۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۲۵۷۰۷
کارشناس فضای مجازی در نقد فیلم خوک؛

سلبریتی سمی؛ تحلیل آسیب‌های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت

سلبریتی سمی؛ تحلیل آسیب‌های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت
حجت الاسلام جلوانی گفت: فضای مجازی به سلبریتی‌ها شهرت می‌دهد و در مقابل سلبریتی‌ها نیز برای حفظ شهرت حاضر به هر کاری هستند که فیلم خوک به خوبی آن را نشان داده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد جلوانی، کارشناس فضای مجازی در نشست «اکران و نقد فیلم خوک؛ سلبریتی سمی؛ تحلیل آسیب‌های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت» که به همت دفتر مطالعات و ارتباطات حوزوی فضای مجازی برگزار شد، گفت: کارگردان فیلم خوک آقای مانی حقیقی و با بازیگری خوب آقای حسن معجونی بود، او در این داستان کارگردان معروفی بود که ممنوع الکار شده و محبوبیت خود را از دست می‌دهد و به افسردگی رسیده است و قاتلی در شهرها نیز چهره‌های مشهور سینما را سر می‌برد و روی پیشانی آن‌ها می‌نویسد «خوک» و این کارگردان نیز ناراحت است که چرا این قاتل به سراغ او نمی‌رود.

وی ادامه داد: زندگی سلبریتی‌ها از فضاهای خارج عرفی برخوردار است که در این فیلم شاهد آن هستیم، سلبریتی هم به خود با سبک زندگی که دارد آسیب می‌زند و هم به دنبال کننده‌ها خود.

نقد فیلم خوک؛ سلبریتی سمی: تحلیل آسیب‌های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت

کارشناس فضای مجازی در بیان زندگی نامه کارگردان عنوان کرد: آقای مانی حقیقی متولد سال 1348، فلسفه خوانده و سال‌های عمر خود را در خارج از کشور بوده، از لحاظ کارگردانی پرکار نیست و بیشتر نویسندگی کرده است و چند فیلم پرفروش مانند پنجاه کیلو آلبالو و ... را داشته است.

حجت الاسلام جلوانی دغدغه شخصیت اصلی فیلم را باقی ماندن در میان سلبریتی‌ها دانست و ابراز داشت: مسأله این است که وقتی احساس می‌کنید شهرت از دست می‌رود، بسیاری از فیلم در توهمات آقای ممنوع الکار می‌گذشت که فیلم اشاره‌هایی به شبکه‌های اجتماعی داشت و شروع فیلم چند نفر بودند که مطالب زرد شبکه‌های اجتماعی را می‌خواندند و قدم می‌زدند و صحنه آخر فیلم این بود که حاضر بود خود را قربانی کند؛ اما شهرت بدست آورد.

وی افزود: شهرت از ارزش‌های خبری است؛ یعنی انسان‌های مشهور در کانون توجه رسانه‌های خبری هستند، نشریات زرد به دنبال بحث‌های خاله زنکی و مطالب کلیک خور هستند، امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی افرادی را داریم که به سرعت به شهرت می‌رسند؛ ولی به سرعت نیز از خاطره‌ها فراموش می‌شوند که یکی از آن‌ها برنامه عصر جدید است که انسان‌ها را قربانی شهرت می‌کند.

نقد فیلم خوک؛ سلبریتی سمی: تحلیل آسیب‌های روانی اجتماعی فرهنگ شهرت

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه سلبریتی‌ها به توتم‌ها و خدایان قبایل تبدیل شده‌اند اظهار داشت: یکی از کارهای جامعه غرب برای از بین بردن ادیان الهی این اس که جایگزین آن‌ها افراد را انتخاب می‌کند که غرب سلبریتی‌ها را به خدایان فضای مجازی تبدیل کرده‌اند و کار رسانه نیز الگوسازی است و متأسفانه جوانان ما از او الگو می‌گیرد، روز قیامت روزی است که انسان‌ها با پیشوایان خودشان حاضر می‌شوند و امروز باید ببینیم که پیشوایان جامعه ما چه کسانی هستند.

وی ادامه داد: در فتنه‌های گذشته لیدرها مشخص بودند؛ اما در فتنه جدید 1401 لیدر آن سلبریتی‌های فضای مجازی و کسانی هستند که فقط به خاطر داشتن دنبال کننده‌ها به خود این اجازه را می‌دهند که درباره هر چیزی اظهار نظر کنند.

حجت الاسلام جلوانی سلبریتی را به چهره آوازه جوی رسانه مدار تعریف کرد و افزود: سلبریتی و چهره کسی است که در زمینه‌های مختلفی از جمله هنر، علم، سیاست، ورزش و ... در جامعه دارای معروفیت خاصی باشد به‌گونه‌ای که شخص از طرف مردم یا جوانان قابل شناسایی باشد.

کارشناس فضای مجازی در توضیح تفاوت واژه‌های فضای مجازی عنوان کرد: سلبریتی کسی است که از قبل در رسانه‌ها مشهور بوده و اکنون وارد شبکه‌های اجتماعی شده است، اینفلوئنسر کسی است که در شبکه‌های اجتماعی اثرگذار هستند و جامعه مخاطبی دارند که بر روی آن صاحب نفوذند، واینرها کسانی هستند که طنز تولید می‌کنند که بیشترین تولیدات در اینستاگرام و ... برای آن‌هاست که هرروز تولید محتوا دارند و طنزهای آن‌ها نیز طنز فاخر نیست، بلاگر کسی است که در حوزه خاصی تولید محتوا می‌کنند؛ مانند حوزه تست غذا و گردشگری.

وی افزود: گاهی سلبریتی‌های غربی باعث می‌شوند که جوامع استعمارزده نتوانند بفهمند که علت استعمار آن‌ها چه کسانی هستند و یا مورد استفاده قرار می‌گیرند تا امیال سیاسی دولتمردان غربی تأمین شود.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات