۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۴۳۰۴۵
آیت الله کعبی:

تحقیق و پژوهش باید به حل مشکلات و بحران های جوامع اسلامی کمک کند

تحقیق و پژوهش باید به حل مشکلات و بحران های جوامع اسلامی کمک کند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آینده پژوهی با رویکرد تحول ساختاری و تحول در تحقیق و پژوهش را ضرورت امروز حوزه های علمیه برشمرد و خواهان تربیت محقق متفکر در حوزه علمیه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری در جمع اعضای معاونت های پژوهش مدارس علمیه استان خوزستان گفت: منظور از پژوهش یا تحقیق تولید علم و معرفت دینی و یا حفظ دین و معارف دین بدون انحراف و بسط حقایق دینی است.

وی افزود: پیش نیاز تحقیق و تولید علم و نظریه پردازی دینی و بسط حقایق دین، اجتهاد مطلق است و منظور از پیش نیاز و اجتهاد یعنی بتوانیم بگوییم فلان موضوع را اسلام می گوید و طلاب باید به گونه ای دروس سطوح را طی کنند که به این مهارت دست یابند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید طلاب محقق تربیت کرد، ابراز داشت: محقق و پژوهشگر تراز علامه طباطبایی و امثال شهید صدر هستند اما به این معنا نیست که تمام تحقیقات باید در این سطح باشد بلکه هر حوزوی در سطح و اندازه خود باید محقق و پژوهشگر شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای پژوهش تصریح کرد: هوش مصنوعی از سویی سرعت و دقت را به همراه داشته و از سویی بستر را برای جنگ ادراکی و شناختی را مهیا کرده است و برای مقابله با جنگ ادارکی و شناختی دشمن متناسب با عصر هوش مصنوعی باید قدرت داده پردازی اطلاعاتمان را بالا ببریم و از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار برای تتبع و تجزیه و تحلیل و حتی اجتهاد می توانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در مقابل هوش مصنوعی باید به سمت و سوی هوش وحیانی بیاییم، با هوش وحیانی و عقلانیت توحیدی می توانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم و تهدیدهای نهفته در آن را به فرصت تبدیل کنیم.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه باید به استقبال حوادث آینده بروند، خاطرنشان کرد: آینده پژوهی با رویکرد تحول ساختاری و تحول در تحقیق و پژوهش حوزه، امروز یک ضرورت است و نباید به پژوهش های معمول که مشکلات روز را حل می کند بسنده کنیم بلکه باید به فکر حل مشکلات آینده باشیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: داده پردازی ها و تحقیقات باید ارزش ها را احیاء و اوضاع جامعه را اصلاح کند برای مثال داده پردازی های مالی و بانکی باید به گونه ای باشد که منجر به تولید ثروت خردورزانه و ثروتی در خدمت خردمندانی باشد که جهان را متحول کنند.

وی با بیان اینکه تدبر و تحقیق قرآن در جامعه باید نهادینه شود، بیان کرد: در یک جامعه اسلامی نباید به حفظ و قرائت قرآن بسنده شود بلکه قرائت باید همراه با تدبر و تحقیق و فهم آیات و کلام الهی باشد، تحقیق و پژوهش قرآنی باید در مسیر حل مسائل و برون رفت از بحران ها جوامع اسلامی را کمک کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: در پژوهش نیازمند تفکر هستیم و تفکر کلید حل مسائل می باشد و البته تفکر غیر از تتبع هست، در علوم نقلی تتبع لازم است اما در علوم نقلی و بکارگیری هوشمندانه و خردمندانه علوم نقلی تفکر نیاز است لذا به محققین متفکر نیاز داریم.

ارسال نظرات