۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۷۳۷۷۳۴
دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی:

جدا دانستن حوزه و دانشگاه از همدیگر درست نیست

جدا دانستن حوزه و دانشگاه از همدیگر درست نیست
حجت الاسلام عاملی گفت: من دانشگاه را جدا از حوزه نمی دانم و پذیرفتن جدایی آن پذیرفتن سکولاریسم است. علم نور است و راهگشاست و منشا آن خداوند است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی تحول در حکمرانی آموزش عالی بیان کرد: زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد، دوره فراگیری نظام مدرن بر جهان بود؛ از یک سمت جریان شرق با محوریت مارکسیست وجود داشت از سوی دیگر نظام تجدد با محوریت اروپا و آمریکا سیطره پیدا کرده بود و انقلاب اسلامی جریانی معکوس بر دو جریان حاکم بر جهان بود. در این جریان معکوس حرف های بزرگی وجود دارد. انقلاب اسلامی به ظاهر ۲۲ بهمن ماه پیروز شد، اما همان زمان نهادینه نشد و مسیری طولانی برای امتداد پیدا کردن اندیشه انقلابی و اسلامی در جامعه و مواجهه با چالش ها وجود داشت.

استاد دانشگاه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه جهانی شدن مدرن که محصول فراگیری رسانه ای و ارتباطات شبکه و رسانه ها و ظهور اینترنت بود، گفت: خیلی از افراد موفقیت انقلاب اسلامی را نتیجه پخش سخنرانی های امام خمینی در ایران و کشورهای همسایه می دانند که همزمان با جریان جهانی شدن بود.

حجت الاسلام عاملی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی فرایند معکوس جهانی شدن به معنای آمریکایی شدن بود. تحولی که امام دنبال می کردند از جنس تحولی تمدنی بود تا همه با هم و برای هم به سمت تمدن الهی حرکت کنیم.

وی افزود: من دانشگاه را جدا از حوزه نمی دانم و پذیرفتن جدایی آن پذیرفتن سکولاریسم است. علم نور است و راهگشاست و منشا آن خداوند است. لذا جدا کردن دانشگاه و حوزه درست نیست. در ابتدا نیز علوم پایه و حکمت الهی همه در یک مدرسه آموزش داده می شدند. جداسازی رشته ای وجود دارد، اما هرکدام شعبه های یک حکمت و دانش علم هستند و باید به فضایی برگردیم که علوم الهی و سایر علوم پیوسته تدریس شود که یک هدف را دنبال می کنند.

حجت الاسلام عاملی عنوان کرد: امام می فرمایند ما ریاضیات اسلامی و غیراسلامی نداریم اما هدف غیراسلامی و اسلامی در علم داریم. ریاضیات می تواند بمب اتم تولید کند و یا می تواند راهی برای کاهش درد بشر و التیام او پیدا کند.

 

ارسال نظرات