۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۷۴۰۷۵۳
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

مسلمانان باید مبانی قرآنی را برای مردم جهان تفهیم کنند

مسلمانان باید مبانی قرآنی را برای مردم جهان تفهیم کنند
حجت‌الاسلام نقیب با اشاره به این که دشمنان بر روی مبانی سست خود اصرار دارند گفت: تفهیم مبانی قرآنی و اسلامی برای افکار عمومی جهان لازم و ضروری است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز در نشست بررسی ابعاد و خاستگاه رسانه‌ای غرب از هتک ساحت قدسی قرآن کریم که صبح امروز در ساختمان مرکز فرهنگی راسخون برگزار شد با اشاره به این که برخی روشنفکران دینی حرکتی را شروع کرده و حرف هایی درباره قرآن زدند و با انتساب قرآن به شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) تقدس زدایی کردند اظهار داشت: دیگران نیز با آتش زدن قرآن سعی دارند به مردم بگویند که ما قرآن را آتش زدیم و هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: این جریان به دنبال تقدس زدایی و همچنین بحث های سیاسی هستند و ایجاد تنش هایی که در دنیا رخ می دهد از جمله این مسایل است؛ حساسیت هایی که مسلمان دارند می تواند به تحریک قومیت ها و پیروان ادیان دیگر کمک بسزایی کند و ما نمی توانیم از دولت های غربی و سازمان های بین المللی انتظار واکنش جدی در این خصوص داشته باشیم؛ چنانچه که مشاهده می کنید که آنان هیچ برخوردی با کسانی که به مقدسات مسلمانان اهانت کردند، انجام ندادند و ما باید روی اتحاد و هم‌صدایی مسلمانان تمرکز کرده و حساب ویژه‌ای برای آن باز کنیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه دولت ها با بحث آزادی بیان از زیر بار مسئولیت خود فرار می کنند ولی در میان کشورهای اسلامی باید شاهد همگرایی خیلی بیشتری باشیم، بیان داشت: حوزه‌های علمیه باید استدلال و سخن قوی خود را داشته باشند و اینکه دشمنان ما با یک نفر حرف خود را به جهان مخابره می کنند؛ ولی حتی اجازه نمی دهند واکنش جهانی مسلمانان انتشار پیدا کند، امر مهمی است که باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام نقیب افزود: دوره زعامت امام راحل یک دوره ده ساله بود و در واقع جریانات دفاع مقدس رخ داد؛ اگر بخواهیم مقایسه ای کنیم و این دوره را با دوره پیامبری و امامت امام علی علیه‌السلام مقایسه کنیم به نکات خاصی می رسیم و آن این که دوره امام علی علیه‌السلام نکات تاریک و بغض های در سینه خود را نشان داد و در دوره رهبری مقام معظم رهبری نیز کینه های افراد و بغض هایی در سینه آنان ظاهر شد و به ایشان توهین کردند.

علت سوزاندن عکس رهبر انقلاب توسط دشمنان

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یادآورشد: مقام معظم رهبری پیش از انقلاب یک دوره تفسیری را در مشهد و مسجد کرامت داشتند که منجر به برخوردهای سخت رژیم با ایشان شد، تمامی سخنرانی های ایشان کاملا دارای مبانی قرآنی است، این دو مساله، یعنی انقلاب اسلامی را به هیچ وجه از قرآن نمی توانیم جدا کنیم و اگر عکس ایشان در کنار قرآن آتش زده می شود نماد یک نظامی است که مبنای آن قرآن است؛ چراکه دشمنان با اسلام دیگران چندان مشکلی ندارند؛ اسلامی که با آمریکا و اسراییل و جنایات در یمن و سوریه کنار می آیند مشکلی ندارند.

مسلمانان باید مبانی قرآنی را برای مردم جهان تفهیم کنند

وی افزود: اگر این حرکت های مقابله ای رهبری داشته و سازمان دهی داشته باشد از بسیاری از این مسایل جلوگیری می کند؛ غربی ها مبانی چون سکولاریسم و اومانیسم و آزادی بیان را ابداع کرده اند و به شکل بسیار مستحکم نیز سر این مبانی ایستاده اند.

حجت‌الاسلام نقیب بیان داشت: اگر برای ما مسلمانان نیز مبانی دینمان روشن شود باید روی آنها بایستیم؛ یعنی مسلمانان باید مبانی خود را بتوانند به دنیا تفهیم کنند؛ همانگونه که آزادی بیان و همجنس گرایی برای شما مقدس است در حوزه اومانیسم، مبانی ما نیز شامل موارد مختلفی است که کسی حق ندارد به این مقدسات توهین کند؛ درحالی که متاسفانه هنوز نتوانسته ایم مبانی خود را به دنیا تفهیم کنیم؛ یعنی این مبانی دینی برای مسلمانان در وهله نخست و دنیا در وهله بعدی جا نیافتاده است.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با ذکر این مطلب که ما هنوز قرآن را در کشور خود نیز نتوانسته ایم به مردم بشناسیم، یادآورشد: این برنامه های فرهنگی باید ادامه دارد باشد؛ اگر بشود که برای معارف و مباحث قرآنی سطح بندی داشته باشیم قطعا می توانیم دامنه اثرگذاری خود را بیشتر کنیم؛ سلسله برنامه های تخصصی به شکل ادامه دار می تواند اجرا شود؛ به شکلی که علاقه مندان بتوانند بحث های قرآنی را ببینند.

وی بیان داشت: کاری که در خصوص اربعین انجام می دهیم از این جهت که شیعه تلاش کرده است که از مظلومیت اهل بیت علیه‌السلام که وظیفه اش بوده دفاع می کرده بیشتر سرمایه فکری و عقیدتی خود را به این سمت آوردیم و به همین خاطر ثقل اکبر کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ در کشورهای اهل سنت مساله به عکس بوده است؛ به همین دلیل تعداد چاپ قرآن و جلسات قرآن و همچنین ارقام حافظان قرآن در کشورهای مختلف را با کشور خود مقایسه کنیم به این نتایج می رسیم.

حجت‌الاسلام نقیب اظهار داشت: باید به همان شکلی که برای اربعین تلاش می کنیم برای قرآن نیز چنین حرکتی داشته باشیم؛ در جریان قرآن سوزی در کشورهای مختلف جریانات گسترده ای انجام شد ولی حرکتی که باید و شاید در بین مردم ایجاد شود را نمی بینیم؛ به نظر می آید که این مسئله کار رسانه ها است که این حرکت را ایجاد کنند.

وی افزود: زیر یک درصد موقوفات کشور ما مرتبط به قرآن است و مابقی موقوفات مرتبط به اهل بیت علیه‌السلام به خصوص امام حسین علیه‌السلام است؛ ما یک بخشی را مطرح کرده ایم و البته به درستی هم مطرح کرده ایم؛ همان یک درصد موقوفات قرآنی نیز بسیاری مرتبط به آموزش قرآن نیست و باید دانست که توجیه مردم در این عرصه بسیار مهم است.

ضرورت وقف قرآن

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار داشت: یک زمانی توجیه بسیار خوبی در عرصه وقف اهل بیت انجام شد؛ در این عرصه باید به مردم بگوییم که وقف قرآن و اهل بیت داشته باشند؛ در کشوری مثل مصر تمام مساجد دارای یک قاری ثابت  است و قرآن همیشه به شکل ثابت پخش می شود؛ در کشور ما هنوز اهمیت و جایگاه قرآن برای مردم تفهیم نشده است.

مسلمانان باید مبانی قرآنی را برای مردم جهان تفهیم کنند

حجت‌الاسلام نقیب با ذکر این مطلب که ما هنوز یک جامعه قرآنی در کشور نداریم بیان داشت: در واقع ما دارای اجتماعات قرآنی هستیم؛ از جمله آثار این اجتماع ها، مسابقات است؛ زیرا یک جامعه قرآنی همه مردم را به شکل هدفمند گرد هم بیاورد است که هنوز به آن نرسیده ایم.

وی افزود: امروزه در کشور ما شب شعرهای آیینی بسیاری داریم، ولی آیا شب شعرهای قرآنی داریم و یا می توانیم شاعرانی را به عنوان شاعر قرآنی معرفی کنیم؟ به نظر می رسد به دلیل اینکه ما در دریای حوزه فرهنگی ایران هستیم کمتر این اهمیت را درک می کنیم ولی کسانی که در بیرون این دریا هستند این اهمیت را بیشتر دریافت می کنند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در خصوص مسئله محرک های تاریخ در نظریه اسلامی و قرآنی ابراز کرد: از واژه سنت الله در قرآن در می یابیم که حرکت تاریخ در جهان را خداوند ایجاد می کند؛ قوانین تاریخی همیشه درحال رخ دادن هستند؛ این مساله چون قضایای شرطیه است اگر که موادی حاصل شد مسایل خاص خود را نیز رقم می زند.

حجت‌الاسلام نقیب اظهارکرد: حرکت تاریخ از نظر قرآن دارای یک خط سیر خطی است، یعنی حرکتی رخ می دهد، یعنی این حرکت به حکومت مهدی ختم می شود و پس از آن نیز به خدای بزرگ می رسیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بیان داشت: آمارهای غربی ها نشان می دهد که تا سی سال دیگر پنجاه درصد جمعیت اروپا مسلمان می شوند و این حرکات همان چیزی است که در قرآن ذکر شده است که آنها می خواهد با تلاش مذبوحانه خود نور خورشید را خاموش کنند، ولی در نهایت این اتفاق بزرگ؛ یعنی فراگیر شدن اسلام رخ می دهد.

ارسال نظرات