۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۷۳۰۸۱۲
یادداشت؛

حبیب؛ رشادت مأمور امنیتی نیروی قدس سپاه در دل داعش

حبیب؛ رشادت مأمور امنیتی نیروی قدس سپاه در دل داعش
حبیب محصول مشترک میان هنرمندان ایران و سوریه است که این روزها از شبکه دوم سیما روایتگر مجاهدت رزمندگان مدافع حرم و جنایت‌های داعش علیه مردم این کشور شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سریال حبیب محصول مشترکی که میان ایران و سوریه این روزها از آنتن شبکه دوم سیما در حال پخش است با موضوع رشادت‌ها و مجاهدت‌های مدافعان حرم ساخته شده است. سوژه سریال حبیب، مأموری امنیتی با نام حبیب(امین زندگانی) از سپاه قدس است که پیش از هجوم داعش به شهر دمشق، با پروازی مستقیم از ایران به سوریه می‌رود و مستقر می‌گردد.

حبیب اصالتاً اهل شهر گیلان است. بخشی از این فیلم که در ایران فیلم برداری شده است، به روایت زندگی شخصی و خانوادگی اختصاص دارد. حبیب با این وجود که فردی امنیتی است؛ اما بسیار به خانواده اهمیت می‌دهد و در تربیت و رسیدگی به بچه‌ها وقت می‌گذارد. او هرچند کارها و مشغله‌های فراوانی دارد؛ اما ارتباط و تماس هر روزه‌اش با همسر خود را از دست نمی‌دهد. او نیروی شجاع و باهوشی است که به سرعت دستورات خود را از مافوق خود دریافت و آن را اجرایی می‌کند. حبیب نه مانند قهرمان‌های آمریکایی دارای دور بازوی آرنولدی است و نه با اجی مجی لاترجی و جادوگری مبارزه می‌کند، او قهرمانی است که واقعیتش به تصویر کشیده شده است. قهرمانی که نه یکی و نه دوتا بلکه هزاران هزار و دست یافتنی‌اند. قهرمانانی که وقتی در شهر قدم بگذاری، شاید آن‌ها را نشناسی؛ اما به وقت میدان نبرد، مرد واقعی می دانند.

حبیب؛ مأمور امنیتی نیروی قدس در دل داعش

کارگردانی سریال حبیب را جود سعید و تهیه کنندگی آن را فرزاد هوشیار پارسیان برعهده دارند. بیشتر بازیگران و لوکیشن‌های سریال در شهر دمشق می‌گذرد. تا اینجا سوژه مهمی که داعشی‌ها برای نابودی آن تمرکز کرده‌اند، بیمارستانی است که ارتشی‌ها در حال مقاومت در آن هستند.

البته روایت این فیلم نیازمند چند سؤال اساسی است. در این فیلم تنها یک نفر به عنوان نفوذی و خائن معرفی می‌شود. در واقعیت ارتش آزاد به عنوان اولین خائن که اعلام استقلال می‌کند و علیه نیروهای ارتش سوریه به جنگ می‌پردازد، تقریباً نیمی از ارتش سوریه را تشکیل می‌داد؛ اما در این فیلم تنها یک نفر نشان داده می‌شود که به داعش می‌پیوندد. قطعاً می‌بایست نویسنده فیلم به تشکیل گروه‌های مسلح زیادی که در سوریه شکل گرفتند اشاره می‌کرد. البته قضاوت زود است و بایستی در این باره صبر کرد.

حبیب؛ مأمور امنیتی نیروی قدس در دل داعش

نکته دیگری که قابل مناقشه است، این است که شهید سردار همدانی در کتاب خاطراتی که همسرش تحت عنوان خداحافظ سالار اشاره می‌کند که وقتی برای هماهنگی به ستاد کل ارتش سوریه رفته بود، آن‌ها به جای آمادگی و حفظ تدابیر لازم امنیتی، در بدترین وضعیت و شرایط قرار داشتند. انگار نه انگار که شهرهای مختلف درگیر جنگ است و نیروهای آن‌ها در حال کشته شدن هستند. سردار همدانی در آن جلسه هشدار داده بود و بعد از گذشت مدت کوتاهی آن ستاد مورد حمله انتحاری قرار گرفت.

سریال حبیب، سریالی است که بیشتر با سبک سریال سازی عربی-سوری ساخته شده است. روایتی که هم شیوه جذب برخی از جوانان توسط داعش، هم روابط فرماندهان داعش با همدیگر و هم نحوه تشکیل مقاومت‌های مردمی در برابر داعش را نشان می‌دهد. روایتی از شیوه ارتباطات ارتشی‌ها با همدیگر، تلاش آن‌ها برای برقراری نظم و امنیت در شهر و شیوه ارتباطی‌شان با یکدیگر به نوعی داستانی کامل را آفریده است.

خط تعلیق‌های مناسب در داستان از جمله نکته‌های مثبت آن است. لحظه‌هایی که حبیب به‌عنوان نفوذی در میان نیروهای داعشی حضور دارد و می‌خواهد ضربه‌ای بزرگ را به آن‌ها بزند تا لحظه‌ای که خود را در آخر خط می‌بیند و می‌خواهد مقاومت کند، لحظه‌هایی هستند که مخاطب را وادار می‌کند که قسمت بعدی را از دست ندهند.

حبیب؛ مأمور امنیتی نیروی قدس در دل داعش

جلوه‌های ویژه از لحظه‌های درگیری میان نیروهای دو طرف چنان خوب ساخته شده‌اند که حس درگیری را القا می‌کند. وقتی حبیب برای حفاظت از سرگرد قیس و سروان ریما که برای سرکشی در شهر حضور دارند برای خنثی کردن حمله تروریستی داعش به ایست و بازرسی فراخوانده می‌شود، رد نورانی تیرهای رسام و برخورد آن‌ها به شکلی با جلوه‌های ویژه درست شده است که مخاطب واقعاً خود را در یک درگیری می‌بیند.

تا کنون 13 قسمت از سریال حبیب از شبکه دوم سیما پخش شده است. قطعاً این سریال در نوع خود هم به خاطر روایتی دقیق که از رشادت‌های مدافعان حرم دارد و هم به خاطر فرم متفاوتی که برآمده از فیلم و سریال‌های سوریه‌ای است، می‌تواند فیلمی با روایتگری جذاب باشد. البته به نظر می‌رسد در این زمینه فیلم سازان ایرانی بسیار اندک ورود کرده‌اند. تا کنون تنها فیلمی که مستقیماً به موضوع نبرد رزمندگان مدافع حرم ایرانی با داعش می‌پرداخت، مربوط به فیلم به وقت شام است؛ اما فیلم‌ها و سریال‌های دیگر مانند سریال پایتخت به عنوان یک موضوع فرعی بدان پرداختند.

البته هرچند دلایل امنیتی و ... برای آن وجود دارد؛ اما قطعاً نباید چنین فرصتی برای نشان دادن جنایت‌های داعش و رشادت‌های رزمندگان مدافع حرم از دست برود. سوژه‌های بسیار خوبی از شهدای مدافع حرم وجود دارد که بایستی بدان فراتر از مستندهای تلویزیونی و ... توجه کرد. وقتی که چنین سوژه‌های مستندی با هنر سینما آمیخته شوند، همه را مجذوب خود خواهند کرد.

گفتنی است مخاطبان این سریال به قدری زیاد بوده‌اند که اکنون این سریال هم اندازه سریال‌های شبکه نمایش خانگی در سایت‌ها و کانال‌های نمایش فیلم مورد استقبال مردم قرار گرفته است. گواه این ادعا حدود یک میلیون بازدید این سریال در تلوبیون است. آمار بعدی و معتبر از میزان استقبال مردم از این سریال تلویزیونی که تنها تا کنون 13 قسمت آن منتشر شده است، برعهده خود صداوسیماست که نشان خواهد داد چقدر این فیلم مورد استقبال قرار گرفته است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات