۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۷۴۵۴۳۵
عضو پژوهشگاه امام صادق:

حوزه علمیه باید متولی امر سیاست شود

حوزه علمیه باید متولی امر سیاست شود
حجت الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه ایمان و عمل صالحی که فقط در حیطه فردی باشد و به نظام اجتماعی کاری نداشته باشد، دینداری کامل نیست، تصریح کرد: بصیرت یکی از مولفه های مهم دینداری است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن محمدی عضو پژوهشگاه امام صادق(ع) در نخستین نشست از سلسله نشست های حوزه انقلابی، رهیافت ها، شاخص ها و نظام مسائل با موضوع «رویکرد شناسی در تبیین حوزه انقلابی» که به همت خبرگزاری رسا برگزار شد، با اشاره به اینکه مفهوم حوزه انقلابی تعاریف مختلفی در مورد آن شده است، عنوان کرد: انقلاب یک واژه سیاسی است که درتعاریف آن به همه ویژگی ها پرداخته نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه در تعریف ما از انقلاب مهمترین ویژگی آن دین است، گفت: مهمترین وظیفه حوزه به فرموده رهبر معظم انقلاب اقامه دین است؛ در مجامع اکادمیک واژه انقلاب را بدون پسوند اسلامی بیان می کنند که ما قبول نداریم؛ حوزه غیر انقلابی از هویت خود جدا شده است؛ مولفه مشترک بین حوزه و انقلاب را دینداری معرفی می کنند.

حوزه علمیه باید متولی امر سیاست شود

حجت الاسلام محمدی با طرح این سوالات که دینداری کی محقق می شود؟ و ارکان دینداری چیست؟ بیان داشت: یک دیدگاه می گوید که ایمان و عمل صالح مولفه های دینداری است که برهم تاثیر وتاثر دارند و هر دو موجب دینداری اند؛ اما آیا این دو مولفه به تنهایی برای دینداری کافی است؟ یا مولفه دیگری لازم است؟ و یا تعریف دیگری از دینداری باید بیان شود؟ اگر به تاریخ اسلام نگاه کنیم خواهیم دید که در جاهایی ایمان و عمل صالح وجود دارد ولی دینداری نیست؛ بنابراین یا باید بگوییم که ایمان و عمل صالح کافی نیست و نیاز به مولفه دیگری است و یا باید تعریف جدیدی از دینداری ارائه دهیم.

عضو پژوهشگاه امام صادق(ع)  در ادامه اضافه کرد: ما در تاریخ  مشاهده می کنیم که پیامبر صل الله وعلیه وآله و سلم بعد 23 سال اسلام را فراگیر کردند؛ در جنگ صفین چه اتفاقی افتاد که نظام دینداری کامل محقق نشد؛ در حادثه عاشورا شیعیانی که امام حسین علیه السلام را تنها گذاشتند، آنها امام حسین علیه السلام را دوست داشتند ولی بیشتر آنها امام علیه السلام را یاری نکرند.

حوزه علمیه باید متولی امر سیاست شود

وی با تاکید براینکه ایمان وعمل صالحی که فقط در حیطه فردی باشد و به نظام اجتماعی کاری نداشته باشد، دینداری کامل نیست، تصریح کرد: بیشترین نفراتی که در لشکر عمر بن سعد بود سی هزار نفر بودند و کسانی که به خون خواهی امام حسین علیه السلام  قیام کردند سی سه هزار نفر بودند که نشان دهنده قوت انگیزه آنها است اما اینها واقعا نظام دینداری را منهدم کردند و اجازه دادند که امام معصوم علیه السلام به شهادت برسد.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تاریخ دینداری به ما می گوید هرگاه ایمان و عمل صالح در حیطه فردی باقی ماند و از حوزه بصیرت خارج شد، نظام دینداری فروپاشی می کند، اظهار داشت: حوزه علیمه باید متولی امر سیاسیت شود؛ انقلابی بودن به معنای صرف شور و در فضای انتخاباتی طرفداری از حزب خاصی نیست و بیان اسلام حداقلی و اسلام رحمانی برای دوری اسلام از سیاست عنوان می شود.

ارسال نظرات