۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۷۱۵۲۳۴
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی مسأله محوری است/ برپایی نمایشگاه روایت تبلیغ

رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی مسأله محوری است/ برپایی نمایشگاه روایت تبلیغ
اصفهان _ حجت الاسلام احمدیان با اشاره به رویکرد مسأله محوری بجای کارکرد محوری در فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از برپایی نمایشگاه نخبگانی «روایت تبلیغ» خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری نمایشگاه «روایت تبلیغ» با اصحاب رسانه، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دستور جهاد کبیر و جهاد تبیین را با توجه به فرمایشات صادر کرده‌اند، گفت: بواسطه این جهاد و تبیین درست همه دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌توانیم به ابعاد حاکمیت دینی خود دست پیدا کنیم، این جهاد برای تبیین صحیح روایت است.

جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها از ابتدای اسلام وجود داشته است

وی در ادامه افزود: جهاد تبیین از ابتدا وجود داشته و جنگ روایت‌ها همیشه بوده است و یکی از چالش‌های متولیان امر دین از دیرباز تا به امروز وجود داشته است، با دشمن شناسی و نقشه و راهبرد صحیح باید بتوانیم وارد میدان جهاد تبیین بشویم. حضرت زینب(س) با استراتژی صحیح وارد عرصه جهاد تبیین پس از واقعه کربلا شدند و اگر ایشان نبودند واقعه عاشورا تکمیل نمی‌شود و اگر جهاد تبیین واقعه عاشورا نباشد شور و شعور عاشورا محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام احمدیان با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم راهبرد منسجم‌تری در خصوص تبلیغات دینی در دفتر تبلیغات اسلامی اتخاذ کنیم، تصریح کرد: مبلغان دینی سربازان خط مقدم تبیین دین هستند، تیم تولید محتوای ما از ما‌ها قبل آغاز به کار کرده و دوره‌های آموزشی مختلفی براساس آموزه‌های قرآن کریم و نهج البلاغه برای مبلغین برگزار شده، تفسیر، فرزند پروری، مقابله با عرفان‌های نوظهور و فرقه های انحرافی، پاسخ به شبهات و احکام شرعی از موضوعات این دوره‌ها است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰۰ مبلغ آقا و ۲۰۰ خواهر مبلغ امسال فعالیت خواهند داشت و اعزام به سراسر کشور در دستور کار است ولی تمرکز اصلی بر روی استان اصفهان، استان‌های همجوار و برخی استان‌های جنوبی کشور است. ۸۸ گروه تبلیغی فعال در اعزام محرم امسال فعالیت خواهند کرد و در قالب گروه‌های جهادی و تبلیغی فعالیت خود را به سرانجام خواهند رساند. به رسم هرسال یک گردهمایی از مبلغین در اصفهان در روز سه شنبه چهارم مردادماه در خیمه گلستان شهدای اصفهان با سخنرانی آیت الله خاتمی این مجمع برگزار خواهد شد.

تا سطح مطلوب در فعالیت های فرهنگی تبلیغی فاصله داریم

وی با اشاره به آسیب شناسی و ارزیابی فعالیت و دستاوردهای مبلغان از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی، عنوان کرد: یک اطلس تبلیغی در خصوص فعالیت‌های تبلیغی در حال شکل گیری است و چون اعزام مبلغین یک فرآیند بین دستگاهی است در تلاش هستیم تا با بهره گیری از سامانه‌های نظارتی و جمع آوری اطلاعات بین دستگاه‌ها بتوانیم نظارت بهتر و بیشتری داشته باشیم. تا انتظاراتمان از سطح مطلوب فاصله داریم اما گام‌های خوبی برداشته شده و امید ما به آینده روشن است.

حجت الاسلام احمدیان با اشاره به برگزاری نمایشگاه «روایت تبلیغ» از سوی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان، اظهار کرد: واقعیت این است که مسائل و مشکلاتی که به عنوان مشکلات فرهنگی با آن مواجه هستیم و راه حل آن‌ها هم بسیار مشکل شده که راه حل آنها از دغدغه‌های ما است و تلاش کردیم از این طریق نوع مواجهه خود با مسائل را تغییر بدهیم، اعزام مبلغ یکی از کارکردهای ما محسوب می‌شود که در مقایسه با دیگر ظرفیت‌های دفتر تبلیغات حجم زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

بجای کارکرد محوری به سمت مسأله محوری رفته‌ایم

وی ادامه داد: روش حل مشکلات را از کارکرد محوری به سمت مسأله محوری تغییر دادیم و این برنامه ریزی و هدف‌گذاری یک ریل گذاری جدید است برای حل معضلات و مشکلات اجتماعی و یکی از مشکلات دستگاه‌های فرهنگی کارکرد محوری است، به این معنا که مجموعه‌ها براساس ظرفیت و مأموریت خودشان در طول زمان آن کارهایی که برای دستگاه‌ خودشان تعریف شده است را تلاش می‌کنند به نحو مطلوب انجام بدهند اما این به معنای تأثیر کافی در حل یک معضل داشته باشد، مشکل ما در کارکرد محوری این است مه همه کار خود را درست انجام می‌دهند اما به نتیجه رسیدن قابل ارزیابی نخواهد بود و پیوند اهداف در برنامه ریزی کارکرد محور پیچیده خواهد بود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در مواجهه با چالش‌های کارکرد محوری در عرصه فرهنگ طرحی در قالب برنامه ریزی فرهنگی پیاده کردیم، گفت: اسم این برنامه ریزی فرهنگی را مسأله محوری گذاشتیم، این مسأله محوری اولویت بندی‌های ما را مشخص و همه ما بسیج می‌شویم این مسأله را با توجه به ظرفیت های داخلی و بیرونی حل کنیم، مسأله محوری یعنی نقطه زنی، دامنه عملیات ما کوچک، مخاطبین ما مشخص، هدف ما معلوم و عملیاتی که باید انجام بشود باتوجه به ظرفیت‌های سازمان معلوم خواهد شد.

حجت الاسلام احمدیان یکی از اهداف نمایشگاه روایت تبلیغ را تبیین این نوع برنامه ریزی فرهنگی عنوان کرد و افزود: چنین برنامه ریزی در دستگاه های ما کم نظیر یا بی نظیر است و تا کنون چنین رویکردی نداشته‌ایم و البته پیشگامی ما قطعا با آسیب‌هایی برای ما همراه خواهد بود، هدف ما از این نمایشگاه اشتراک گذاری تجربیات ما و استفاده از دیدگاه‌های نخبگان علمی و فرهنگی خواهد بود و تلاش می‌کنیم از ظرفیت و استعداد و نقدهای متولیان فرهنگی و نخبگان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نظر نخبگان و آمار مسائل مختلف حوزه خانواده را انتخاب کرده‌ایم و ظرفیت‌ها و استعدادهای خود را با توجه به این مسائل سنجیدیم و به این نتیجه رسیدیم مسأله طلاق در ۵ سال اول زندگی یکی از مهمترین مشکلات خانواده‌ها است، ما در تلاش هستیم که موضوع آمار بالای طلاق در ۵ سال اول زندگی را به عنوان یک مسأله در نظر بگیریم و تمام طرح‌های حوزه خانواده ما کمک کند به کاهش این آمار و ما یاری رسان متولیان امر در این زمینه خواهیم بود.

نمایشگاه روایت تبلیغ یک نمایشگاه نخبگانی است

رییس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ضعف سواد مصرف کالای فرهنگی از جمله مشکلاتی است که به میز سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی سپرده شده است، تصریح کرد: نمایشگاه روایت تبلیغ تبیین کننده برنامه عملیاتی دفتر تبلیغات اسلامی است. آموزش، پژوهش، هنر و فضای مجازی، مرکز ملی پاسخگویی به مسائل دینی، مرکز خلاقیت و نوآوری اشراق، از جمله مسائلی است که در این نمایشگاه ارائه می‌شود.

وی در ادامه از افتتاح نمایشگاه روایت تبلیغ صبح روز یکم مردادماه در سالن جدید گلستان شهدای اصفهان با حضور استاندار خبرداد و اظهار کرد: نمایشگاه یک نمایشگاه نخبگانی و ویژه مدیران فرهنگی و دینی و مدیران آموزشی و پژوهشی خواهد بود و از تمام نخبگان و مدیران دعوت کرده‌ایم که از این نمایشگاه دیدن کرده و بتوانیم ظرفیت مجموعه خود را در این نمایشگاه تبیین کرده و پیش بینی کرده‌ایم که تفاهم نامه‌های مختلفی را حین نمایشگاه با مجموعه‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی داشته باشیم، نمایشگاه نخبگانی است و دعوت عمومی صورت نگرفته است هرچند حضور عموم در نمایشگاه بلامانع است.

حجت الاسلام احمدیان از وجود ظرفیت برگزاری نمایشگاه روایت تبلیغ در شهرهای مختلف کشور خبرداد و عنوان کرد: یکی از حوزه‌های تبلیغی مهم ما حوزه کودک و نوجوان است، در حوزه کودک و نوجوان دوره‌های متعددی برای مبلغین داشته و مبلغان بسیاری آموزش دیده‌اند، در حوزه فضای مجازی نیز ۴ سالی است اقدامات و برنامه‌ها جدیدی انجام و اجرایی شده و گروه‌های تبلیغی تخصصی در این عرصه مشغول به فعالیت هستند. ما بیشتر پشتیبانی گروه‌های تبلیغی و حمایت‌های مادی و معنوی در حد خودمان را از گروه‌های تبلیغی داشته و در عین حال تلاش کرده‌ایم گروه‌های تبلیغی به ما وابسته نباشند./979/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات