۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۷۳۷۲۴۳
حجت الاسلام پیشاهنگ:

در تعطیلی شنبه‌ها؛ بافت فرهنگی کشور را لحاظ کنیم

در تعطیلی شنبه‌ها؛ بافت فرهنگی کشور را لحاظ کنیم
فعال رسانه‌ای و فرهنگی با اشاره به اینکه شهر‌های مختلف کشور بافت فرهنگی متفاوتی دارند، تصریح کرد: در تعطیلی شنبه‌ها نباید فقط شرایط شهر تهران را در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از بین ۱۱۴ کشور جهان که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، تنها 2 کشور جیبوتی و ایران دارای فقط یک روز تعطیلی جمعه در تقویم خود می باشند.

کشورهای اوگاندا، پاکستان، کره شمالی، مکزیک، هند، هنگ کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا هم فقط یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را در تقویم خود داشته‌اند و ۱۰۲ کشور باقی مانده، دو روز تعطیلی هفتگی در تقویم رسمی خود داشته‌ که برای بیشتر کشورهای اروپایی، روزهای شنبه و یکشنبه و برای بیشتر کشورهای مسلمان، روزهای جمعه و شنبه بوده است.

به همین مناسبت حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ فعال رسانه ای و فرهنگی در نشست بررسی ابعاد و تبعات فرهنگی اجتماعی تعطیلی شنبه‌ها که با همکاری شورای تخصصی حوزوی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز سنجش دینداری در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، ضمن دبیری این برنامه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداخت.

در تعطیلی شنبه‌ها؛ بافت فرهنگی کشور را لحاظ کنیم//

حجت الاسلام پیشاهنگ با اشاره به اینکه قرار براین شده که ساعات کاری از 44 ساعت به 40 ساعت تقلیل پیدا کند، خاطرنشان کرد: از جمله فایده های این طرح کاهش هزینه‌های انرژی در بدنه دولت و ادارات دولتی و افزایش بهره وری کارکنان دولت می باشد.

فعال رسانه ای و فرهنگی با اشاره به اینکه اکنون در کشورهای اسلامی برای هماهنگی با کشورهای غربی؛ تعطیلی پنجشنبه را با تعطیلی شنبه عوض کرده اند و هدفشان از این کار افزایش همکاری با کشورهای غیراسلامی بوده است، گفت: در این صورت شنبه روز تعطیل مشترک بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی است و پنجشنبه روز کاری مشترک بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی می‌شود.

وی با بیان اینکه نسبت به اضافه شدن یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی شنبه ها موافقین و مخالفین زیادی وجود دارد، خاطرنشان کرد: مخالفان؛ افزایش یک روز به تعطیلات هفته را موجب خسران اقتصادی جامعه می دانند و یا تشبه به کفار قلمداد می کنند که در این موضوع بحث های کارشناسی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی زیادی صورت گرفته است.

در تعطیلی شنبه‌ها؛ بافت فرهنگی کشور را لحاظ کنیم//

حجت الاسلام پیشاهنگ ضمن تاکید براینکه عده‌ای می گویند: تعطیلی شنبه ها چون مختص قوم یهود بوده، زیبنده جامعه اسلامی نیست، اظهار داشت: به هر حال تعطیلی هر روزی از هفته برروی فرهنگ و مناسبت های اجتماعی مردم تاثیر می گذارد و با بررسی بیشتر این طرح؛ می توان از آثار مثبت تعطیلی شنبه ها استفاده برد.

فعال رسانه ای و فرهنگی با طرح این سوال که چرا یکشنبه ها در کشورهای مسیحی تعطیل است؟ ابراز کرد: عبادت مسیحی ها در روز یکشنبه دلیل تعطیلی می باشد و نیز علت تعطیلی شنبه ها در کشورهای یهودی؛ حرام بودن کار و فعالیت در روز شنبه است و آنها این روز را فقط  به عبادت می پردازند.

وی با بیان اینکه در دین مقدس اسلام؛ روز تعطیلی وجود ندارد، اظهار داشت: باید در بین روزهای هفته روزی را به عبادت به معنای تام کلمه اختصاص دهیم؛ در کل دنیا روزهای تعطیلی متعلق به ادیان ابراهیمی است و این نشان دهنده این تحت سیطره توحید ابراهیمی بودن جهان است و جای شکر دارد که هنوز توحید در بین مردم دنیا اهمیت دارد.

حجت الاسلام پیشاهنگ ضمن تاکید براینکه به روزهای تعطیلی ادیان دنیا باید احترام بگذاریم و تعطیلی روزهای جمعه و شنبه و یکشنبه را به رسمیت بشناسیم، ابراز کرد: اگر روزی امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند؛ به کشورهای که دین مسیحیت و یا یهودی دارند، اجازه می دهند که در این روزهای تعطیلی به کارهای عبادی مشغول شوند.

در تعطیلی شنبه‌ها؛ بافت فرهنگی کشور را لحاظ کنیم//

فعال رسانه ای و فرهنگی با اشاره به اینکه باید مواظب باشیم که در نظراتمان دچار دین ستیزی نشویم، خاطرنشان کرد: در سیره اهل بیت علیهم السلام آمده است که ادیان ابراهیمی به کارهای عبادی خود می پرداختند و اهل بیت علیهم السلام ممانعت نمی کردند و باید توجه داشت که ادیان مسیحیت و یهودیت تنها ادیانی هستند که نزدیک به اسلام می باشند و باید به طرفداران این ادیان احترام گذاشت.

وی مهمترین ایراد دو روز تعطیلی در هفته را تهرانیزه کردن کل کشور دانست و گفت: معمولا کارشناسان دلایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را که برای تعطیلی دو روز در هفته بیان می کنند ولی همه این دلایل را با در نظرگرفتن شهر تهران به عنوان الگو مطرح می کنند، اما لازم است که در اجرای این قانون، سایر شهرهای کشور را مورد توجه قرار داد.

حجت الاسلام پیشاهنگ تعطیلی دو روز در هفته را موجب آسیب به اقتصاد، بخش خصوصی و کارگران روزمزد دانست و ابراز کرد: البته از مزایای تعطیلی روز شنبه؛ تعاملات سیاسی و اقتصادی بیشتر با جهان است ولی آسیبی که بوجود می آورد بیش از نفع آن می باشد و مشکلات فرهنگی و گسست آداب و رسوم گذشته با آینده را ایجاد می کند و باعث می شود که خیلی از برنامه های اجتماعی و عبادی روز پنجشنبه از بین برود.

فعال رسانه ای و فرهنگی یکی دیگر از آسیب های تعطیلی روز شنبه را تشبه به یهود دانست و اظهار داشت: درمورد تعطیلی دو روز در هفته لازم نیست که در کل کشور نسخه واحدی داشته باشیم و هر شهر با استفاده از شرایط و اقتضائاتی که دارد می تواند روز خاصی را تعطیل باشد.

وی در ادامه ابراز داشت: اگر قرار باشد که روز شنبه تعطیل باشد می توانیم این تعطیلی را به اقتصاد بین الملل تعمیم دهیم و سایر بخش های نظام به کار و فعالیت مشغول شوند و در این صورت بخش های مولد مشغول فعالیت هستند و ارتباط تجاری با جهان به خوبی صورت می گیرد.

فعال رسانه ای و فرهنگی با اشاره به اینکه تعطیلی هوشمند در جامعه بازدهی بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: وزارتخانه های متولی امور خارجی کشور باید در روز پنجشنبه به فعالیت های خود بپردازند و از تعطیلی روز شنبه بهره مند شوند اما در عوض سایر وزارت خانه ها و بخش های اداری کشور از تعطیلی پنجشنبه بهره مند شوند تا رفاه و تولید در جامعه محقق شود.

حجت الاسلام پیشاهنگ در پایان ضمن تاکید بر اینکه توجه به بافت فرهنگی شهرهای مختلف کشور در تعطیلی ایام هفته موثر است، اظهار داشت: تمام مناطق کشور بافت فرهنگی یکسانی ندارند و در تصمیمات و برنامه ریزی های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باید به این تفاوت ها توجه داشت تا در تصمیم گیری ها به نتایج بهتری برسیم.

ارسال نظرات