۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۷۳۹۶۳۹
آیت الله رشاد:

نیروهای انقلابی پای منبر آیت الله مشکینی تربیت شدند

نیروهای انقلابی پای منبر آیت الله مشکینی تربیت شدند
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آیت الله مشکینی ذوب در اخلاق وعرفان بود، تصریح کرد: آیا حوزه توانسته بار دیگر مشکینی و بهشتی ها تربیت کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد در دومین همایش «فقیه کارگزار» ویژه بزرگداشت مرحوم آیت الله علی مشکینی از علمای نهضت امام خمینی و کارگزاران نظام اسلامی که در مؤسسه «معهد الاجتهاد الفعال» برگزار شد با اشاره به شخصیت علمی، اخلاقی و عرفانی آیت الله مشکینی گفت: حوزه با روحیه روحانیت در بین مردم شناخته می شود اما متاسفانه اسیر شئوناتی شده ایم که با روحانی بودن در تعارض بوده و ما را جسمانی کرده است در حالی که شخصیتی همچون آیت الله مشکینی با آن وزانت علمی همواره روحانی ماند و امروز خلاء حضور این شخصیت عظیم را درک می کنیم.

وی با بیان اینکه خلاء حضور آیت الله مشکینی به دلیل وزانت علمی و فعالیت های سیاسی او نیست چرا که دیگرانی جای او همان کارها را انجام می دهند، ابراز کرد: اگرچه آیت الله مشکینی از نظر علمی نیز بی نظیر بودند اما علم ایشان در پرتو معنویت و اخلاق ایشان کمتر دیده می شد و خلاء ایشان نیز از منظر معونیت و اخلاق بی مثالشان می باشد که از ایشان اوتاد ساخته بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان خاطره ای از طراحی حوزه آزاد تهران در سال 1365 اظهار کرد: در آن سال 700 طلبه از زن و مرد داشتیم که در یک جلسه درس و اخلاق که توسط آیت الله مشکینی برگزار شد پس از جلسه طلاب چنان آتش معنویتشان برانگیخته شده بود که تا مدت ها در روحیه و رفتار آنان دیده می شد.

وی افزود: آیت الله مشکینی نعمتی برای حوزه بود که مع الاسف جایشان خالی شده است و باید دعا کنیم در نسل حاضر افرادی رشد کنند و آقای مشکینی را الگوی خودشان قرار دهند.

آیت الله رشاد ادامه داد: حوزه علمیه از نظر ساماندهی بسیار ترقی و رشد کرده است اما نتوانسته دیگر مشکینی و بهشتی ها تربیت کند و به جامعه تحویل نماید.

وی با بیان اینکه نیروهای انقلابی از پای منبر آیت الله مشکینی تربیت شدند، اذعان کرد: آیت الله مشکینی چنان در اخلاق و عرفان اسلامی ذوب شده بود که با تمام شرایط حاضر به قبول مرجعیت و دادن رساله نشدند و این سیره و منش علمایی درسی برای تمام حوزویان است.

آیت الله رشاد با بیان اینکه حوزه باید آیت الله مشکینی تربیت کند، یادآور شد: آیت الله مشکینی از سمت ها و عناوین بسیاری گذشتند و اینگونه ماندگار شدند، بیش از جهت علمی از نبود چنین اوتاد روحانی متاثر هستیم.

ارسال نظرات