۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۷۴۲۹۱

گزارشی از یازدهمین کتاب سال حوزه

خبرگزاری رسا ـ یازدهمین همایش کتاب سال حوزه با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی ‌در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.
يازدهمين همايش کتاب سال حوزه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین همایش کتاب سال حوزه با سخنرانی حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید و آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و با حضور پژوهشگران و محققان عرصه دین، هشتم بهمن، در مدرسه دارالشفای قم برگزار شد.

 انتشار اندیشه های حوزه و مکتوب سازی آن بسیار ارزشمندتر است

حضرت آیت الله جعفر سبحانی در سخنانی با اشاره به این که باید در عرصه پژوهش‌های حوزوی به سوی افق‌های روشن گام برداریم،‌ گفت: حوزه‌های علمیه باید کمال برتر را پی‌گیری کند و انتشار اندیشه های حوزه و مکتوب سازی آن بسیار ارزشمندتر است و ماندگاری را به همراه دارد.

استاد خارج حوزه‌ علمیه قم ابراز داشت: باید برای رسیدن به تولید علم، سرمایه‌گذاری کنیم و این مسأله نیز با فراهم کردن ابزار تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه امکان پذیر است.

وی ادامه داد: پیامبر خدا(ص) از سوی پرودگار مأموریت یافت بگوید«‌و قل رب زدنی علما»؛ بنابر این باید حوزویان هر روز با کوشش گسترده خود گام‌های بلندتری بردارند؛ چون اگر علم‌آموزی در یک مرحله با توقف روبه‌رو شود خسارت محسوب می‌شود.

حضرت آیت الله سبحانی با ضروری خواندن برنامه ربزی در عرصه علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه بیان داشت: اگر تحقیق حوزوی با برنامه ریزی باشد تولید علم افزون‌تر را نیز همراه دارد.

 «عدل الهی» شهید مطهری شبیه اعجاز است

استاد خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش به مقام علمی استاد شهید مطهری اشاره و خاطر‌نشان کرد: کتاب «عدل الهی» ایشان شبیه اعجاز است؛ چون با بیان روز، ‌بسیاری از مشکلات مادی‌ها را پاسخ گفته است.

وی اظهار داشت: مرحوم مطهری با هجرت به تهران هم خود‌ رشد کرده‌ و هم سبب رشد دانشگاه شده بود.

حضرت آیت الله سبحانی همچنین از آثار علامه سید جعفر مرتضی یاد کرد و با اشاره به مقام علمی و پژوهشی او، از این عالم شیعی لبنانی تجلیل کرد.

بقای انقلاب اسلامی و سی‌سالگی آن دلیل محکمی بر الهی بودن نظام است

‌آیت الله مرتضی مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه کشور‌ نیز در سخنانی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و مجاهدت اقشار گوناگون مردم در روز‌های پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: فداکاری‌ها و ایثار روحانیت به ویژه تأثیرگذاری بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران باید برای نسل جوان بازگو شود.

عضو شورای عالی حوزه‌ علمیه قم در ادامه با بیان این‌که اگر هیچ دلیلی برای اسلامی بودن این نظام نداشته باشیم؛ بقای این نظام و سی‌سالگی آن دلیل محکمی بر الهی بودن نظام است، افزود: نسل جدید باید آگاه شود که چه هزینه سنگینی در به دست آوردن انقلاب و نظام مقدس اسلامی شده است.

آیت الله مقتدایی ابراز داشت: دشمنان هنوز عبرت نگرفته‌اند که با این نظام نمی‌توان مقابله کرد، پشتوانه انقلاب اسلامی قدرت الهی و بزرگان دین هستند.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین خاطر‌نشان کرد: استکبار جهانی‌، صهیونیست‌ها و دشمنان انقلاب و نظام از همان ابتدا درصدد شکست این نظام مقدس بودند تا جایی که برای شکست این نظام در موارد گوناگونی ضرب العجل تعیین کردند.

وی اضافه کرد: البته رهنمود دادن مستکبران ‌به دشمنان ما برای ‌شکست نظام ‌طبیعی بود؛ چون در روزهای اول انقلاب وضعیت کشور سامان نداشته؛ حتی قدرت نظامی منسجمی وجود نداشته بود و طبیعی بود که دشمن گمان کند در یک یا دوهفته در کشور مستقر شود؛ اما معنویت و خلوص امام خمینی(ره) و تبعیت ملت از ایشان سبب شکست توطئه‌های از پیش طراحی شده دشمنان شد.

جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس با انگیزه حفظ انقلاب پایمردی خود را نشان دادند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم جانفشانی و مجاهدت مردم را مصداق آیه«‌ان تنصروا الله ینصرکم» برشمرد و افزود: مردم ایران اسلامی در راه پیروزی انقلاب از هیچ کاری مضایقه نداشتند؛ همچنین جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس با انگیزه حفظ انقلاب و آرمان‌های امام پایمردی خود را نشان دادند.

آیت الله مقتدایی با اشاره به سخنان رهبر معظم درباره هزینه چشمگیر دشمنان برای ضربه به نظام در حوادث اخیر تصریح کرد: در اختشاشات اخیر، تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی بود که آتش فتنه را خاموش کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یه ویژگی‌های یازدهمین همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: حضور 115 داور در انتخاب اثر برگزیده و همچنین 1083 اثر ارسالی به دبیرخانه از سوی محققان حوزوی بسیار ارزنده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از برگزیدگان این همایش خانم مکزیکی و تازه مسلمان است که ‌کتاب ایشان رتبه برتر را به خود اختصاص داده و این جای افتخار است.

وی همچنین به مقام علمی استاد شهید مطهری اشاره کرد و افزود: ایشان استاد بود هم در حوزه و هم در دانشگاهاه، و طبق سخن امام راحل همه تآلیفات ایشان بدون استثنا مفید و ارزنده است.

آیت الله مقتدایی همچنین با اشاره به شخصیت علمی علامه سید مرتضی از علمای شیعه لبنان تصریح کرد: این عالم شیعی در منزل محقری دست به پژوهش‌های گسترده زد و تألیفات و آثار ارزنده ای را در دنیای اسلام منتشر کرده است.

گستردگی، مسأله مداری و توجه به نیاز روز از ویژگی های همایش کتاب سال حوزه است

حجت الاسلام شاکرین، دبیر علمی یازدهمین همایش کتاب سال حوزه، در این مراسم با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش معرفی آثار در خور حوزویان است، گفت: از ویژگی های دیگر این همایش، بازشناسی و معرفی آثار علمی حوزویان و وضعیت علمی حوزه در مجامع علمی کشور است.

وی در ادامه افزود: از وظایف همایش کتاب سال حوزه، شناسایی و مطالعه میزان رشد کیفی و کمی آثار و نیز شناخت کاستی های آثار علمی در بخش های گوناگون است که این روند می تواند ما را در پوشش تولیدات علمی حوزویان و تناسب این آثار با نیازهای جامعه یاری کند.

دبیر علمی یازدهمین همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: با آماری که از همایش کتاب سال حوزه به دست می آید می توانیم در عرصه آموزش و فرهنگ سازی تولید و پژوهش به برنامه های منسجمی دست یابیم.

وی همچنین افزود: بر اساس اطلاعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سالانه بیش از 8000 اثر در کشور منتشر می شود که حوزویان یک هشتم این آثار را به خود اختصاص داده اند و این نشان دهنده جایگاه عالمان حوزوی در عرصه تولید علم است.

حجت الاسلام شاکرین گستردگی، مسئله مداری و توجه به نیاز روز را ویژگی های همایش کتاب سال حوزه امسال برشمرد و خاطرنشان کرد: مهمترین رکن در دبیرخانه برای ارزیابی آثار، نگاه به وضعیت علمی و ایجاد توازن است که این روند در سه مرحله داوری پی گیری شد.

وی در پایان به حضور خواهران طلبه در همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: حضور بانوان عالم تا سال گذشته، سه درصد بوده است که این رقم امسال با یک درصد افزایش به چهار درصد رسیده است که باید تلاش گسترده تری از سوی بانوان طلبه در این زمینه صورت بگیرد.

برترین‌های کتاب سال حوزه معرفی شدند

در یازدهمین همایش کتاب سال حوزه از برترین‌های این دوره از همایش، با حضور حضرت آیت الله سبحانی و آیت الله مقتدایی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، تجلیل شد.

بر اساس این گزارش از میان 1083 اثر ارسالی به دبیرخانه، 25 اثر در حوزه‌های تآلیف، ترجمه، تصحیح و تحقیق؛ ‌در بخش های سیزده گانه علمی عنوان برترین آثار را به خود اختصاص دادند.

در بخش فقه و اصول از مجموع هفتاد اثر رسیده هچده اثر به مرحله دوم داوری راه یافته و سه اثر «کتاب الولایت والالهیه او الحکومت الاسلامیه» اثر آیت‌الله محمد مومن قمی و «حدود الشریعه» نوشته آیت الله محمد آصف محسنی و مکتب اجتهادی اثر زهرا اخوان صراف برگزیده شناخته شدند.

از 107 اثر رسیده به‌ بخش تصحیح و تحقیق «کتاب نزهه الابصار و الامحاسن الاثار» اثر آیت‌الله محمد باقر محمودی حائر برتر‌ شد .

همچنین از میان 58 اثر رسیده در بخش علوم تربیتی و روان شناسی، یازده اثر به مرحله داوری راه یافتند و در پایان آثار فقه تربیتی اثر علیرضا اعرافی، روان‌شناسی دین از دیدگاه جیمز اثر مسعود آذربایجانی، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت اثر سید احمد رهنمایی و روان رشناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی اثر محمد کاویانی برگزیده این بخش معرفی شدند.

«توضیح الاسناد المشکلة فی الکتب الاربعه» نوشته سید محمد جواد شبیری، الکافی از موسسه دارالحدیث حائز نیز آثار برگزیده بخش علوم قرآنی از میان 111 اثر بودند.

از میان 168 اثر رسیده در بخش فلسفه و کلام، هستی و چیستی در مکتب صدرایی اثر مشترک غلامرضا فیاضی و حسین علی شیدان شید، از شک تا یقیین نوشته علی موحدیان و عطار و علیت از نظر کانت نوشته رضا بخشایش حایز رتبه‌های برتر شدند.

در بخش‌های «تاریخ و سیره»، هفت اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند که اثر نقد و بررسی گزارش‌های زندگانی پیش از بعثت پیامبر نوشته رمضان محمدی رتبه برتر را به خود اختصاص داد. همچنین اثر نظارت بر قدرت در فقه سیاسی شیعه نوشته سید سجاد ایزدهی برگزیده بخش «دانش سیاسی» از میان 68 اثر رسیده در این بخش معرفی شد.

کتاب‌های ابزار مشتقه (بررسی فقهی و اقتصادی) اثر غلامعلی معصومی نیا، بیع الخیار از منظر فقه و اقتصاد اثر سید حسین میر معزی و فلسفه اقتصاد در پرتو جهان بینی قرآن اثر علی اصغر هادوی نیا از میان یازده اثر رسیده در بخش «اقتصاد»، عناوین برتراین بخش معرفی شدند.

از میان 99 اثر رسیده در بخش ترجمه، شش اثر به مرحله دوم داوری راه یافته و در پایان دو اثر شرح تازه و جامعی بر نهج البلاغه ترجمه به زبان اسپانیولی اثر خانم مارتا گلزار و همکاران و سنن النبی(ص) نوشته کرارحسین اظهری به ترتیب عنوان اثر برگزیده و عنوان شایسته تقدیر را به خود اختصاص دادند.

از دیگر آثار شایسته تقدیر، بازگشت به مبنا گرایی سنتی نوشته رضا صادقی حاجی آبادی، دراسة نقدیه لکتاب الانجیل فی القرآن عبدالرحیم سراجی، مجموعه آثار کودک و نوجوان اثر رضا فرهادیان و ماوراء الطبیعه در هنر و فیلم اثر ابراهیم رحیمی بندری است که از پدیدآورندگان این آثار تجلیل شد.

از بخش های در خور توجه یازدهمین همایش کتاب سال حوزه، تقدیر از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه بوستان کتاب و مرکز انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان ناشر نمونه بوده است. ‌

قابل ذکر است، در ‌یازدهمین همایش کتاب سال حوزه از 9 پایان نامه سطح چهار حوزه و دو اثر ارائه شده از سوی بانوان نیز تجلیل و تقدیر شد.

سالن محققان حوزه علمیه قم گشایش یافت

همچنین در حاشیه برگزاری کتاب سال حوزه، سالن محققان حوزه علمیه قم روز گذشته با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور، دکتر زالی، مسئول شورای توسعه علمی پژوهشی معاونت علمی فناوری رییس جمهور و شجاعی، مدیر عامل خانه کتاب کشور در مدرسه فیضیه گشایش یافت.

بر اساس این گزارش، این سالن از بخش های کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله حایری شیرازی است که در سه بخش بانک جامع اطلاعات، سالن محققان و سالن پایان نامه ها راه اندازی شده است.

بخش های تفسیر، علوم قرآنی، رجال و تراجم، اخبار و احادیث شیعه، فلسفه، دروس حوزه، شروح نهج البلاغه، کلام و عقاید اهل سنت، کلام و عقاید شیعه، رجال و تراجم اهل سنت، سیاست، فقه امامیه، پایان نامه سطح چهار حوزه، پایان نامه سطح سه حوزه و پایان نامه های برگزیده سطح چهار حوزه، عناوین مختلف مخزن کتاب این سالن را تشکیل می دهد.

حجت الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهشی حوزه های علمی کشور در مراسم گشایش این سالن که با حضور پژوهش گران و محققان حوزوی برگزار شد بیان داشت: پشتیبانی از پژوهش گران از مهمترین زیرساخت های لازم در عرصه پژوهش تلقی می شود، بنابراین این مجموعه با هدف توسعه عرصه پشتیبانی از محققین ایجاد شد.

وی در ادامه افزود: راهبرد پژوهش حوزه با نگاه نو به پدیده اطلاع رسانی عرصه پژوهشی است.

گفتنی است، پس از مراسم گشایش این سالن، مسئولان حاضر و پژوهش گران از بخش های گوناگون سالن بازدید کردند.

کتابخانه‌های استانی در حوزه‌های علمیه کشور ایجاد می‌شود

حجت الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهشی حوزه های علمی کشور در مراسم گشایش سالن محققان کتابخانه فیضیه قم، از ایجاد کتابخانه های استانی حوزه های علمیه کشور خبر داد و گفت: سازماندهی کتابخانه های حوزه علمیه در قالب نظام منسجم ضروری است؛ بنابراین از اهداف مهم معاونت پژوهش حوزه، ایجاد کتابخانه های استانی و کتابخانه ملی حوزه های علمیه است.

وی تصریح کرد: ایجاد کتابخانه های واحدهای آموزشی در سه بخش مدارس سطح یک، مدارس سطح دو و سه و مراکز تخصصی دوازده گانه راهبرد معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور در بخش توسعه کتابخانه ها است.

معاون پژوهشی حوزه های علمی کشور که در جمع پژوهشگران و محققان حوزوی سخن می گفت، بیان داشت: پشتیبانی از پژوهش گران از مهمترین زیرساخت های لازم در عرصه پژوهش تلقی می شود، بنابراین این مجموعه با هدف توسعه عرصه پشتیبانی از محققین ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: راهبرد پژوهش حوزه با نگاه نو به پدیده اطلاع رسانی عرصه پژوهشی است.

حجت الاسلام عماد همچنین پیش از مراسم گشایش این سالن، در همایش کتاب سال حوزه در بخشی از سخنان خود به فاز دوم سالن محققان اشاره کرد و افزود: بخش پایا‌ن نامه این سالن از پانصد پایان‌نامه سطح سه و چهار تشکیل شده است که این مقدار در فاز دوم توسعه سالن محققان تا پایان سال آینده به دو هزار عنوان پایان‌نامه افزایش می‌یابد. /918/ز502/س

ارسال نظرات