۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۱۵۹۳۲
یادداشت؛

نگاه ابزاری به زنان؛ از تبلیغات تلویزیونی تا نمایش‌های خیابانی

نگاه ابزاری به زنان؛ از تبلیغات تلویزیونی تا نمایش‌های خیابانی
سوء استفاده از زنان و نگاه ابزاری به آنان یکی از سرافکندگی‌های تاریخ بشر در همه یا دست کم اغلب جوامع است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سوء استفاده از زنان و نگاه ابزاری به آنان یکی از سرافکندگی‌های تاریخ بشر در همه یا دست کم اغلب جوامع است. غرب مدرن در این زمینه گوی سبقت را از همگان ربوده و با طرح شعارهایی به ظاهر زیبا همچون آزادی زنان و ... نوعی بی‌سابقه از بردگی و اسارت و ابتذال را بر زنان تحمیل کرده است.

بسیاری از اندیشمندان و دغدغه‌مندان غربی نیز در این زمینه هشدارهای لازم را داده و کتاب‌ها نوشته‌اند. ... اما چه باید گفت و چه می‌توان کرد وقتی بسیاری از زنان نیز (با افتخار و شادمانی!) خود را ابزار دست سرمایه‌داران و شهوت‌پرستان قرار می‌دهند و جایگاه خود را به عنوان یک انسان نادیده می‌گیرند!

مع الاسف آنگونه که برخی از تاریخ‌نویسنان گفته‌اند متأسفانه استفاده ابزاری از زنان نگونبخت و حتی فواحش در برخی از دوره‌های تاریخی ایران نیز دیده می‌شود!

شاردن در سفرنامه خود از سوء استفاده اقتصادی برخی از شاهان صفوی از روسپیان (شاردن، ژان، سفرنامه شاردن، جلد: ۱، صفحه: ۴۳۲.) و هانری رنه دالمانی سیاح فرانسوی از سوء استفاده مأموران حکومتی عصر قاجار از زنان حکایاتی را نقل می‌کنند. (سفرنامه از خراسان تا بختيارى، پيشين، ص ۴۸-۴۷.) محمدهاشم آصف معروف به رستم الحکماء در کتاب رستم‌ التواریخ (ص۳۴۷) از بهره‌جویی‌های کریم‌خان و لشکریانش از زنان روسپی و فواحش حکایت می‌کند.

در دوران معاصر نیز می‌توان به نقش پررنگ روسپیان و زنان فاحشه در جریان کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد. (برای مطالعه بیشتر درباره نقش روسپیان در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ می‌توانید به مقاله «نقش روسپيان شهر نو در کودتاي 28 مرداد 1332» نوشته مصطفی لعل‌شاطری و هادی وکیلی مراجعه کنید) «ملکه اعتضادی» از بزرگترین مروجان فساد و فحشا در ایران عصر پهلوی در روز کودتای ۲۸ مرداد ۴۵۰۰ نفر از روسپیان «شهر نو» در تهران را به خیابان‌ها آورد. آنان در حالی که تصاویری از محمدرضا پهلوی را در دست داشتند از هیچ کوششی در تحریک کودتاچیان فروگذار نکردند.

هر چند به برکت انقلاب اسلامی استفاده ابزاری از زنان و سوء استفاده‌های جنسی از آنان به حداقل رسید و زن در سایه انقلاب توانست به جایگاه اصلی و اصیل انسانی خود دست پیدا کند، اما در سه دهه اخیر دشمنان انقلاب اسلامی یک تهاجم همه‌جانبه علیه جایگاه ارزشی زنان در ایران اسلامی شکل‌ داده‌اند و متأسفانه در این تهاجم همه‌جانبه پیشرفت‌هایی نسبتاً چشم‌گیری نیز داشته‌اند!

به گمان این بنده، نقش (آگاهانه یا ناآگاهانه) برخی از برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی در استفاده‌ ابزاری از زنان را نمی‌توان نادیده گرفت. توضیح آنکه:

در چند سال اخیر شاهد استفاده‌های گسترده شرکت‌های تجاری از «زنان بزک‌کرده» برای فروش بیشتر کالا و ایجاد رغبت در میان مشتریان هستیم. متأسفانه سیمای جمهوری اسلامی نیز به هر دلیل در شیوع این پدیده شوم که از همان «ابتدا»، برای بسیاری از آگاهان «انتهای شوم» آن نیز معلوم بود، نقش فراوانی داشته است.

وقتی در عموم تبلیغات تجاری پرشماری که هر ساعت از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، زنان بزک‌کرده میدان‌دار هستند، طبیعی است سرمایه‌دارانی که هزینه هنگفتی برای تبلیغات بازرگانی می‌دهند، به چیزی جز سود و بهره مالی بیشتر فکر نمی‌کنند و حرمت و عفت زنان برای بسیاری از آنان موضوعیت ندارد. بلکه هر کدام از آنان سعی می‌کند از جاذبه‌های جنسی زنان برای جلب مشتریان بیشتر حداکثر استفاده را ببرد. به همین دلیل پس از چندین سال که از شروع چنین بهره‌کشی‌هایی از زنان می‌گذرد، در ماه‌های اخیر شاهد تبلیغات بسیار هنجارشکنانه ایران‌مال و بستنی دومینو و شرکت اسنت‌مارکت و امثال آنها هستیم.

هر کدام از این شرکت‌ها و در آینده شرکت‌های دیگر تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از زنان بزک‌کرده و رنگ‌و لعاب زده و خودنمایی‌های آنان در بازار جذب مشتری گوی سبقت را از سایر رقبا بربایند. و نتیجه آشکار چنین رفتارهایی چیزی جز «ترویج بی‌بند و باری و بی‌عفتی در سطحی وسیعی از افراد جامعه» نیست.

احمد حسین شریفی

ارسال نظرات