۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۷۴۲۶۳۱
کارشناس و منتقد رسانه‌ای؛

فیلم شماره ده برای تماشاگران جذابیت دارد

فیلم شماره ده برای تماشاگران جذابیت دارد
حجت‌الاسلام پیش‌آهنگ شخصیت‌پردازی فیلم شماره ده را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تماشاگران با دیدن فیلم «شماره ده» با فضای جدیدی از صحنه‌های دفاع مقدس آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمای شماره 10 به همراه بررسی فیلم‌های دفاع مقدس با حضور کارشناسان رسانه و سینما در راستای تجلیل از آثار هنری تولید شده در زمینه دفاع مقدس سه‌شنبه 4 مهرماه 1402 در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام محمدحسین پیش‌آهنگ فعال رسانه‌ای و کارشناس و منتقد سینما و رسانه‌ای با اشاره به اینکه امسال در حوزه دفاع مقدس شاهد ساخت فیلم‌های خوبی بودیم، ابراز کرد: از سال 58 به بعد فیلم‌های سینمای دفاع مقدس شروع به تولید کرد و تا اکنون ادامه دارد؛ ما از بین این فیلم‌های ساخته شده، فیلم شماره ده را به دلیل اکران هم‌زمان در سینماهای کشور برای نقد و بررسی انتخاب کرده‌ایم.

فیلم شماره ده برای تماشاگران جذابیت دارد

این کارشناس رسانه‌ای در ادامه اظهار داشت: فیلم شماره ده از آن دسته فیلم‌هایی است که برای تماشاگر جذابیت خاصی دارد و از دیدن این فیلم لذت می‌برید؛ تماشاگران با دیدن فیلم شماره ده با فضای جدیدی از صحنه‌های دفاع مقدس آشنا می‌شوند که قبلاً در سایر فیلم‌ها ندیده بودند.

حجت‌الاسلام پیش‌آهنگ افزود: فیلم شماره ده ارزش حداقل یکبار دیدن را دارد و کسانی که حتی فیلم‌های دفاع مقدس را دوست ندارد به‌خاطر صحنه‌های اکشنی که در این فیلم وجود دارد می‌توانند از دیدن این فیلم لذت برند؛ این فیلم قالب و محتوای خوبی دارد و توانسته سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص دهد.

حجت‌الاسلام پیش‌آهنگ با اشاره به اینکه ابهاماتی در شخصیت‌پردازی و طراحی صحنه فیلم «شماره ده» وجود دارد، ابراز کرد: شاید علت این باشد که فیلم طولانی بوده و کارگردان برای اینکه استاندارد جشنواره‌ها را برای حضور فیلم رعایت کند، مجبور به کوتاه‌کردن فیلم شده است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه خشونت بی‌دلیل افسر عراقی نسبت به اسرای ایرانی برای مخاطب قدیمی فیلم‌های دفاع مقدس دارای ابهام نیست و نمونه این خشونت در فیلم‌های دیگر دفاع مقدس وجود دارد، ابراز کرد: ترحم‌کردن یکی از نظامیان عراقی به نقشی که مجید صالحی بازی می‌کند در فیلم جای تعجب ندارد.

کارشناس و منتقد سینما و رسانه دلیل خشونت افسر عراقی نسبت به اسیران ایرانی را کاملاً روشن دانست و گفت: افسر عراقی در جنگ ایران و عراق حضور داشته به دلیل اینکه عده‌ای از عراقی‌ها در همان زمان پشت‌جبهه بودند و بعد از جنگ در کاخ‌ها مشغول خوشگذرانی بودند سبب خشونت او نسبت به اسیرانی ایرانی بود.

حجت‌الاسلام پیش‌آهنگ شخصیت‌پردازی فیلم شماره ده را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: قهرمان داستان تنها شخصیتی از فیلم بود که برای مخاطب دچار ابهام بود و روند داستان ابهام این شخصیت را برای تماشاگران برطرف نمی‌کند.

فیلم شماره ده برای تماشاگران جذابیت دارد

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه بعضی از دیالوگ‌های کارگردان که بر زبان بازیگر جاری می‌شد، راست یا دروغ بودن آن برای ما مشخص نیست، اظهار داشت: افسر عراقی به اسیران ایرانی می‌گوید که سربازان ما در مرز می‌جنگند و از خاکشان دفاع می‌کنند تا شما از مرز عبور نکنید و به قدس نرسید.

کارشناس و منتقد سینما و رسانه با بیان اینکه این فیلم با تمام نقاط قوتی که دارد دفاع مقدس را تحریف کرده است، اظهار داشت: در این فیلم افسر عراقی می‌گوید که ایران متجاوز جنگی بوده و عراق از تمامیت ارضی خود دفاع کرده است که این گفته کاملاً غلط است و با واقعیت سازگاری ندارد.

ارسال نظرات