۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۲
کد خبر: ۷۱۵۵۴۳
آیت الله علیدوست:

در دوران «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم

در دوران «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه روزگاری صلاح الدین ایوبی کتابخانه های شیعی را سوزاند، گفت: امروز در دوران تراث سوزی و حدیث سوزی مدرن قرار داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در دومین همایش «اصالت میراث حدیث شیعه» که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران و از سوی موسسه امام هادی(ع) برگزار شد، گفت: عظمت این همایش آنگاه روشن می شود که بدانید در دوران تراث و حدیث سوزی مدرن قرار داریم.

وی با بیان اینکه زمانی صلاح الدین ایوبی به لبنان حمله می کند و کتابخانه های شیعه را در اختیار می گیرد و حمام های لبنان را با سوزاندن کتاب های شیعه گرم نگه می دارد، ابراز کرد: امروزه چنین حدیث و تراث سوزی را نداریم اما با انتساب های نادرست تراث سوزی می کنند.

آیت الله علیدوست با تشریح این نکته که برخی از گذشته تاریخ تراث شیعه اطلاع ندارند، اظهار کرد: فعالیت امروز شما و برگزاری این همایش امری بسیار به موقع و تاثیرگذار است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شیعه و سنی از جریان مباهله مطلب ها نوشته و بیان کرده اند، تصریح کرد: طلاب گرانقدر در ارتباط مباهله و نزول آیه تطهیر پژوهش کنند.

وی ادامه داد: ائمه علیهم السلام شش کار نظری در رابطه حفظ احادیث انجام دادند از جمله اینکه با حفظ تقیه بدون اینکه خود را درگیر کتابت حدیث کنند میراث رسول اکرم(ص) را در جامعه بیان کرده و به آیندگان رسانده اند.

آیت الله علیدوست با بیان اینکه ائمه(ع) بارش حساب شده مطالب را داشته اند، افزود: ائمه در کنار بارش مطالب رویش شاگرد نیز داشتند که این رویش ها و حتی ریزش ها حساب شده و با تقیه بوده است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به پالایش احادیث اظهار کرد: از زمان امام کاظم(ع) خصوصاً در زمان امام عسکری(ع) پالایش احادیث داشته ایم همچنین مدارات و جواب براساس مذهب و باور از دیگر فعالیت های ائمه در دوران خود بوده است.

ارسال نظرات