۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۷۲۳۱۴۸

میانگین سنی جمعیت کشور ‌۱۰ سال پیرتر شد‌

میانگین سنی جمعیت کشور ‌۱۰ سال پیرتر شد‌
رئیس اداره جوانی جمعیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میانگین سنی جمعیت کشور در ۴۵ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده و به سمت پیر شدن خواهد رفت.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، صابر جباری فاروجی در همایش چشم‌انداز جمعیت و باروری در ایران که امروز در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: در آستانه پیری بی سابقه جمعیت ایران هستیم که این موضوع هیچگاه سابقه نداشته است.

وی عنوان کرد: سایه مسائل اقتصادی بر روی مساله فرزندآوری وجود دارد، اما به واقع آمارها به ما نشان می‌دهند که 13 استان برخوردار در کشور دارای کمترین میزان فرزندآوری هستند.

جباری گفت: میزان فرزندآوری پزشکان و اعضای هیئت علمی نسبت به سایر اقشار کمتر است که این نشان از عدم ارتباط میان تمکن مالی و فرزندآوری را نشان می‌دهد.

وی افزود: قانون جوانی جمعیت تصویب شده و دولت هم عزم جدی برای اجرای این قانون را دارد، اما اگر این موضوع را مردمی نکنیم اتفاقی نخواهد افتاد.

جباری بیان کرد: در قانون جوانی جمعیت، تکالیف بسیاری به دستگاه‌های مختلف در این قانون دیده شده که حدود 60 درصد این تکالیف مربوط به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است که با اجرای خوب این تکالیف باعث اعتمادسازی و امیدآفرینی در جامعه می‌شود.

وی گفت: نرخ رشد جمعیت در ایران حدود 0.6 و شاخص باروری حدود 1.6 است و پیش بینی‌ها این موضوع را نشان می‌دهد که با ادامه دار بودن این وضعیت نرخ رشد منفی شود و اگر متولدین دهه 60 از سنین باروری خارج شوند دیگر فرصت جبران نخواهیم داشت و اگر اقدامی در این زمینه انجام نشود، جمعیت کشور به سرعت پیر می‌شود.

جباری عنوان کرد: میانگین سنی جمعیت کشور در 45 سال گذشته 10 سال پیرتر شده و به سمت پیر شدن خواهد رفت و کرمانشاه تقریبا در میانه نمودار توزیع جمعیت قرار دارد.

وی گفت: تنها با وجود قانون و با اجرای آن ممکن است فرزندآوری تسهیل شود، اما در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی و فعالیت بیشتر در نظام بهداشتی هستیم.

جباری با اشاره به اینکه با چهار نوع جنگ اقتصادی، روانی، امنیتی و جمعیتی طرف هستیم که آثار جنگ جمعیتی 10 سال آینده مشخص خواهد شد افزود: هم‌اکنون حدود هفت سال برای جبران این مسئله زمان داریم و اگر تدبیری اندیشیده نشود دچار سالخوردگی جمعیت خواهیم شد و این طی 100 سال آینده قابل جبران نخواهد بود.

وی عنوان کرد: این همایش نقش بسیار مهمی در حساس سازی جامعه پزشکی و سایر سازمان ها و عموم مردم خواهد داشت.

ارسال نظرات