۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۷۴۵۳۰۷
معاون پژوهش حوزه علمیه مطرح کرد؛

گزارشی از روند فعالیت های چهاردهمین جشنواره علامه حلی/جشنواره علامه حلی، راهی برای تعمیق تحصیل طلاب و شناسایی پژوهشگران نخبه

گزارشی از روند فعالیت های چهاردهمین جشنواره علامه حلی/جشنواره علامه حلی، راهی برای تعمیق تحصیل طلاب و شناسایی پژوهشگران نخبه
معاون پژوهش حوزه علمیه هدف جشنواره علامه حلی(ره) را آشنایی بیشتر طلاب با پژوهش، عمق بخشیدن به تحصیل و شناسایی پژوهشگران برتر خواند و از راه اندازی بخش اساتید برای اولین بار در این جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست خبری اختتامیه چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره) عصر امروز در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه و حجت الاسلام محمد صالح مازنی به تشریح کمیت و کیفیت جشنواره برگزار شده پرداختند.

طبق اعلام حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در این  جشنواره 15670 نفر از طلاب خواهر و برادر سراسر کشور 21403 اثر پژوهشی در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایان نامه به دبیرخانه ارسال کردند.

وی افزود: برای نخستین بار بخش اساتید در کنار بخش طلاب جوان در این دوره از جشنواره راه اندازی شد.

حجت الاسلام مقیمی حاجی با اشاره به فعالیت های پژوهشی متعدد این معاونت و همکاری با مراکز تخصصی پژوهشی، از برگزاری جشنواره های متعدد پژوهشی نظیر همایش کتاب سال حوزه، جشنواره مقالات علمی، جشنواره علامه حلی(ره) و جشنواره نشریات واحد های آموزشی برای شناسایی پژوهشگران و تشویقشان در عرصه پژوهش خبر داد.

وی یکی دیگر فعالیت های معاونت پژوهش را پرداختن به زیرساخت های پژوهشی و آموزش مهارت های پژوهشی به طلاب برای عمق دهی به تحصیلشان عنوان کرد و از برگزاری 120 دوره و کارگاه آموزشی در تابستان امسال و شرکت 2000 طلبه در این دوره ها خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی، در تبیین چگونگی انتخاب آثار گفت: آثار دریافتی ابتدا در مدرسه علمیه ارزیابی شده و آثار منتخب به مرحله استانی راه می یابند و پس از ارزیابی مجدد و تقدیر از صاحبان آثار برتر، آثارشان به دبیرخانه مرحله کشوری فرستاده می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه کشور هدف اصلی جشنواره علامه حلی(ره) را آشنایی و  انس طلاب سطح 1 با پژوهش و آثار پژوهشی عنوان کرد و افزود: البته برنامه هایی هم برای اساتید داریم و امسال بخش اساتید را راه اندازی کردیم، چرا که هرچه اساتید با پژوهش مأنوس تر باشند طلاب هم به سمت پژوهش گرایش پیدا می کنند.

وی یکی از نتایج این جشنواره را انتشار 250 نشریه علمی و ترویجی، 80 نشریه علمی تخصصی و ارسال 22 هزار کتاب در دو دهه اخیر به همایش کتاب سال حوزه دانست.

در ادامه این نشست خبری، حجت الاسلام مازنی دبیر چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره) از ارزیابی های دقیق و متعدد آثار خبر داد و اظهار داشت: آثار در 24 جلسه جمع بندی گروه های علمی و سپس ارزیابی تفصیلی انتخاب می شوند که امسال از مجموع 974 اثر راه یافته به بخش کشوری پس از بررسی های دقیق، 82 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهد شد و از این تعدا 52 اثر مربوط به بخش طلاب جوان و 30 اثر مربوط به اساتید است.

وی در ادامه، دبیرخانه های برتر جشنواره در سطح استان های کشور را معرفی کرد که لرستان، هرمزگان، سمنان، ایلام و تهران به عنوان دبیرخانه های برتر استانی شناخته شدند.

دبیر چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره) از برگزاری آیین پایانی این جشنواره در 20 آبان در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه که با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور و حضور علما، فضلا و محققان همراه خواهد بود خبر داد.

ارسال نظرات