۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۰۷۱۸۱
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تشریح کرد؛

هجرت مطلوب و نامطلوب از دیدگاه اسلام

هجرت مطلوب و نامطلوب از دیدگاه اسلام
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: هجرت به سرزمین کفر به جهت تحصیل و فراگیری دانش در راستای خدمت به نظام اسلامی کاری مطلوب و پسندیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر پیش از ترتیل خوانی حرم بانوی کرامت گفت: آیات جزء سیزدهم به مسلمانانی اشاره دارد که در صدر اسلام به خاطر نجات از شکنجه ها و شرایط سختی که مشرکان فراهم کرده بودند از مکه به مدینه هجرت کردند.

وی هجرت در این آیات را یک راهبرد اساسی برای رهایی مسلمین از ظلم مشرکین برشمرد و ابراز کرد: هجرت اقسامی دارد؛ گاهی هجرت از سرزمین کفر به سوی یک سرزمین دیگر است برای تشکیل حکومت دینی و به پا کردن قوانین اسلام و یا تثبیت یک حکومت دینی و تقویت آن حکومت که این هجرت مطلوب است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: گاهی هجرت به عکس است شخصی از بلاد اسلامی، حکومت و فرهنگ اسلامی به سوی سرزمین های دیگر مهاجرت می کند، هجرت مسلمانان در صدر اسلام از نوع اول بود، هجرتی برای تقویت دینداری و برپایی حاکمیت دینی.

استاد حوزه علمیه با اشاره به هجرت رزمندگان اسلام ابراز داشت: رزمندگان اسلام و مدافعان حرم برای تقویت و تثبیت جامعه دینی هجرت و ترک دیار و وطن کردند که مصداق این آیات نورانی هستند.

وی با توصیف هجرت از سرزمین دینی به سوی کفر تاکید کرد: تنها در صورتی این هجرت ارزشمند است که مقدمه و زمینه چینی برای خدمت به حکومت دینی باشد؛ اگر کسی از جامعه دینی به جامعه کفر مهاجرت کند و هدف او خدمت به جامعه دینی نباشد و هدفش خدمت به جامعه کفر یا پیوستن به فرهنگ کافران باشد قطعاً این نوع هجرت اعانه الظالم و ناپسند خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به کمک به دستگاه ظالم ادامه داد: براساس روایتی از پیامبر خدا حتی کسانی که با قلم خود به نفع آنان مطلبی نوشته اند با آن ها محشور می شوند؛ کسی که به سرزمین مشرکین با هدف خدمت به آنان هجرت می کند باید بداند مصداق اعوان الظلمه است.

وی خود فروختگان به غرب را مصداق اعوان الظلمه برشمرد و اظهار داشت: خود فروختگان به غرب با تاسیس شبکه های ماهواره ای در آمریکا و اروپا در خدمت اهداف رژیم فاسد آمریکا و رژیم کودک کش اسرائیل هستند و تلاش می کنند با فرهنگ منحط غرب دختر و زن مسلمان را از فرهنگ اصیل اسلامی و انسانی جدا کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به گناهان کبیره در کلام امام صادق (ع) تصریح کرد: قتل مومن از روی عمد، زن بیگناه را متهم به فحشا کردن، فرار از جنگ و پیوستن انسان مومن به فرهنگ کفر و ترجیح سبک زندگی کافران بر مومنان از موارد گناهان کبیره در کلام امام صادق (ع) است.

وی هجرت به سرزمین کفر به جهت تحصیل و فراگیری دانش در راستای خدمت به نظام اسلامی را کاری مطلوب برشمرد و خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است دانش را هر چند در سرزمین های دور دست طلب کنید و فراگیری علم و دانش در دیار دور دست مستلزم هجرت است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰
با تشکر از حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج ابوالقاسم که خدای تعالی توفیقاتشان را روز افزون کند ، در حقیقت فرمایش بسیار خوب و لازمشان هشداری هم محسوب می شود به عزیزانی که گاهی با بی توجهی تمام نسبت به تمام کسانی که برای تحصیل علم بکشورهای خارجی رفته اند ، خیلی بدبینانه می اندیشند ، بجای آن که گفتارشان چنان باشد که حتی اگر کسانی از آنان را که نخواسته باشند باز گردند علاقمند به کشور و باز گشت کنند ، با زدن بر چسب های بیزار کننده ، سبب بی میلی آنان به بازگشت می شوند یعنی بجای جذب حد اکثری متأسفانه در جهت دفع حد اکثری عمل می کنند که این همان خواست دشمنان اسلام و کشور است . امید واریم که از اینگونه ارشادات که جناب آقای حاج ابوالقاسم ایده الله تعالی انجام میدهند بیشتر صورت بگیرد .
0
0