترتیب چشم‌انداز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جدیدی برای این کشور به وجود آورد که درنهایت به مستعمره آمریکا شدن کشوری که افتخار قبله‌گاهی مسلمین را دارد منجر شد و به آرمان‌های بیش از یک میلیارد مسلمان خیانت به عمل آمد.

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به نکات تاریخی در رابطه با شکل گیری حکومت وهابی آل سعود، خاطرنشان کرد: در ابتدای امر به دلیل سیطره و نفوذ انگلستان بر عربستان، برقراری رابطه میان اعراب و آمریکا چندان محتمل نبود، ده‌ها سال بود که بریتانیا از طریق معاهدات و کمک‌های اقتصادی نفوذ و سایه خود را بر قبایل عرب و کشورهای حوزه خلیج‌فارس گسترده بود.

وی افزود: شرکت‌های بریتانیایی در عراق، کویت و بحرین از امتیازات نفتی خود استفاده می‌کردند، به همین دلیل ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز ابتدای کار درصدد مشارکت با انگلیس بود و بیشتر تمایل داشت امتیاز نفت عربستان را به شرکت نفت ایران و انگلیس –شرکتی که در دوره حکومت رضاشاه پهلوی در ایران بر مخازن نفت ایران چنگ انداخته بود- واگذار کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اما این شرکت به دلیل عدم اطمینان از وجود نفت کافی در عربستان پیشنهاد ابن سعود را نپذیرفت و درنتیجه، پادشاه عربستان با استاندارد اویل کالیفرنیا که با کمال میل به دنبال حضور در خاک عربستان بود وارد قرارداد شد.

توافق "کوینسی" آغاز استعمار سعودی خواستۀ سرزمین وحی توسط آمریکا

استاد حوزه و دانشگاه، منعقد شدن توافق "کوینسی" را آغاز استعمار سعودی خواستۀ سرزمین وحی توسط آمریکا خواند و گفت: بدین ترتیب از زمان واگذاری امتیازات نفتی عربستان به کمپانی های آمریکایی تاکنون، حکومت آل سعود برای حفظ سلطه و حاکمیت ظالمانه خود در شبه جزیره عربستان، خاستگاه اسلام را به عنوان مستعمره آمریکا قرار داده است.

حجت الاسلام ملک زاده هدف آل سعود از برقراری ارتباط گسترده با آمریکا را تامین منافع دوجانبه خواند و تشریح کرد: در دیپلماسی خائنانه عربستان و آمریکا هر طرف اهداف و منافع مشخصی را در ارتباط با دیگری دنبال می‌کند، به عبارتی می‌توان گفت روابط آمریکا و عربستان از ابتدا بر پایه الزامات دوجانبه شکل گرفت.

آل سعود در پی پشتوانه سیاسی

وی افزود: هدف حاکمان عربستان سعودی از اتکای به غرب به دلیل فقدان پایگاه مردمی و به جهت تقویت پایه‌های لرزان حکومت خویش بوده تا به تبع آن بتوانند مسلمانان مخالف حاکمیت خود بر سرزمین وحی و قبله‌گاه مسلمانان را سرکوب کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: ملک عبدالعزیز از اوایل سال‌های 1300 شمسی با مطلع شدن از وجود نفت در عربستان، شرکت‌های نفتی آمریکایی و انگلیسی را که به دنبال زمین‌های نفت‌خیز در خاورمیانه و آفریقا می‌گشتند دعوت به حضور در عربستان نمود.

حجت الاسلام ملک زاده هدف موسس حکومت سعودی برای به حراج گذاشتن ذخایر نفتی عربستان را علاوه بر کسب درآمد نفتی، تقویت حاکمیت استبدادی خود بر مردم عربستان عنوان کرد و ادامه داد: ملک عبدالعزیز با باز کردن پای بیگانگان به سرزمین وحی و با شریک نمودن آنان در منافع نفت برای خود از سوی بیگانگان پشتوانه سیاسی دست‌وپا نمود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تشریح شیوه ورود کمپانی های آمریکایی در مبادلات نفتی عربستان پرداخت و گفت: ابن سعود با انعقاد قراردادی، انحصار امتیاز اکتشاف نفت را به شرکت آمریکایی استاندارد اویل کالیفرنیا (شورون) واگذار کرد که بعدها به شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا عرب (کاسوک) و سپس آرامکو تغییر نام یافت.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر نیز هدف اصلی حاکمان عربستان از رابطه با آمریکا، تکیه به آن کشور برای حفظ قدرت خویش است.

آمریکا به دنبال رابطه مستمر با آل سعود به جهت دوشیدن " گاو ده من شیرده"

در ادامه حجت الاسلام ملک زاده به هدف دولت آمریکا از رابطه با عربستان برای تامین منافع خود اشاره کرد و در همین راستا ابراز داشت: به نوشته یکی از نویسندگان غربی، دولت آمریکا در سال‌های دهه ۱۳۱۰ شمسی مصادف با دهه ۱۹۳۰ میلادی، با بالا رفتن احتمال آغاز جنگ جهانی دوم، مترصد راه‌هایی مطمئن برای تأمین اندوخته نفتی خود بود.

وی افزود: چنانکه عربستان نیز در همین زمان به دلیل کاهش درآمدهای حاصل از سفرهای زیارتی و عوارض گمرکی جنگی از نظر اقتصادی تحت‌فشار بود و باوجوداینکه دولت آمریکا به‌رغم قرارداد امتیاز اکتشاف نفت عربستان، در ابتدا از گسترش کمک‌های اقتصادی خود به این کشور سر باز زد اما پس از مدتی در تصمیم خود تجدیدنظر کرد و در سال ۱۳۲۲ توافق کمک‌های نظامی و غیرنظامی به عربستان سعودی توسط روزولت رییس‌جمهور وقت آمریکا تمدید شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بدین ترتیب آمریکایی‌ها نیز از همان ابتدای امر برای حفظ منافع خود تلاش بسیاری برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان می‌کردند.

سودهای حاصل از نفت سرزمین اسلامی علاوه بر حلقوم آمریکا در کیسۀ گشاد خلفای سعودی

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: با افزایش تولید نفت سود سرشاری نصیب شرکت‌های نفتی آمریکا شد و در این میان ملک عبدالعزیز نیز از این عایدات بی‌نصیب نماند چراکه او از پول نفت سرزمین اسلامی برای خود و پسرانش کاخ‌ها و عمارت‌های مجلل بنا می‌کرد و برج و باروهایی می‌ساخت که امروز همه آن‌ها بخشی از مجموعه کاخ سلطنتی پادشاهان سعودی شدند.

حجت الاسلام ملک زاده سیاست چپاول سرمایه نفت سرزمین وحی توسط بیگانگان و آل سعود را راهبردی مستمر در میان جانشینان ابن سعود دانست و تصریح کرد: ملک فیصل، ملک خالد و دیگر حاکمان عربستان نیز سیاست خبیثانه و خائنانه پدرشان را دنبال کردند و این چنین شد که همواره حاکمان آل سعود به متحد استراتژیک آمریکا به‌عنوان دشمن درجه اول جهان اسلام تبدیل شدند.

آمریکا ژاندارم خاموش عربستان/ آرامکو بزرگترین امتیاز اقتصادی برون مرزی ایالات متحده در جهان

وی خاطرنشان کرد: همین ایام بود که در سال ۱۹۴۵ پس از جنگ جهانی دوم، در ملاقات ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان و روزولت در عرشه یک ناو جنگی واقع در کانال سوئز، مقرر شد امریکا برای تثبیت قدرت آل سعود در نقش «ژاندارم خاموش» ظاهر شده و در ازای آن شرکت‌های آمریکایی برای تحصیل امتیازات نفتی عربستان به آن کشور هجوم ببرند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در راستای توافق یاد شده پس از مدتی شرکت آرامکو شکل گرفت؛ به‌طوری‌که بسیاری از رسانه‌های جهان در آن دوران تشکیل آرامکو را بزرگ‌ترین امتیاز اقتصادی خارجی ایالات‌متحده توصیف کردند که مفهوم وابستگی یک کشور خارجی به آمریکا را نیز جا می‌انداخت!

در انتها عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: در حال حاضر نیز امریکا با ارسال سلاح و تجهیزات جنگی به شبه‌جزیره عربستان شورش‌های مردمی را در نطفه خفه می‌کند و در کنار آن، سود سرشاری نیز عاید صنعت اسلحه‌سازی آمریکا می‌شود.

وی افزود: سالیانه انبوهی از تجهیزات نظامی با قیمتی گزاف به آل سعود فروخته می‌شود و عربستان پول‌های هنگفت نفت خود را تقدیم کاخ سفید می‌کند و این‌چنین بود که در آمریکا –حتی مدتها قبل از اعلام رسمی ترامپ- عربستان به گاوی شیرده توصیف شد که تا غروب بازنشستگی‌اش باید آن را دوشید!

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدحسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
آل سعود هیچ گاه دست از دشمنی با ایران برنمی دارد. تاریخ شکل گیری آنان نشان میدهد که این جریان به چیزی جز قدرت استبدادی خود نمی اندیشند و در این راه از هر دشمنی با مسلمانان ولو متحد شدن با دشمنان اسلام دست نخواهند کشید.
2
0
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
محمد جان سنه قوربان اولا آنان___برو ماستت را میل کن با کمی نان __ الوی وئرما گیلن اسرائیله هچ __مدان جائز که با او کنی پچ پچ __ گل آدام اول او زونچون شرّ دوزالدما __چرا باید زنی بر بخت خود پا؟
0
0