۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۷۳۰۴۴۲
حجت الاسلام نعمانی:

حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی به دنبال وحدت اسلامی بود

حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی به دنبال وحدت اسلامی بود
عالم برجسته عراقی گفت: کسانی که مسئله وحدت اسلامی را تحمل نداشتند تهمت‌هایی را به استاد خسروشاهی نسبت می‌دادند، اما او به این حرف‌ها توجه نداشت و پیگیر این مسئله مهم بود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به مناسبت سومین سالگرد درگذشت حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی نشست تجلیل از این شخصیت و متفکر عرصه بین الملل روز دوشنبه هشتم اسفند، در کتابخانه وی برگزار شد، در ابتدای این نشست یاسر عسکری مدیر انتشارات راه یار گفت: مرحوم خسروشاهی در خاطراتشان اظهار کرده اند که از سن دوازده سالگی، مراوداتشان را با شخصیت های بزرگ اسلام آغاز کرده‌اند و بعد از فوت پدر بزرگوارشان این ارتباطات را به صورت گسترده تر داشته‌اند.

عسکری در ادامه ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیتی که مناسبت ارتحال استاد خسروشاهی صادر کردند از وی با تعبیر«یار دیرین» یادکردند که بسیار تعبیر زیبایی بود و در هیچ پیام تسلیتی از رهبر معظم انقلاب این تعبیر استفاده نشده بود.

خسروپناه

مدیر انتشارات راه یار، استاد خسروشاهی، مرحوم حجت الاسالم و المسلمین تسخیری و جناب استاد نعمانی را سه شخصیت همفکر و همراه دانست وخاطرنشان کرد:  فعالیت آنها از اوایل دهه پنجاه شروع و تا این اواخر که فرصت داشتند این فعالیت ادامه پیدا کرد.

عسکری در مورد مشابهت هایی که در پیام تسلیت مقام معظم رهبری درباره حجت الاسلام و المسلمین تسخیری و حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی وجود داشت اظهار داشت: مقام معظم رهبری تعبیر عالم مجاهد، حجت الاسلام و المسلمین، تلاش خستگی ناپذیر، عزم و اراده پولادین، زبان گویا را در مورد آنها بیان داشتند.

مدیر انتشارات راه‌یار در پایان با اشاره به اینکه استاد خسروشاهی در دهه پایانی عمر تمرکز شدیدی بر روی ساخت کتابخانه داشت تا به پایگاه ارتباط فرهنگی و بین المللی و اسلامی تبدیل شود، اظهار داشت: امیدواریم این پایگاه همچنان بتواند اهدافی را که استاد خسروشاهی در نظر داشت به پیش برد.

در ادامه حجت الاسلام محمدسعید نعمانی از دوستان و یاران قدیمی حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی با اشاره به آیه شریفه «رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا» در تجلیل از شخصیت حجه الاسلام و المسلمین خسروشاهی اظهار داشت: از قبل از انقلاب با فعالیت در مجله الهادی به همراه حجت الاسلام والمسلمین تسخیری با وی آشنا بودم  و از نزیک شاهد فعالیت های این سید بزرگوار بوده ام.

حجت الاسلام نعمانی با اشاره به  آشنایی حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی با کسانی که حرکت های اسلامی در دنیا داشتند، ابراز داشت: حضور ممتاز درکنفرانس اندیشه اسلامی در الجزایر که قبل از انقلاب همه ساله برگزار می شد و منشرکردن گزارشات این کنفرانس در مجله الهادی و پیگیری مسائل جهان اسلام از جمله فعالیت های حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی بود.

عالم برجسته عراقی با اشاره به اینکه وحدت اسلامی برای او خیلی مهم بود و این مسئله با روح وی عجین شده بود، خاطرنشان کرد: بعضی از کسانی که این مسئله وحدت اسلامی را تحمل نداشتند تهمت هایی را به وی نسبت می دادند اما او به این حرف ها توجه نمی کردند و پیگیر این مسئله مهم بود.

خسروپناه

 حجت الاسلام نعمانی در ادامه خاطرنشان کرد: حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی زمانی که مجموعه اسلام گراها در الجزایر پیروز شدند به آنجا رفت و ارتباط خوبی با عباس مدنی و سران جنبش اسلامی داشت.

و در ادامه افزود: بعد از انقلاب در وزارت ارشاد هم این افتخار را داشتند که به عنوان نماینده امام خمینی(ره) باشند وزارتخانه ای که با وجود اینکه وضعیت مناسبی نداشت اما اشراف کاملی که بر فعالیت ها فرهنگ داشت توانست کارهای خوبی را در آنجا انجام دهد.

حجت الاسلام نعمانی در ادامه ابراز داشت: در وزارت ارشاد مجله‌ای با عنوان صوت الامة که من سردبیری آن را برعهده داشتم با اشراف حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی منتشر شد و جایگاه خیلی خوبی پیدا کرد و بعد از اینکه هفته وحدت اعلام شد این مجله به عنوان صوت الوحدت تغییر نام داد.

عالم برجسته عراقی اظهار داشت: بعد از اینکه مسئله مجمع جهانی تقریب بین مذاهب پیش آمد حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی عضو فعال این مجمع شد و در تمامی کنفرانس های وحدت که برگزار می شد حضور فعالی داشت.

حجت الاسلام نعمانی با بیان اینکه حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی هر چه که داشت را در اختیار دین، مذهب و میهن قراردادند و ارتباط و اشراف بین المللی خیلی دقیق نسبت به رویداد هایی که در جهان اسلام اتفاق می افتاد داشت، ابراز کرد: اینطور نبود که حجت اسلام و المسلمین خسروشاهی  فقط به مسائل بین المللی بپردازد و ملیت خود را فراموش کند، وی به ملیت خیلی اهمیت می داد و به همین خاطر می بینید که به عنوان سفیر یا حافظ منافع ایران در مصر و ایتالیا حضور داشت.

گفتنی است پیکر حجت الاسلام و المسلمین خسروشاهی به دلیل شرایط کرونایی، به صورت امانت در بهشت معصومه(س) قم به خاک سپرده شده بود و بعد از مدتی و با تأیید مراجع عظام تقلید، با رعایت موازین شرعی و قانونی به «کتابخانه عمومی مرکز بررسی‌های اسلامی» واقع در منطقه پردیسان قم منتقل و در مکانی که وصیت کرده بود دفن شد و سنگ مزار وی در پایان این مراسم رونمایی شد.

ارسال نظرات