عاشورا، میزان برای اقامه دین است
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در یادداشتی نوشت: در چند یادداشت عاشورا و قیام امام حسین (ع) را به مثابه میزان در امور مختلف مورد تدبر، تامل و بررسی قرار دادیم. در این یادداشت که یادداشت نهایی و جمعبندی یادداشتهای قبلی است، میخواهیم به موضوعی اشاره نماییم که جامع محورهای قبلی بوده و فلسفه قیام اباعبدالله الحسین را به شکل واضح و مستند به آیات قرآن کریم نشان میدهد. این محور که میتواند راهنما و چراغ راه ما باشد «اقامه دین» است. یعنی عاشورا باید میزان، معیار و ملاک ما برای اقامه دین باشد.
امام حسین برای چه قیام میکند؟ برای چه از جان خود دست بر میدارد؟ برای چه یاران آن حضرت در آن روز از جان خود دست برداشتند؟ برای چه خانواده آن حضرت به اسارت رفت؟ برای چه طفل 6 ماهه، حضرت علی اصغر به شهادت رسید؟ اینها همه فدایی اقامه دین شدند. یعنی چون حضرت نه تنها، نگران حفظ اسلام است؛ بلکه دغدغه اقامه دین را هم دارد. از صحبتهای مشهور حضرت هست که فرمود: وَعَلَى الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِیَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یَزیدَ. با کارگزارانی مثل یزید و حکومتهای طاغوتی و ظالمانه است که دین عامه مردم در معرض خطر قرار میگیرد.
در زیارت وارث امام حسین (ع)، وارث تمام انبیاء از جمله انبیاء اولوالعزم معرفی میشود. خدای متعال در سوره مبارک شورا آیه 13 خطاب به همه پیامبران اولوالعزم میفرماید: شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ. خدای متعال میفرماید که برای شما همان دینی تشریع و وضع شده و ابلاغ شده است که نوح به آن دین سفارش شده بود. این همانی است که به تو وحی کردیم ای پیامبر ما. این همان دینی است که ما به ابراهیم، موسی و عیسی وحی کردیم. پیامبران اولوالعزم.
اما این دین چگونه به پیامبران اولوالعزم ابلاغ شد؟ خدای متعال میفرماید: «أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ» ما به این پیامبران گفتیم که دین را برپا دارید، اقامه کنید. اقامه دین به این است که دستورات خدا اجرا بشود. لذا وقتی ما میگوییم امام حسین وارث آدم تا خاتم است، وارث نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و رسول الله (ص) است، یعنی همان رسالت را بر دوش دارد. رسالت اقامه دین. امام حسین(ع) با این اقدام، خودش راه را برای آیندگان روشن کرد. اگر اقامه دین از جانب ظالمان، ستمگران و طاغوت به خطر افتاد، همه مومنان وظیفه دارند که در جهت حفظ اسلام، حفظ دین و اقامه دین فعالانه مشارکت کنند.
در اینجا لازم است بررسی کنیم که امروزه، در سطوح ملی، منطقهای و جهانی، چه کسانی تلاش میکنند که دین اقامه شود و چه کسانی مخالف اقامه دین هستند؟ چه کسانی موافق اجرای قرآن و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند و چه کسانی مخالف اجرای فرامین قرآن و رسولالله (ص) و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت هستند؟ ما در صورتی میتوانیم بگوییم حسینی هستیم و برای امام حسین (ع) عزاداری میکنیم که در قطب، جبهه و جریانِ اقامهکنندگان اسلام باشیم.
دل در گرو اجرای قرآن کریم به عنوان آیین حکمرانی داشته باشیم؛ دل در گرو تحقق دین داشته باشیم. اما اگر با همه تظاهرات و رفتارهای ظاهری، نتیجه عملکردمان به نفع جبهه ضد دین تمام شود و در کنار نظام سلطه قرار بگیرد؛ در کنار جبهه کسانی قرار بگیرد که به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی از معروف میکنند، در این صورت ما حسینی نخواهیم بود.
پس حسین به عنوان وارث آدم تا خاتم و حسین به عنوان فرزند رسولالله (ص) و علی ابن ابیطالب (ع) راهگشای آیندگان شد. فلسفه تاریخ شیعه را تا قیامت تبیین کرد، فلسفه تاریخ اسلام را تا قیامت تبیین کرد و آن عبارت است از تلاش همه جانبه شاملِ تشکلسازی، جریانسازی و برپایی حکومت به منظور تحقق اسلام و اقامه دین.
از خدای متعال میخواهیم که به همه ما توفیق عنایت بفرماید که در هر جایگاهی که هستیم و هر توانایی که داریم، در جهت اقامه دین، اقامه توحید و نفی طاغوت، اقامه فضائل، نفی رذائل و تحقق رفتارهای دینی و نهی از منکرات، حرکت کنیم.
خدایا چنان کن سرانجام کار/تو خشنود گردی و ما رستگار