۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۷۱۲۱۰۶
حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی:

نادر طالب زاده تمام علم و تکنیک خود را در خدمت انقلاب آورد

نادر طالب زاده تمام علم و تکنیک خود را در خدمت انقلاب آورد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: طالب زاده معتقد بود که سینماگر طراز انقلاب، نباید دیکته های روشنفکران غربزده را در حوزه سینمای داستانی و دراماتیک گوش کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد قائم مقامی، در مراسم بزرگداشت مرحوم نادر طالب زاده که در دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد با اشاره به اینکه 40 سال با طالب زاده در ارتباط بودم گفت: مرحوم طالب زاده را بعد از شهید آوینی، در عرصه فرهنگی، فکری و رسانه ای انقلاب بی بدیل می دیدم.

وی با تاکید بر اینکه مرحوم طالب زاده بزرگترین واقعه فرهنگی عصر ما، که همین انقلاب اسلامی است را درک کرده بود، ابراز کرد:  یک درک عقلانی، شهودی و واقعا معرفتی در خاطراتشان آمده که نشان می دهد نادر طالب زاده در غرب به دنبال حقیقت بود؛ این حقیقت، همان عبارت اخری دین خداست.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مرحوم طالب زاده به دنبال حقیقت همراه با لوازم آن بود، تصریح کرد: فضلیت، خیر، اخلاق، عدالت، آزادی حقیقی، هنر، زیبایی و جمال، از جمله ویژگی های جدایی ناپذیر حقیقت نادر طالب زاده است.

وی در ادامه افزود: مرحوم طالب زاده می گفت تصور می کردم مصداق حقیقتی که به دنبال آن بودم همین غرب است؛ اگر حقیقتی هست آنجاست؛ اگر عدالتی هست آنجاست؛ اگر هنری هست آنجاست اما وقتی انقلاب شد ندا را شنید و به سرعت اجابت کرد و سراسیمه وارد مقر و مرکز این حقیقت یعنی ایران انقلابی می شود.

وی ادامه داد: نادر جوانی 62 ساله در آمریکا بود؛ ندای انقلاب و امام که به گوشش می رسد، بی درنگ احساس می کند آنچه به دنبالش بوده، در غرب نیست؛ حقیقت جای دیگری است؛ فضیلت جای دیگری است؛ هنر را باید در جای دیگری جستجو کرد.

نادر طالب زاده

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی درباره اعتقاد مرحوم طالب زاده به انقلاب گفت: طالب زاده قبل از پیروزی انقلاب وارد ایران شده و به حقیقت می پیوندد؛ مرحوم طالب زاده معتقد بود در عصر ما، حقیقت در ایران و به خصوص در حکومت دینی تجلی کرده است.

وی با بیان اینکه نادر حکومت دینی را مظهر حقیقت می دانست و در این سال ها نه تنها این اعتقادش کاهش نمی یافت بلکه افزایش پیدا می کرد، اظهار کرد: 40 سال پیش در اثر اشتباه قضایی، کل اموال این خاندان محترم مصادره می شود اما آقای طالب زاده در کمال متانت و وقار و خردمندی، فعالیت می کند و نصف اموال عودت داده می شود و بخش زیادی از آن که چندین میلیارد ارزش دارد، برگردانده نمی شود، با این وجود این واقعه نه تنها کوچکترین اثری روی روان و روحیه این مرد خدا نگذاشت بلکه روز به روز اعتقادش به اینکه حقیقت و عدالت و آزادی و زیبایی اینجا و در این حکومت است، افزوده می شد چه بسا  اگر شخص دیگری بود، اگر ضدانقلاب نمی شد، حداقل از این انقلاب و نظام سرد می شد.

 استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه همه آنچه را از قبل، از تکنیک، فن، علم و سواد اندوخته بود، در خدمت انقلاب آورد و کار کرد و خدا هم به او کمک نمود، خاطرنشان کرد: خداوند به نادر طالب زاده فهم، معرفت، هنر و حکمت داد؛ دانشی که محکم و قطعی است و لغو در آن نیست و  از ویژگی های طالب زاده این بود که سخن لغو از او نمی دیدید.

وی درباره نگاه مرحوم طالب زاده به رسانه گفت: آقای طالب زاده مثل شهید آوینی معتقد بود رسانه موجود جهان هرچند ذات آن شر است اما می تواند در خدمت حقیقت قرار بگیرد، به شرط اینکه ذات شر آن توسط قدرت بسیار عظیم الهی و آسمانی که همان ولایت است، تصرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی ادامه داد: البته بنده اعتقاد ندارم ذات رسانه شر باشد اما با شهید آوینی و مرحوم طالب زاده موافق هستم که اگر قرار است در خدمت حقیقت قرار گیرد باید ذاتا تصرف شود وگرنه رسانه بر ما حاکم می شود.

طالب زاده

وی با بیان اینکه مرحوم طالب زاده از جمله کسانی بود که هم نظراً و هم عملا در این حوزه حرکت می کرد تا ذات رسانه را تصرف کنند، ابراز کرد:  این تصرف تنها با اسلام، تشیع، انقلاب، حکومت اسلامی و ولایت امکان پذیر است و کل فعالیت 43 ساله آقای طالب زاده بر این محور بود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فیلم بشارت منجی اظهار کرد: طالب زاده معتقد بود که سینماگر طراز انقلاب، تشیع و حکومت، نمی تواند و نباید دیکته های روشنفکران غرب‌زده را در حوزه سینمای داستانی و دراماتیک گوش کند؛ نگاه به درام باید عوض شود؛ تخیل باید تغییر کند؛ تخیل ما با تخیل آنها متفاوت است و معتقد بود در سینمای داستانی باید حرف انقلاب، نظام و انبیاء (ع) را باید زد.

وی درباره ورود مرحوم طالب زاده به عرصه مجری گری تصریح کرد: طالب زاده در عرصه مجری گری نیز معتقد بود باید در تلویزیون هم حقایق انقلاب و هم مشکلات و نقایص را بگوییم اما باید تاکید هم کنیم که وابسته به اصل انقلاب هستیم و در حالی که وابسته هستیم و اصل را درک کرده ایم، نقایص را هم بگوییم.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی در پایان درباره ویژگی های مرحوم طالب زاده که منجر به موفقیت وی در عرصه رسانه شده است تاکید کرد: آقای طالب زاده، از چهرهای فرهنگی، فکری، معرفتی، و روشنفکری واقعی و حقیقی بود؛ کسی می تواند ذات رسانه را تصرف کند که دو ویژگی داشته باشد؛ عمیقا دین دار باشد و غرب را بشناسد، یعنی باید فطرتی سالم داشته باشد و در غرب هم سیر کرده باشد و همچنین در برابر زرق و برق غرب عقده و کمبود نداشته باشد؛ این دو ویژگی را مرحوم طالب زاده داشت.

ارسال نظرات