۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۷۰۲۶۹۶
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

زمان‌شناسی و مخاطب شناسی لازمه اصلی جهاد تبیین است

زمان‌شناسی و مخاطب شناسی لازمه اصلی جهاد تبیین است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام نجفی زاده با اشاره به رسالت طلاب و حوزویان در عرصه جهاد تبیین، زمان‌شناسی و مخاطب شناسی از مهم‌ترین ملزومات نقش‌آفرینی در این عرصه ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب به تبیین ارکان و مستلزمات جهاد تبیین از سوی طلاب و حوزویان پرداخت.

وی زمان‌شناسی را یکی از ارکان جهاد تبیین برشمرد و افزود: به بیان امام خامنه‌ای هر میدانی، جهاد متناسب خودش را دارد؛ ازاین‌رو برای تشخیص اولویت در انواع جهاد ازجمله جهاد تبیین باید زمان‌شناس بود.

حجت‌الاسلام نجفی زاده ادامه داد: مقصود از زمان‌شناسی نه شناخت تقویم تاریخ و اجزاء زمان، بلکه فهم و درک صحیح، آگاهی عمیق و ارائه تحلیل دقیق نسبت به عملکردها و رفتارهای مردم زمانه است.

وی تصریح کرد: آگاهی کامل از اوضاع زمان بسیار مهم است و انسان هر چه هوشمند و زیرک هم باشد اگر از جریانات اجتماعی و رگه‌های نفاق و فتنه آگاهی نداشته باشد، ممکن است ناآگاهانه وارد آن شود، به این جهت لازم است نسبت به اوضاع زمانه آگاه بود.

حجت‌الاسلام نجفی زاده خاطرنشان کرد: به همین دلیل امام صادق(ع) می‌فرمایند: «عَلَی الْعَاقِلِ أَنْ یَکونَ عَارِفاً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَی شَأْنِهِ حَافِظاً لِلِسَانِه» و تأکید می‌کنند خردمند باید زمانش را بشناسد، به اصلاح خود مشغول باشد و زبانش را از لغو و باطل مراقبت کند.

وی با بیان اینکه زمان‌شناسی از خصوصیات اصلی مسلمان متدین خردمند و به‌طور خاص شاخصه دین‌شناس عاقل است، اظهار کرد: مهم‌ترین اثر زمان‌شناسی آن است که هیچ‌گاه مغلوب و مرعوب شبهات و رویدادهای شبهه انگیز قرار نمی‌گیرند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: انسان زمان‌شناس نسبت به مسائل، رویدادها، تحوّلات و جریان‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی زمانه‌اش، بیدار است و آگاهی و بصیرت کامل دارد و با آمادگی، خودباوری، خودسازی و زیرساخت‌های مستحکم عقیدتی ـ معرفتی، دچار جوّزدگی، دستپاچگی، خودکمتربینی، خودناباوری، هویت سوزی، بیگانه زدگی، خودباختگی یا ازخودبیگانگی فرهنگی نمی‌شود.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «أَعْرَفُ النَّاسِ بِالزَّمَانِ مَنْ لَمْ یَتَعَجَّبْ مِنْ أَحْدَاثِهِ» و تأکید می‌کند آگاه‌ترین مردم به زمان کسی است که از رویدادهایش شگفت‌زده نمی‌شود که این مهم باید موردتوجه طلاب و روحانیان و سایر فعالان عرصه جهاد تبیین باشد./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات