۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۷۳۶۸۹۶
دبیر کمیسیون اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اگر آغاز تعطیلات از جمعه باشد؛ شیرین‌تر است + فیلم

اگر آغاز تعطیلات از جمعه باشد؛ شیرین‌تر است + فیلم
حجت الاسلام غریبی ضمن تأکید براینکه با تعطیلی بیشتر ایام سال مخالف هستم، اظهار داشت: اگر آغاز تعطیلی از جمعه باشد شیرین‌تر است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تعطیلی آخر هفته‌ها در همه کشورها یکسان نیست و با توجه به فرهنگ‌های مختلف، متفاوت است؛ در ایران نیز تعطیلی جمعه‌ها با توجه به برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه، اهمیت زیادی داشته و نمی‌توان آن را به روز دیگری موکول کرد اما تغییر تعطیلی پنجشنبه به شنبه‌ها نیز مخلفان و موافقانی دارد.

به همین مناسبت حجت الاسلام محمد رضا غریبی، دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها که با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز سنجش دینداری در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداخت.

اگر آغاز تعطیلات از جمعه باشد؛ شیرین‌تر است//

حجت الاسلام غریبی با تشکر از خبرگزاری رسا که به بررسی مسائل روز در دل مباحث حوزوری می‌پردازد، ابراز کرد: ابتدا باید عرض کنم که مقام معظم رهبری از ساعت 3 صبح برنامه روزانه ایشان شروع می شود و طبیعتا وضعیت مطلوب برای ایشان همین تغییر نکردن ساعت‌ها است.

دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه وضعیت مطلوب براساس فرهنگ دینی این است که تعطیلی نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: در تعطیلات رسمی و جمعه ها اینگونه نیست که کار تعطیل شود؛ بلکه شکل کار عوض می شود یعنی در روزهای عادی کارهای را انجام می‌دهیم که در آن روزها نمی توانیم انجام دهیم.

حجت الاسلام غریبی به بررسی نقاط مثبت و منفی تعطیلی روز شنبه پرداخت و گفت: به نظر بنده اگر روز شنبه تعطیل باشد بهتر است و این با مضمون روایات ما که یوم الشروع را یکشنبه می داند هم خوانی دارد.

وی با بیان اینکه در روز جمعه ای که تعطیل می دانیم؛ خداوند می فرماید « إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ»، اظهار داشت: در روز جمعه همیشه اشتغال و کار بوده و باید بتوانیم واژه تعطیلی را عوض کنیم تا مفهوم بیکاری از آن برداشت نشود.

حجت الاسلام غریبی با اشاره به اینکه در بین مردم اینگونه جا افتاده که اگر روزی مثل جمعه تعطیل شد دیگر هیچ کاری را انجام ندهیم و آن روز را به بطالت بگذرانیم، تصریح کرد: بار معنای تعطیلات قطعا مطلوب نیست؛ لذا اگر جهت‌دهی به کارها شود و تعطیلی را مطرح نکنیم، مطلوبیت بیشتری دارد.

اگر آغاز تعطیلات از جمعه باشد؛ شیرین‌تر است//

دبیر کمیسیون اجتماعی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اینکه آیت الله جوادی آملی بارها گفت که طلبه هیچگاه فارغ التحصیل نمی‌‍‌‌شود، تصریح کرد: روایت می فرماید: «اطلبوا العلم من مهد الی اللحد»؛ همه روزها باید کار، فعالیت و یادگیری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در عرصه اقتصادی وقتی سیره اهل بیت علیهم السلام نگاه می کنیم می‌بینیم که امیرالمؤمنین با تمام زحماتی که می کشیدند؛ احداث نخل و حفر چاه را روزانه داشتند، تصریح کرد: تلاش در تولید و قناعت در مصرف شعار امیرالمومنین علی علیه السلام بود.

پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، زیاد کار کردن برای سرمایه دار شده عده ای از سرمایه‌داران را غلط دانست، و ابراز کرد: اگر توجه داشته باشیم که چرا کار می‌کنیم و تعطیلی وجود ندارد؛ به نقطه مطلوبی که با آن فاصله داریم و تحقق آن دشوار است می‌رسیم.

حجت الاسلام غریبی با بیان اینکه اگر افزایش تعطیلات را به خاطر همراهی با دنیا و افزایش تبادلات جهانی ترجیح دهیم؛ وزنه سنگینی در تصمیم گیری نیست، گفت: صرفه جویی درمصرف انرژی با افزایش تعطیلات و تغییر ساعات کاری می تواند در درازمدت هزینه های ما را کاهش دهد ولی باید توجه داشت که هر روز تعطیلی در کشور خسارت اقتصادی سنگینی را به همراه دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه عدم بازدهی به ازاء ساعات کاری در ادارات را باید مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: به اعتقاد بنده کاری که 8 ساعت برای آن در طول روز وقت گذاشته‌اند در بعضی موارد با 3 ساعت کار می توان آن را انجام دارد و زمان بیشتری لازم ندارد.

تعداد بازدید : 3

دبیر اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه تعطیلات باید بر اساس آمایش کاری و سرزمینی باشد و برای همه مجموعه‌ها، نسخه واحدی را ارائه نشود، خاطرنشان کرد: اگر حوزه را به عنوان الگو در نظر بگیرید؛ تعطیلی در حوزه دقیقا متناسب با فضای مذهبی و فرهنگی جامعه است ولی طلبه در ایام تعطیلی فعالیت علمی و تبلیغی را تعطیل نمی‌کند.

حجت الاسلام غریبی با بیان اینکه حوزه شهریور یا مهرماه ایام درس‌ها را شروع می‌کنند، گفت: معمولا رسم اساتید حوزه این است که روز یکشنبه درس را شروع کنند، زیرا در روایات تصریح شده به اینکه دو روز «یوم الشروع» می باشد؛ روز یکشنبه و روز چهارشنبه؛ و اینکه این دو روز در روایات ما « یوم الشروع» است حتما وجهی دارد.

این فعال فرهنگی حوزوی با اشاره به اینکه باید در تعطیلی ادارات و نهادهای دولتی، میزان ارباب رجوع و سنخ کار مورد توجه قرار بگیرد و همه مجموعه ها در تعطیلات یکسان نباشند، ابراز کرد: در روایات ما پنج شنبه را روز زیارت قبور قرار داده اند.

حجت الاسلام غریبی در پایان با بیان اینکه اگر پنجشنبه تعطیل باشد فرصتی برای زیارت اهل قبور وجود دارد، تصریح کرد: روایاتی که در کتاب « الکافی» آمده، فضیلت زیارت اهل قبور را در صبح جمعه بیش از عصر پنجشنبه می‌داند و بنده با اینکه با اصل تعطیلی مخالف هستم، ولی اگر بخواهد تعطیلی در جامعه بیشتر شود؛ تعطیلی جمعه شیرین تر است.

ارسال نظرات