۰۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۷۳۸۱۳
معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس:

ثبت حماسه عاشورا جز از طریق هنر امکان پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی بنیاد پزوهش های اسلامی آستان قدس گفت: ثبت یک رخداد مادامی که در لباس هنر درنیاید ممکن نیست چرا که ثبت هنری این وقایع باعث جاودانگی آن می شود.
محرم



 امیر سلمانی رحیمی، استاد دانشگاه و معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص کنگره عاشوراپژوهی اظهار داشت: در ضرورت انجام پژوهش در حادثه کربلا تردیدی نیست بلکه بحث در ادامه آن است تا این برداشت احیانا ایجاد نشود که چون کارهای زیادی انجام و کتاب های زیادی در مورد ابعاد گوناگون عاشورا نوشته شده پس دیگر لازم نیست در این عرصه تحقیق کنیم.



وی افزود: وقتی بشر تکامل یافته و فکر انسانی رشد پیدا می کند، نگاهش به مسائل متفاوت می شود و نمی توان گفت که مجال کار جدید در این عرصه نیست لذا ادامه پژوهش و بازنگری و واکاوری کارهای انجام شده در زمان کنونی و در آینده همچنان ضروریست.


سلمانی، عاشورا را حقیقت همیشه زنده و جاری در طول تاریخ دانست و گفت: اینطور نیست که تکرار یک امر، همیشه مخل و خسته کننده باشد بلکه تکرار بسیاری از مسائل باعث می شود آن حقیقت، زنده مانده و اثرگذار باشد.


وی با بیان اینکه سبک هنری رخدادهای عاشورا از مسائل قابل توجه است ابراز داشت: امروز هم هنر عرصه های جدیدی پیدا کرده و گسترده شده و هم ذائقه گروه های هدف و مخاطب تغییر کرده است و این می طلبد که پژوهش ها متناسب با نیاز هنری آن ها کار شود.


معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس با تأکید براینکه ابعاد گوناگون قیام اباعبدالله الحسین(ع) باید ثبت شود تصریح کرد: ثبت یک رخداد مادامی که در لباس هنر درنیاید ممکن نیست چرا که ثبت هنری این وقایع باعث جاودانگی ان می شود ، همانطور که اکنون شاهدیم آن بخش از حماسه عاشورا که در قالب نظم ارائه شده ماندگاری بیشتری دارد.


 سلمانی ادامه داد: هر اندازه هجمه علیه ما بیشتر شود چه از ناحیه جبهه نادانان و چه ار جانب معاندان و آگاهان که می خواهند دین و حکومت اسلامی را براندازی کنند، نیاز ما به ترویج آموزه های حسینی بیشتر می شود، عاشورا از مهمترین ظرفیت های در اختیار مسلمانان  و شیعیان است که می توانند برای تحقق اهداف اسلام از ان بهره گیرند.


وی، ویژگی عمده حماسه کربلا را، عمومیت آن دانست و افزود: اگر یک هنرمند دنبال عمق مطلب باشد و خودش هم واکاوی و پژوهش کند نتیجه ارزشمندتری می گیرد تا اینکه یک پژوهشگر برود تحقیق کند، یک هنرمند آن را به فیلمنامه تبدیل کند و یکی کارگزدان فیلم بسازد ولی چون موضوع، گسترده و کار تخصصی است لذا لازم است گرو ه های کاری به وجود آیند که این اتفاق اکنون در همه شئون پژوهشی دارد می افتد.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پژوهشگری که در یک عرصه تحقیق می کند باید با توجه به عنوان پژوهش خود، از علوم و اطلاعات جانبی ان موضوع نیز مطلع باشد،  کارگردان هم مادامی که خودش روحیات دینی نداشته باشد نمی تواند یک فیلم خوب اسلامی تولید کند همانطور که نمی توان گفت صرقا کسی داریم که اسمش محقق است و در هر موضوعی می تواند تحقیق کند بلکه محقق باید در هر موضوعی علاقمندی و اطلاع داشته باشد.


سلمانی با اشاره به اینکه تحقیق، همچون هنر یک امر صرفا ابزاری نیست بیان داشت: در کشور ما بعد برون مرزی فراخوان ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد، کار مقارنه ای و تطبیقی چندانی انجام نداده ایم که به عنوان مثال امام حسین(ع) در ادبیات هند در سایر کشورها چه انعکاسی دارد و در ایران چگونه است، آن ها به چه ابعاد و نکاتی از قیام امام بیشتر توجه داشته اند و ما روی چه نکاتی؟


 معاون پژوهشی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس یادآور شد: با این مقایسه ها می توان انتقال پیام های عاشورایی به سایر جوامع تسهیل می شود، این تطبیق و دخیل کردن دیگران امر مهمی است که جایش در این کنگره ها خیلی خالی است؛ حداقل یکی از محورها را می توان به معرفی کارهای جدیدی که در سایر کشورها در این حوزه اتفاق افتاده اختصاص داد از سوی دیگر افرادی باید تحقیق و شناسایی کرده و وقتی پژوهشگران مستعد کشورها شناخته شدند به ایران دعوت شوند./
930/ت302/ص

ارسال نظرات