۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۷۴۰۹۷۷

دستاورد‌های ۲ ساله دولت آیت الله رئیسی

دستاورد‌های ۲ ساله دولت آیت الله رئیسی
بررسی و مقایسه فعالیت‌های دولت سیزدهم در طول دو سال گذشته نسبت به دولت‌های قبلی نشان می‌دهد که دولت سیزدهم نه‌تنها اراده حل و رفع مشکلات را دارد، بلکه با توجه به دستاوردهای مهمی که در طول دو سال گذشته به دست آورده، دولتی موفق است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دولت مردمی و ایران قوی در دومین هفته دولت خود قرار دارد. هفته‌های دولت، مجال مهمی است تا در آن به عملکرد هر دولت در سال‌های گذشته آن توجه و آن را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. شاید مهم‌ترین دستاوردی که دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های قبلی داشت، نگاه آن به درون بود. برخلاف دولت تدبیر و امید که در مقابل هر برنامه و کاری، فعل نمی‌توانیم را صرف می‌کرد؛ اما دولت سیزدهم بسیاری از مشکلات را پیگیری و حل کرد.

دولت سیزدهم در طول فعالیت‌های خود بدون اینکه دولت‌های قبلی را مقصر همه چیز نشان دهد، محترمانه و بدور از رفتارهای خارج از تقوا که مکرر شاهد بودیم روحانی در دوران خود و حتی پس از آن تکرار می‌کرد، آیت الله رئیسی با رعایت کامل تقوا به حل مشکلات پرداخت. حتی برخی از مسائلی که هیچ گاه از سوی رسانه‌های دولت برای مردم بازگو نشده است، توسط رئیس جمهور برای روشن شدن و آگاهی مردم مطرح شد. شاید این تفاوت نگاه‌ها یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم باشد که بدور از وارد ساختن اتهامات وارده به دولت قبلی، خودش مسائل را حل و فصل می‌کرد.

دولت روحانی با امضا و اجرای مخفیانه برخی از سندهای منحوس مانند 2030 و نیز خیانت در پذیرش توافقنامه برجام، نشان داد که هیچ تعلقی نسبت به مردم ندارد و تنها آن چیزی که برای ایشان اهمیت دارد، ادامه قدرت داشتن آن‌ها در کشور است. قدرتی که به دنبال فسادهای اقتصادی و کانون‌های مافیایی شکل می‌گیرد. بیشترین حجم فسادها در دولت تدبیر و امید جریان داشت که خوشبختانه دولت سیزدهم با وعده فسادستیزی، بسیاری از گلوگاه‌های فساد را از بین برده و از سوی دیگر با اجرای نظارت دقیق، مراقبت جدی برای جلوگیری از فسادهای اقتصادی در نهادهای مختلف را در دستور کار قرار داده است.

وقتی که نزدیک‌ترین وابستگان دولت تدبیر و امید در فسادهای اقتصادی و برخی پرونده‌های امنیتی مجرم و متهم شناخته شده‌اند، می‌توان چه انتظاری از آن دولت داشت که در گره گشایی از کار مردم در صف اول قرار بگیرد. دولت سیزدهم دولتی بود که برخلاف دولت تدبیر و امید که صبح جمعه و خودآگاه اقدام به گرانی بنزین می‌کرد، وقتی پمپ‌های بنزین با حمله سایبری خارجی روبرو شده بودند، شخص رئیس جمهور و وزیر برای حل مشکل به جایگاه‌های توزیع بنزین رفتند و مشکل را حل کردند.

دولت تدبیر و امید در اواخر فعالیت‌های خود، واردات و ساخت واکسن‌های مختلف کرونا را در اوج مرگ و میر‌های مردم که چهاررقمی شده بود، به پذیرش یک ننگنامه تحت عنوان اف ای تی اف مشروط ساخته بود. ننگنامه‌ای که در آن بسیاری از فعالیت‌هایی که در نظر دولت تروریستی آمریکا، تروریستی شناخته می‌شود از جمله فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای دفاعی کشور، بایستی مبادلات مالی خود را زیرنظر دشمن انجام می‌داد. درواقع خیانتی بزرگتر از این را نمی‌توان برای دولتی تصور کرد که اجازه روشن شدن تمام ابعاد یک نهاد دفاعی مهم خود را به دشمن خود بدهد. پرواضح است وقتی که دولت سیزدهم با واکسینه کردن دربرابر ویروس کرونا نه تنها آمار مرگ و میرها را کاهش داد، بلکه برخلاف دولت تدبیر و امید، جان مردم را بازیچه اهداف سیاسی خود نکرد.

دولت سیزدهم اقدامات دیگری را نیز انجام داده است که دولت تدبیر و امید با تمام ادعاهای خود برای توافقنامه برجام، نتوانست به سرانجام برساند. به عبارت بهتر نخواست به سرانجام برسد. مواردی مانند افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از بیست سال، ورود ۶۰ هواپیمای جدید، عضویت در شانگهای، عضویت در بریکس و آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران از جمله موارد مهمی هستند که در سال گذشته دولت آیت الله رئیسی نشان داد که زبان دنیا را بهتر از دولت‌های مدعی ارتباط با دولت‌های جهان بلد هستند.

تنها عضویت ایران در پیمان شانگهای و نیز عضویت در بریکس موجب می‌شود بسیاری از تحریم‌های آمریکا درباره کشورهای عضو بی اثر باشد. پیمان بریکس با توجه به حضور کشورهای قدرتمندی که از نظر اقتصادی در ترازهای اول قرار دارند و از سوی دیگر عضویت ایران در پیمان شانگهای که حدود یک چهارم جمعیت جهان را شامل می‌شود و فرصت و بازار اقتصادی قابل توجهی است را شامل می‌شود.

از این رو می‌توان گفت که دولت سیزدهم در طول سال‌های گذشته برخلاف تلاش‌های رسانه‌های اصلاحات و اعتدال که خودشان در تأمین این موارد برای مردم ناکام مانده بودند، دولت سیزدهم کارنامه روشن و درخشانی دارد. البته برخی از چهره‌های اصلاح طلب مانند عطاالله مهاجرانی برخلاف سایر همکیشان خود، در واکنش نسبت به اقبال دولت مردمی آیت الله رئیسی در حل مشکلات، به جای طراحی مشکلات، دوستان و همکیشان خود را به واقع بینی دعوت می‌ساخت.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات