۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۴۰۷۴۴
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام مطرح کرد؛

پدیده اربعین؛ عامل وحدت آزادی خواهان

پدیده اربعین؛ عامل وحدت آزادی خواهان
حجت الاسلام هاشمیان ظرفیت اربعین در شکل دهی تمدن اسلامی را بسیار با اهمیت خواند و ابراز کرد: فرهنگ فطری و الهی اربعین مورد توجه آزادی خواهان جهان است.

اشاره: راهپیمایی عظیم اربعین علاوه بر ترویج فرهنگ حسینی که شامل فرهنگ ایثار و شهادت که بعنوان والاترین ارزش های انسانی دین اسلام مد نظر بوده و هست، فرهنگ آزادی و آزادگی، اتحاد و وحدت، مبارزه با ظلم و ظالم، طاغوت ستیزی، ایستادگی و صبر بردباری در مقابل تمام دشمنان تشیع و اسلام را یاد آور می شود، با توجه به همین اهمیت در خصوص اربعین حسینی خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام سید محمد حسین هاشمیان عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام گفت‌گویی داشته است که در ادامه می خوانید:

پدیده اربعین عامل وحدت آرادی خواهان

رسا: چگونه می توان از ظرفیت راهپیمایی اربعین جهت وحدت آفرینی در جهان اسلام بهره برد؟

برای فهم اربعین بایدبه وجود نازنین ابی عبدالله توجه شود؛ اگر به آن روایتی که می فرماید: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که امام حسین علیه السلام نه تنها شخصیت بزرگ و قابل ستایشی هستند بلکه یک مکتب انسان ساز نیز می باشند.

عاشورا و حماسه حسینی فرازمانی و فرامکانی و امام حسین علیه السلام مکتبی است که نمایان‌گر ارزش های الهی و اسلامی است و به همین خاطر سید الشهداء به یک فرهنگ یا یک خرده فرهنگ خاصی تعلق ندارد و  تمام ارزش های فطری در وجود ابی عبدالله علیه السلام متجلی است.

اگر تعریف صحیحی از مکتب امام حسین علیه السلام داشته باشیم به تبع از اربعین و چهلم  منتسب به ابی عبد الله علیه السلام نیز تعریف درستی خواهیم داشت، اربعین نشان دهنده زائرانی است که بعد از چهل روز عزاداری به زیارت سید الشهداء می روند و شیفتگانی را نشان می دهد که خدمت به زوار حسینی را برای خود شرف می دانند.

این زوار و خدمتگزاران، اتصال و اتصاف به فرهنگ حسینی دارند و ارزش های الهی و انسانی که متعلق به زمان و مکان خاصی نیست را در اربعین گسترش می دهند، ارزش های ایثار، گذشت و رفق و مدارا در پیاده روی اربعین و در کشور عراق به خوبی متجلی است.

پدیده اربعین می تواند نسبت به همگرایی تمام آزادی خواهان و کسانی در این دنیای متمدن دنبال ارزش های الهی و انسانی هستند نقطه مشترک را ایجاد کند و کربلای امام حسین علیه السلام یک نقطه عزیمت مشترک است که وحدت ببین محبین ائمه علیهم السلام را بیشتر می‌کند.

اربعین می تواند موجب همگرایی بین ادیان و مذاهب اسلامی شود و علی رغم تلاش های زیاد دشمن که می خواهند واگرای و تفرقه بین مسلمین و ادیان ایجاد کنند، اربعین با تکیه بر ظرفیتی که قیام ابی عبدالله ایجاد کرده محبت و مودت بین شیعه و اهل تسننی که به اهل بیت علیهم الاسلام محبت دارد ایجاد کرده و باعث وحدت و همگرایی ادیان الهی و مسلمانان شود.

پدیده اربعین؛ عامل وحدت آرادی خواهان

رسا: چگونه  راهپیمایی اربعین می تواند باعث بیداری اسلامی و بالا بردن روحیه استکبار ستیزی شود؟

امام حسین علیه السلام نماد آزادی خواهی، امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با ظلم و ستم  است و شعار  معروف سید الشهداء که هیهات من الذله است که در گوش مسلمانان و آزادی خواهان جهن همیشه طنین انداز است، کسانی که به زیارت ابی عبدالله علیه السلام می روند با فرهنگ حسین که مبارزه با ظلم ستیزی و استکبار ستیزی است بیشتر آشنا می شوند.

زائر سید الشهداء علیه السلام اگر در مسیر زیارت اربعین با معرفت قدم بردارد، قطعا با ارزش های که ابی عبدالله علیه السلام به خاطر آن قیام کردند بیشتر آشنا می شود و همین آشنایی باعث بیداری امت اسلامی تا در مقابل ظلم و ستم سکوت نکنند و در حد توان با ظالم به مبارزه بپردازند.

فرهنگ حسینی و پیاده روی اربعین سیدالشهداء باعث بالا بردن روحیه استکبارستیزی در وجود انسان های که دل در گرو مهر و محبت امام حسین علیه السلام قرار داده اند داشته باشد و به همین دلیل است که دشمنان سعی دارند که این راهپیمایی عظیم را کمرنگ جلو دهند.

رسا: چگونه ظرفیت راهپیمایی اربعین می تواند سبب تمدن سازی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب شود؟

ظرفیت اربعین فراتر از جهان اسلام می تواند به عنوان یک ظرفیت تمدن ساز بسیار مهمی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی مورد استفاده قرار بگیرد، می دانیم که هر تمدنی برآمده از فرهنگ است و فرهنگ اربعین، فرهنگی غنی، فطری و الهی است که ظرفیت بسیار بالای برای جهانی شدن دارد.

پدیده اربعین؛ عامل وحدت آرادی خواهان

ارزش های که خداوند تبارک و تعالی انسان را بر اساس آنها خلق کرده و در وجود انسان به ودیعه گذاشته، این ارزش ها به خوبی در اربعین متجلی می شود و هر انسان آزادی خواهی فارق از نژاد، مذهب و دینی که دارد می تواند در تمدنی که اربعین نوید بخش آن است نقش داشته باشد.

امام زمان ارواحنا له الفداء هنگامیکه ظهور کنند با نام امام حسین علیه السلام خود را معرفی می کنند به دلیل اینکه مکتب و فرهنگ حسینی در زمان ظهور آنچنان جهانی شده که همه مردم امام حسین علیه السلام می شناسند و مقدمات تمدن مهدوی توسط فرهنگ مهدوی کاملا مهیا می شود، بنابراین بی حکمت نیست پدیده اربعین زمینه ساز تمدن مهدوی می باشد.

ارسال نظرات