۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۷۴۲۶۶۵
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه تبیین کرد؛

جایگاه ویژه پیامبر اکرم در نگاه اندیشمندان غیرمسلمان

جایگاه ویژه پیامبر اکرم در نگاه اندیشمندان غیرمسلمان
کرمانشاه ـ ماموستا مرادی به تبیین جایگاه پیامبر اکرم(ص) در نگاه اندیشمندان غیرمسلمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ماموستا ملاعبدالرحمن مرادی در خطبه های این هفته نماز جمعه مردم اهل سنت کرمانشاه که در مسجد امام شافعی این شهر برگزار شد، اظهار داشت: نوشتن و گفتن درباره مقام بلند و رفیع پیامبر عظیم الشأن اسلام، کاری بس دشوار و قلم در نوشتن آن نارساست.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: سعه و احاطه و ظرفیت واسع نفس مطهر رسول الله به گونه ای است که همه پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان از همه امت های پیشین نیازمند به افاضه نور مقدس او بوده و از اثر انتفاعی که از او می برند در برابر او حمد گویانند.

این عالم اهل سنت تصریح کرد: لذا نبوت و حیات مطهر رسول اکرم (ص) نهایت وحدت کل ادیان آسمانی است و در میان انبیاء علیهم السلام، سلسله مراتب است و خاتم الانبیاء اشرف آنهاست زیرا همه انبیاء باید مؤمن به او و حامی و تابع باشند.

ماموستا مرادی افزود: وقتی این حال کل انبیای الهی است پس به طریق اولی بر اهل ادیان واجب است پیرو پیامبر و اسلام و قرآن باشند.

وی تصریح کرد: پس پیامبر (ص) از همان ابتدا مورد توجه عام و خاص و دوست و دشمنان خود قرار گرفته است اعم از مومنین وکافرین و نویسندگان جهان به نوعی ابعاد گوناگون زندگی ایشان را بررسی نموده و توشه ای از خود بجا گذاشته اند.

ماموستا مرادی افزود: اما شخصیت حضرت اقیانوسی بیکران است که نه تنها مسلمین، بلکه پیروان ادیان و مذاهب فارغ از ایده خود با شوق و ذوق در مورد پیامبر دست به قلم زدند و از بزرگی حضرت تجلیل نموده اند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: سید سلیمان ندوی می گوید: از بدو اسلام تاکنون، بیش از هزاران نسخه به اکثر زبان های مختلف دنیا در مورد پیامبر نوشته شده است. در هند با وجود اختلافات ملت ها، اعم از هندو ،سیک و برهمن نمونه های زیادی از علمای شان پیرامون سیره پیامبر کتاب نوشته اند.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: اروپاییان هم از سیره رسول الله غافل نشدند حتی مبلغان مسیحی و خاورشناسان به خاطر اشباع علمی و توجهی که به تاریخ دارند در این زمینه قلم برداشتند و شمار تالیفاتشان در مورد پیامبر اسلام به صدها جلد کتاب می رسد.

ماموستا مرادی اظهار کرد: «جان دیون پورت» می گوید: این نکته محقق و مسلم است که در میان همه کشورگشایان معروف جهان تاریخ زندگی هیچ کدام مشروح تر و معتبرتر از تاریخ محمد نوشته نشده است.

وی افزود: مسیحیان اروپائی از سده پانزدهم میلادی به نگارش سیره پیامبر پرداختند که نخستین نوشته ها، مغرضانه و در راستای خدمت به اربابان سلطه جو و استعماری بود و کم کم از حجم انبوه اتهام ها و تهمت های ناروا کاسته شد و گام هایی در جهت معرفی پیامبر برداشته شد.

وی تصریح کرد: پروفسور آنه ماری شیمل؛ اسلام شناس معاصر در کتاب محمد رسول الله می نویسد: محمد مثل اعلای همه زیبایی ها انسان است زیرا شریف ترین صفات معنوی نیز از سراپایش هویداست.

امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در امت اسلام خاصتا ما اهل سنت حرمت خاصی برای اهل بیت (ع) قائل هستیم و امام جعفر صادق یکی از ائمه و پیشوایان مطهر و ‌مبارک این امت هستند که علمای ما در کتبی همچون سیر اعلام نبلاء، حلیه الاولیا ء و دیگر کتب خاص در مورد فضائل شان مطالب و روایات و اقوال پیامبر و اصحاب و ائمه بیت را بیان نموده اند و محبت ما نسبت به آنان یک محبت ایمانی و واجب و قلبی هست که این سبب وحدت خاص میان اهل تشیع و اهل سنت شده خاصتا در کشور اسلامی ایران.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال می فرماید: واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا، بیان کرد: اصحاب مذاهب اسلامی، احزاب، مکاتب کلامی، سلوکی، فرق و... در طول تاریخ افراط ها و اختلافات و تفرقه در حد قتل وکشتار و تکفیر و تفسیق و توهین و تبعیض و... علیه هم روا داشتند اند، متاسفانه تاریخ گواه ادعای ماست اما هفته وحدت در ایران این تهدید و اختلاف را به فرصت برادری و اخوت تبدیل نموده و ما همه در کنار هم شنوای کلام هم و پشتیبان دین و مذاهب هستیم و باید با گفتمان مشکلات خود را حل کنیم وگول دشمنان دین و قرآن و پیامبرمان را نخوریم./1400/

ارسال نظرات