۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۷۳۸۵۰۹

تحلیل هفته

تحلیل هفته
پیام‌های رهبر انقلاب، سفر دولت به آفریقا، پاسخ شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها، خبر خوش رئیس بنیاد مستضعفان برای محرومان و فاز جدید طرح پلیس در برخورد با قانون شکنان را در تحلیل این هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، پیام‌های رهبر انقلاب در هفته‌ای که گذشت، سفر دولت سیزدهم به کشورهای آفریقایی، پاسخ شورای نگهبان درباره تأیید یا رد صلاحیت‌ها، خبر خوش رئیس بنیاد مستضعفان برای محرومان و فاز جدید طرح پلیس در برخورد با قانون شکنان در حوزه عفاف و حجاب را در این تحلیل هفته بخوانید.

تحلیل هفته

پیام‌های رهبر انقلاب در هفته‌ای که گذشت

تیم ملی جوانان زیر ۲۱ سال ایران با برتری مقابل ایتالیا به مقام قهرمانی بیست‌ودومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان زیر ۲۱ سال جهان در منامه بحرین دست یافت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پیامی، از تیم ملی والیبال جوانان جمهوری اسلامی ایران به مناسبت قهرمانی در جهان تقدیر کردند. رهبر انقلاب در این پیام فرموده‌اند: «بسمه تعالی، جوانان عزیز قهرمان والیبال، دل ملت ایران را با بازی خوب خود شاد کردید. از همه‌ی شما متشکرم.»

همچنین در هفته‌ای که گذشت خبر سوگوار شدن آیت الله محسن اراکی از اعضای برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری در عزای همسر خویش، حوزه‌های علمیه را نیز متأثر کرد. رهبر انقلاب نیز در پیامی فرمودند: «بسم الله الرّحمن الرّحیم، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محسن اراکی دامت افاضاته، درگذشت همسر گرامی آن جناب را تسلیت عرض میکنم و صبر و اجر همه‌ی بازماندگان و مغفرت و رحمت الهی برای آن مرحومه را از خداوند متعال مسالت میکنم.»ی که

همچنین رهبر انقلاب در این هفته به دنبال درگذشت عالم مجاهد حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عفیف نابلسی پیام تسلیتی را خطاب به سید حسن نصرالله فرستادند و فرمودند: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، جناب حجةالاسلام‌والمسلمین آقای سیدحسن نصرالله برادر عزیز دام‌عزّه سلام علیکم و رحمةالله، درگذشت عالم مجاهد، جناب حجةالاسلام‌والمسلمین شیخ عفیف نابلسی را به خاندان گرامیش و به همه‌ی مجاهدان لبنان و فلسطین تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سلامت و توفیق و عزت روز افزون شما را از خداوند خواهانم.» شیخ عفیف النابلسی، از علمای شناخته‌شده‌ی لبنان و از حامیان برجسته‌‌ی مقاومت اسلامی علیه رژیم صهیونیستی بود.

تحلیل هفته

سفر دولت به کشورهای آفریقایی

آیت الله رئیسی به دنبال برنامه سفرهای بین المللی خود این بار تور سفر به کشورهای آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه را در برنامه کاری خود داشت. سفرهایی که به شدت خشم و ناراحتی رسانه‌های اصلاح طلب را به دنبال داشت که آن‌ها کوشیدند با بیان مشکلاتی که این کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این سفر دولت را مورد تخطئه و هجمه قرار دهند. این در حالی است که رسانه‌های بی طرف بین المللی مانند المانیتور، فرانس 24، رویترز، د هیندو، مونت کارلو، الجزیره، المیادین، النشره، المصر الیوم، قاهره نیوز و الخنادق تیترهایی را به کار بردند که صددرصد بر خلاف القاء جنگ رسانه‌ای اصلاح طلبان است.

نگاه به برخی از این تیترها می‌تواند تکلیف این موضوع را یکسره و روشن سازد. برای مثال فرانس 24 یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفرهای آیت الله رئیسی را بی اثر کردن تحریم‌ها دانست. فرانس 24 این گونه نوشت: ایران در قاره رقابت بین غرب و شرق، به دنبال بی‌اثرکردن تحریم‌هاست. بی اثر کردن تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین راهبردهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب نسبت به دولت‌ها بود که دولت سیزدهم تا کنون بهترین عملکرد را درباره این موضوع داشته است.

الجزیره نگاهی دیگر به این سفرهای دولت سیزدهم به آفریقا داشت. در همین جهت نوشته است: «ایران وارد رقابت‌های بین‌المللی برای نفوذ در آفریقا شده است.» همین یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی است که دولت سیزدهم توانست آن را کسب کند. الجزیره در توضیح این ادعا نوشته است: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران با ورود به رقابت‌های بین‌المللی برای نفوذ در آفریقا، با وجود سد تحریم‌های غرب که ممکن است مانع اجرای برنامه‌های ایران در این قاره باشد، سفر آفریقایی شامل کنیا، اوگاندا و زیمباوه را به پایان رساند. ایران امیدوار است که با حل مشکلات بخش تجارت خارجی و تنوع بخشی به شراکت‌های اقتصادی، فعالیت خود در قاره آفریقا را گسترش دهد.»

تحلیل هفته

پاسخ شورای نگهبان درباره تأیید یا رد صلاحیت‌ها

مدتی است که رسانه‌های اصلاح طلب فیلترهای شورای نگهبان در انتخابات 1400 را برخلاف منویات و تفکر حضرت امام معرفی می‌کنند. انگار تنها تفکر حضرت امام این بوده است که همه جریان‌های سیاسی بتوانند حضور داشته باشند، دیگر نباید کار داشته باشیم که چه افراد شارلاتان و دروغ گویی که هدفی جز جلب منافع شخصی و حزبی ندارند و اساساً گوششان به صدای خورد شدن استخوان قشر مستضعف عادت دارد، می‌خواهند مانند حیوان درنده‌ای که طعمه‌ای پیدا کرده است، قدرت را تصاحب کنند. رسانه‌های اصلاح طلب هیچ وقت درباره نگاه ویژه امام خمینی به مستضعفین و بلایی که تئوریزیسین‌های مانور تجمل بر سر آن‌ها آورده‌اند، صحبت نخواهند کرد. اما در زمانی که شورای نگهبان به وظیفه قانونی خودش درباره صیانت و حراست از جایگاه‌های ویژه‌ای مانند ریاست جمهوری یا کرسی‌های مجلس شورای اسلامی عمل می‌کند، آن‌ها فوراً به دنبال صحیفه‌های امام می‌روند و با چینش مقدمه‌هایی صحیح و حذف مقدمه‌هایی دیگر به نتیجه‌های فاسد می‌رسند و این است تحریف امام!

حالا سخنگوی شورای نگهبان در نشستی خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره چگونگی رد یا تأیید صلاحیت نمایندگان گفت: هم تأیید و رد و هم رد و تأیید امکان‌پذیر است، البته این یک امر عمومی نیست می‌توانم بگویم که حالت استثنایی محسوب می‌شود ولی دلایلش مختلف می‌تواند باشد ممکن است مستندات جرح و تعدیل شود. فرض کنید درحالی‌که رد یا تأیید است مستندی که دلالت بر رد بود منتفی شده باشد، مهم این است که حق افراد است و باید دقت کرد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با بررسی مصوبات، شورای نگهبان با هر سه قوه ارتباط دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از قبل اعلام کرده بود که این را مصوبه را مغایر با سیاست‌های کلی نظام نمی‌داند، لذا می‌توان گفت که این مصوبه تبدیل به قانون شده و باید فرایند ابلاغ آن آغاز شود.

تحلیل هفته

خبر خوش رئیس بنیاد مستضعفان برای محرومان

حالا که بحث از دغدغه‌های امام خمینی شد، بایستی بررسی کنیم که واقعاً چه کسی یا چه کسانی در راستای تحقق این دغدغه‌های امام راحل می‌کوشند؟ دولت تدبیر و امید که امروز رسانه‌های وابسته به جریان اعتدال و اصلاحات در تخطئه و تخریب شورای نگهبان، آن را به انحراف از اصول و آرمان‌های انقلاب متهم می‌سازند، حتی یک واحد مسکونی برای گذاشتن در اختیار مردم را نساختند. البته بعد از پایان دولت تدبیر و امید شاهد ساخت یک مسکن مجلل و با شکوه به مثابه کاخ در یکی از بهترین مناطق تهران بودیم. البته این ساختمان قرار نبود که در اختیار مردم قرار بگیرد، بلکه تبدیل به محل کار لوکس و مجللی مخصوص شیخ اعتدال بود.

حالا آقای پرویز فتاح که در این هفته در مراسم بهره برداری از 10 هزارمین واحد مسکن محرومان در روستای چور مریوان رفته بود، وعده داد که تا پایان امسال نیز بیش از 10 هزار واحد مسکن توسط بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی احداث، تکمیل و تحویل خانواده‌های محرومان و مستضعفان شود. آری فرق می‌کند بین کسی که واقعاً مرید و دارای منش‌های اخلاقی امام بزرگوار و راحل باشد با کسانی که از امام راحل، تنها کلیدداری حرم و یادگار یادگار یادگار بودن برای او را افتخار می‌دانند و موذیانه تحت عنوان زیارت مزار شریف امام به زیارت خاصه پدرخوانده معنوی خود می‌روند. خلاصه که در بحبوحه جنگ‌های قدرت چپی‌ها و راستی‌ها هم هنوز آدم‌هایی پیدا می‌شن که به فکر محرومین و مستضعفین باشند.

تحلیل هفته

فاز جدید طرح پلیس در برخورد با قانون شکنان در حوزه عفاف و حجاب

بعد از هجمه‌های شدیدی که به دنبال درگذشت ناگهانی و مشکوک مهسا امینی آغاز شد، پلیس طرح امنیت اخلاقی را موقتاً متوقف ساخت. چرا که فضا و جو کشور از حالت عادی به انتظامی و امنیتی تبدیل شده بود. پلیس نیز ابتدا با ایجاد گشت‌های نامحسوس تذکر امر به معروف و نهی از منکر همزمان اقدام به ارائه تذکر لسانی و فیلم برداری از چهره متخلفانی که عمداً مرتکب این جرم شده بودند، پرونده‌های قضایی را برای آنان تشکیل می‌دادند.

به تازگی نیز پلیس با سر خط کردن همه نیروهای خود، وظیفه همگانی و واجب شرعی امر به معروف و نهی از منکر را به تمام نیروهای انتظامی ابلاغ کرده است. در حقیقت فاز جدیدی در برخورد با ناهنجاری کشف حجاب و پوشش‌های نامناسب توسط نیروهای انتظامی آغاز شده که می‌تواند امیدهای بیشتری را برای کنترل و جلوگیری از این ناهنجاری رقم بزند.

رسانه ها و شخصیت‌های اصلاح طلب نیز بلافاصله نسبت به این اقدام انقلابی و قاطعانه فراجا موضع گیری کرده‌اند. برخی از شخصیت‌های اصلاحات مانند سید محمد خاتمی نیز به سرعت درباره این طرح موضع گیری کردند. رسانه‌های معاند و رسانه‌های اصلاح طلب نیز به سرعت یک جنگ روانی را آغاز کردند. آن‌ها با بیان اینکه نیروی انتظامی مجدداً طرح گشت ارشاد را در دستور کار قرار داده، برخی به دروغ در لباس خیرخواهی در آمدند و آن را نوعی خودبراندازی توصیف کردند. این در حالی است که پلیس گشت ارشاد را سال‌هاست از دستور کار خود خارج کرده بود و طرح پلیس امنیت اخلاقی نیز بعد از اغتشاشات 1401 جمع شده است.

تنها امروز تمام نیروهای پلیس به ویژه نیروهای گشتی وظیفه دارند که در مواجهه با جرم مشهود کشف حجاب، اقدام به ارائه تذکر و نیز برای ادامه تعقیب کسانی که عامدانه به این کار دست زده‌اند، پلیس امنیت عمومی ورود خواهد کرد. این طرح پلیس به نظر نه تنها بد نیست؛ بلکه تمام بدنه پلیس را موظف می‌کند در برابر تمام جرایم سکوت نکرده و در کف خیابان باشند.

البته با توجه به ضعف شدید قانونی در حوزه مجازات کشف حجاب، بایستی مجلس محترم شورای اسلامی و قوه قضاییه بازنگری اساسی و جدی در حوزه قانون عفاف و حجاب شود. در غیراینصورت توانایی مقابله با این جرم را نخواهند داشت.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات