۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۷۴۱۶۰۵

گزارشی از برگزاری یادواره شهدای همنام امام رضا در قم

گزارشی از برگزاری یادواره شهدای همنام امام رضا در قم
در روزهای پایانی ماه صفر، «چهارمین سوگواره مردمی حدیث عشق» و اولین یادواره شهدای همنام امام رضا(ع) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اصغر گرجی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در اولین یادواره شهدای همنام امام رضا علیه‌السلام استان قم که در فضای باز منطقه بنیاد قم برگزار شده بود گفت: شهدا در عالم حضور دارند و شاهد اعمال و رفتار ما هستند.

وی با اشاره به آیه ۱۶۹ سوره مبارکه آل عمران افزود: عبارت "وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون" اگر چه خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله است؛ اما به ما تاکید می‌کند که هرگز گمان مبرید کسانی که در راه خدا کشته شدند، مُرده هستند؛ بلکه زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند.

این استاد حوزه علمیه قم که در جمع خانواده‌های معظم شهدا و عموم مردم سخن می‌گفت، با بیان اینکه همه‌ مومنین در عالم برزخ، متنعّم و بهره‌مند از روزیِ پروردگارند گفت: اما شهدا غیر از اینکه روزی‌خوار از خوان نعمات الهی هستند، زنده نیز هستند.

وی به بیان تفاوت‌های انسان میّت با حی در دنیا پرداخت و گفت: اولین تفاوت این است که میّت از خودش اراده و تحرّک ندارد؛ در حالی این مساله، نسبت به شهدا صادق نیست.

استاد حوزه علمیه قم عدم تاثیرگذاری را دومین وجه تفاوت زندگان و مُردگان عنوان کرد و افزود: میّت در اطراف خودش منشا اثر نیست؛ بخلاف شهدا که در همین دنیا هم منشا اثر هستند و مثل یک انسان حی و زنده، در وقایع و اتفاقات، اثرگذارند.

وی ضمن اشاره به بعضی از موارد اثرگذاریِ شهدا در زندگی خانواده، اطرافیان و منصوبینِ خود، حتی بعد از شهادت، بر استمداد از ارواح مطهر شهدا در تمام شئونات و امورات زندگی، تاکید نمود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم برپایی چنین مجالسی را سبب زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا در جامعه دانست و از دست اندرکارانِ "اولین یادواره شهدای همنام امام رضا علیه‌السلام" تشکر کرد.

گفتنی است "چهارمین سوگواره مردمی حدیث عشق" و اولین یادواره شهدای همنام امام رضا علیه‌السلام - استان قم، با ابتکار گروه جهادی شهید محمد رضا شفیعی و با مساعدت نهادهای فرهنگی در بلوار شهید کریمی، کوچه ۱۳ جنب در حال برگزاری است.

ارسال نظرات