۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۷۳۶۳۲۴

اختتامیه همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح برگزار شد

اختتامیه همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح برگزار شد
اختتامیه همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح با سخنرانی آیت الله رشاد و با حضور شخصیت های علمی مجامع بین المللی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اختتامیه همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی، عصر امروز در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و با سخنرانی آیت الله رشاد، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح، پروفسور لگنهاوزن و منوچهر محمدی برگزار شد.

آیت الله رشاد با اشاره به شخصیت علمی و اخلاقی علامه مصباح گفت: بسیار سخت است که در این جایگاه بنشینم و ظاهراً جای علامه مصباح خالی باشد؛ علامه زلال تفکر می کرد، زلال سخن می گفت و زلال زیست، صدها سال جای خالی او پر نمی شود.

وی افزود: در آن سالی که حاج قاسم عزیز به شهادت رسیده بود عکسی از در آغوش کشیدن علامه و حاج قاسم را دیدم، چه زیباست تصویر در آغوش کشیدن سلیمانی جبهه جهاد و مصباح جبهه فرهنگ.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والسلمین مجتبی مصباح با اشاره به نتایج کمیسون های تخصصی همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح خاطرنشان کرد: در این دو روز، هفت عنوان کمیسون با عناوین فلسفه، علوم تربیتی و روان شناسی، جامعه شناسی، حقوق و علوم سیاسی و با مجموع 54 مقاله برگزار شد.

وی ادامه داد: پژوهشگرانی از کشورهای مصر، عراق، لبنان، تایلند و ایران مقالاتی را تدوین و ارائه کرده اند.

سپس در ادامه این همایش پروفسور لگنهاوزن با اشاره به اندیشه علامه مصباح اظهار کرد: دیدگاه علامه مصباح بر این بود که اسلام دین حداکثری است و بر اقتصاد، سیاست و دنیای ما اثر دارد، علامه مصباح واقعا فیلسوف بود و نظام فکری داشت که بر تمام علوم اثر می گذاشت.

گفتنی است منوچهر محمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه نیز علامه مصباح را جایگزین شهید مطهری برشمرد و بیان کرد: علامه دیدبان ولایت فقیه بود و در این موضوع بهترین نظریه را داشت و با شجاعت بیان می کرد.

وی تاکید کرد: علامه با آوردن علوم انسانی اسلامی به داخل حوزه، حوزه علمیه را هم متحول کرد.

این همایش دو روزه صبح دیروز با خیرمقدم حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی آغاز و با سخنرانی آیت الله رجبی ادامه پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح ابراز کرد: دیدگاه‌های آیت الله مصباح یزدی، مطالعه تطبیقی اندیشه‌های ایشان با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی، منظومه فکری علامه مصباح در علوم انسانی اسلامی و انعکاس و تاثیرگذاری اندیشه علامه مصباح در آثار اندیشمندان علوم انسانی این محورها را شامل می‌شوند.

دبیر علمی همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه در برگزاری این همایش حدود ۴۵ مرکز علمی داخلی، خارجی، دانشگاهی و حوزوی همکاری داشته‌اند، عنوان کرد: ریاست، کمیته چهارگانه علوم عقلی، نقلی، رفتاری و اجتماعی، کمیته اجرایی، کمیته بین الملل و کمیته رسانه نیز ارکان همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در این همایش ۴۸۱ مقاله که ۱۸ مورد آن انگلیسی و ۳۲ مورد آن عربی بودند، دریافت شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۷۵ عنوان مقاله شامل ۱۴ مورد انگلیسی و ۳۰ مورد عربی پذیرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح با بیان اینکه در حاشیه این همایش اقدامات مختلف دیگری نیز دنبال شده است، ابراز کرد: ازجمله این اقدامات می‌توان به راه اندازی سایت سه زبانه اطلاع‌رسانی همایش، انتشار ۴ شماره خبرنامه همایش، انتشار الکترونیکی و رایگان مجموعه آثار علامه مصباح، برپایی نمیاشگاه کتاب‌های علامه مصباح و برگزاری مسابقه از آثار علامه مصباح اشاره کرد.

ارسال نظرات