۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۷۱۲۶۳۶
کارشناس دینی برنامه زندگی پس از زندگی:

تجربه گران مرگ تنها بخشی از برزخ را دیده‌اند

تجربه گران مرگ تنها بخشی از برزخ را دیده‌اند
حجت الاسلام محمدی شاهرودی گفت: آنچکه تجربه گران مرگ از برزخ نقل می‌کنند تمام برزخ نیست و آنچکه درک کرده‌اند از جنس شهودی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدی شاهرودی کارشناس دینی برنامه زندگی پس از زندگی، عصر شنبه در مراسم تجلیل از برنامه زندگی پس از زندگی از منظر علمی و پژوهشی که به همت اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک قم در سالن همایش های امامزاده شاه سید علی برگزار شد، این برنامه را از موفق ترین برنامه های دینی و معرفتی تاثیرگذار برشمرد.

حجت الاسلام محمدی شاهرودی با اشاره به مشاهده داستان زندگی در لحظات مرگ گفت: در هنگام قبض روح، عالم برزخ و روز قیامت تمام آنچه را که در دنیا و طول عمر یک انسان گذرانده باشد را خواهد دید.

وی با بیان اینکه فراز های عمر انسان گاهی آنقدر زیباست که همانند خورشید می درخشد، ابراز کرد: انسان هر نفسی که می کشد یک گام به مرگ نزدیک تر می شود لذا باید به گونه ای زیست که در پایان بهترین صحنه ها را شاهد باشیم تا حسرت گذشته را نخوریم.

کارشناس دینی برنامه زندگی پس از زندگی نتیجه اینگونه برنامه ها را تحول برشمرد و اظهار کرد: نتیجه این جلسات اگر نگاهی به پشت پرده دنیا باشد و ما را به دنیای ابدی راهنمایی کند و نگاه انسان را به زندگی عوض کند، تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: هر انسانی چهار عالم را تجربه خواهد کرد که اولین از آن ها عالم ماده ای است که سراسر فقر و ظلمت و منشأ هیچ خیری نیست و عالم دوم و بالاتر عالم مثال و برزخ می باشد که علت عالم ماده است که شادی و سختی های آن با دنیا قابل مقایسه نیست.

حجت الاسلام محمدی شاهرودی عالم ارواح و جبروت را سومین عالم برشمرد و تصریح کرد: عالم جبروت عالم تجرد محض است و هیچکدام از محدودیت های دو عالم قبل را ندارد.

وی چهارمین مرحله هستی را عالم لاهوت عنوان کرد و آنچه تجربه گران مشاهده کردنده اند را متعلق به عالم برزخ دانست.

استاد حوزه و دانشگاه بدن خاکی را همانند یک زندان برای انسان دانست و خاطرنشان کرد: این جنس تجربه ها از جنس برزخی است چرا که عالم برزخ در وجود ما به صورت خاموش وجود دارد و کسانی که تجربه مرگ را می چشند تنها بخش ضعیفی از این گیرنده را روشن می کنند.

وی ادامه داد: قطعاً آنچه از برزخ نقل می کنند تمام برزخ نیست و آنچه درک کرده اند از جنس شهودی است که برای ما نیز قابل درک نیست.

کارشناس دینی برنامه زندگی پس از زندگی با اشاره به اینکه منتقدان نباید اصل این برنامه را زیر سؤال ببرند، عنوان کرد: اگرچه هر برنامه ای اشکالات و نواقصی دارد اما نباید نقاط مثبت را نادیده و با اصل موضوع مخالفت کرد، همچنین اگر بخواهیم درباره برزخ صحبت کنیم باید با همان ادبیات سخن بگوییم که چنین ادبیاتی نداریم تا روح ماجرا تفهیم شود.

ارسال نظرات