۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۷۴۶۲۹۷

گزارشی از نشست هم اندیشی «فاطمیه؛ فصل جدایی حق از باطل»

گزارشی از نشست هم اندیشی «فاطمیه؛ فصل جدایی حق از باطل»
بیست و هفتمین نشست هم‌اندیشی سخنرانان مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام با عنوان «فاطمیه؛ فصل جدایی حق از باطل» با حضور سخنرانان برجسته کشوری در قم برگزار شد. 
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، بیست و هفتمین نشست هم‌اندیشی سخنرانان مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام با عنوان «فاطمیه؛ فصل جدایی حق از باطل» با حضور آیت الله میرباقری و حجج اسلام والمسلمین رفیعی و مومنی در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری استاد حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به ضرورت جهاد تبیین در جامعه و نقش سخنرانان و تریبون دارها در آگاه سازی و هدایت افکار عمومی اظهار داشت: در ایام فاطمیه امسال لازم است به دو محور مرتبط با سیره حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخته شود.

وی افزود: اگر ما بتوانیم سطح ادارک عامه مردم و نخبگان را از درگیری حضرت زهرا سلام الله علیها و مبارزه ایشان و برکت ها و پیامدهای درگیری آن حضرت، افزایش دهیم، توانسته ایم کار بسیار خوبی در راستای تبیین گری و جهاد تبیین انجام دهیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که امیرالمومنین علیه السلام در میدان درگیری استقامت کرده و تا آخرین خط نیز ایستادگی کردند، اما باید دانسته شود که تراز درگیری حضرت چه بود و در چه میدانی مبارزه کرده و چه نقشی را ایفا نمود که این امر نیز متوقف بر چند نکته می باشد که باید به آن توجه شود.

لزوم ارتقای سطح ادارک عامه مردم و نخبگان از درگیری حضرت زهرا با دشمنان

از لزوم ارتقاء سطح ادارک مردم و نخبگان از درگیری حضرت زهرا با دشمنان تا ضرورت جهاد تبیین در ایام فاطمیه

وی افزود: یکی از آن نکات این است که باید نگاه به حضرت زهرا سلام الله علیها و شخصیت ایشان، نگاه درست بوده و این نگاه تقویت پیدا کند و حضرت در تراز سوره قدر، آیه نور، مباهله و تطهیر و بقیه آیاتی است که در شأن فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد و باید در این تراز معرفی شود؛ زیرا اگر آن حضرت را در این تراز معرفی نکنیم طبیعتاً نمی‌توانیم بگوییم که به دست آن حضرت چه اتفاق‌هایی در عالم افتاده و آن حضرت در کجای درگیری پیامبر گرامی اسلام با جبهه کفر و نفاق هستند.

آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: در آیات بسیاری از قرآن کریم همچون آیاتی از سوره عنکبوت و سوره برائت مختصات درگیری پیامبر گرامی اسلام با دشمنان، صحنه‌ها و جنس درگیری ایشان توضیح داده شده و صف بندی‌ها در مقابل رسول گرامی اسلام را مطرح و بیان می‌کند که لازم است این مباحث بسیار شیرین و گفتنی به مردم نیز بیان و تشریح شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر جایگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نسبت به قرآن کریم و ائمه معصومان علیهم السلام معلوم و تبیین شود، نسبت به امر هدایت نیز معلوم خواهد شد و اینکه چرا حضرت زهرا حلقه اتصال امت، نبی اکرم و امیرالمومنین علیهم السلام هستند؟ و چگونه حضرت زهرا سلام الله علیها آن رشته ای را که دشمنان در صدد قطع آن بودند، به همدیگر پیوند می زنند.

آیت الله میرباقری تاکید کرد: باید حضرت زهرا سلام الله علیها را در ترازی که قرآن کریم ایشان را معرفی می‌کند به جامعه معرفی کنیم و جایگاه حضرت را در میدان درگیری - که حلقه اتصال نبوت به حقیقت نبوت و ولایت است - تبیین کنیم.

وی با اشاره به لزوم ارتقای نوع الگو و اسوه بودن حضرت زهرا سلام الله علیها بر افراد جامعه اظهار داشت: باید تبیین شود که در میدان درگیری بزرگی که امروزه وجود دارد، چگونه می توان حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگو و اسوه معرفی کرد تا بانوان موقِف خود را در این جامعه شناخته و ما باید بتوانیم این مسائل را برای مخاطبان تشریح و توضیح دهیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که باید گفتمان استقامت و مقاومت را در جامعه تشریح و تبیین کنیم خاطرنشان کرد: باید با محاسبات درست، میدان درگیری و ملزومات آن با جبهه باطل را در جامعه تشریح و پیروزی جبهه حق بر باطل را درست تبیین کنیم؛ چراکه واقعا جبهه حق، پیروزی مستمر تاریخی را در پوسته عالم به پیش می برد.

از لزوم ارتقاء سطح ادارک مردم و نخبگان از درگیری حضرت زهرا با دشمنان تا ضرورت جهاد تبیین در ایام فاطمیه

لزوم تبیین سیره حضرت زهرا در دفاع از مظلومان در ایام فاطمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی استاد حوزه و دانشگاه در این نشست با اشاره به اهمیت خطابه و لزوم استفاده از ظرفیت منابر و تریبون‌های عمومی برای تبیین گری و آگاه سازی مخاطبان اظهار داشت: ایام فاطمیه یکی از بهترین فرصت‌هایی است که می‌توان از این ایام در راستای آگاه سازی و جهاد تبیین استفاده ویژه‌ای کرد.

وی در ادامه با اشاره به جنایت های رژیم صهیونسیتی در فلسطین و کشتار مظلومان افزود: یکی از مباحث مهمی که می توان در ایام فاطمیه امسال مطرح کرده و مد نظر سخنرانان و تریبون دارها قرار گیرد، پرداختن به سیره حضرت زهرا سلام الله علیها در دفاع و حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در دفاع از مظلوم دو بحث وجود دارد. اولین آن این است که مظلوم باید از خودش دفاع کند و دوم این که باید همه مردم از مظلوم دفاع کرده و با ظالمان مقابله کنند.

حجت‌الاسلام رفیعی تاکید کرد: باید ویژگی های جامعه سالم و مدینه فاضله برای مردم تشریح و تبیین شود و در این زمینه در آیات متعددی از قرآن کریم محتواهای بسیاری برای تبیین این موضوع بر مردم وجود دارد و دفاع از مظلوم دهمین ویژگی جامعه سالم و مدینه فاضله است.

وی در ادامه ایمان، توکل، پرهیز از گناه کبیره و فواحش، گذشت، گوش به فرمان خدا بودن، مشورت، لقمه نماز و انفاق را از جمله ویژگی های جامعه سالم و مدینه فاضله عنوان کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه می‌توان با روش‌های مختلف و بسیار متعدد از مظلومان دفاع و حمایت کرد بیان داشت: سخنرانان و تریبون دارها می‌توانند شیوه‌های دفاع از مظلومان را بیان کرده و انتشار دهند و این موضوع بسیار خوبی است که لازم است در ایام فاطمیه مورد توجه سخنران ها قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پرداختن به موضوع خانواده و ضرورت تحکیم آن در جامعه اسلامی را از جمله موضوعات مهم دانست که باید در ایام فاطمیه از سوی سخنرانان مطرح و تبیین شود و در ادامه خاطرنشان کرد: سخنرانان و تریبون دارها می توانند در موضوع خانواده مباحثی همچون تشکیل خانواده، تحکیم خانواده، فرزندآوری و تربیت فرزند را مورد بحث قرار دهند تا به نیازهای جامعه اسلامی در زمینه خانواده پاسخ های لازم داده شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی شبهات در میان جوانان و عموم جامعه و لزوم پاسخگویی به شبهات آنان در منابر توسط سخنرانان و تریبون دارها اظهار داشت: باید پاسخگویی به شبهات بدون القای شبهه به مخاطبان، مورد اهتمام سخنرانان باشد و آنان به صورت بسیار هنرمندانه، ساده و عملی پاسخ شبهات را ارائه کنند.

از لزوم ارتقاء سطح ادارک مردم و نخبگان از درگیری حضرت زهرا با دشمنان تا ضرورت جهاد تبیین در ایام فاطمیه

سخنرانان در ایام فاطمیه به تبیین مباحث «تحکیم خانواده» و «انس با قرآن» بپردازند

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی، استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: بعد از پیامبر گرامی اسلام شاهد ظهور دو مطلب در جهان اسلام هستیم که عبارتند از ظلم و جور؛ ظلم به معنای «وَضعُ الشی فی غیر ما وُضِع له» و جور یعنی «عدول از طریق حق و خارج شدن از صراط مستقیم» است.

وی افزود: اول ظلمی که در تاریخ شد، منع از نوشتن وصیت خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم است و این بزرگ‌ترین جسارتی بود که به رسول گرامی اسلام شد. دومین ظلم، اجتماع در سقیفه بنی ساعده و ظلم سوم بیعت کردن با شخصی غیر از امیرالمومنین علیه السلام است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش دشمنان اسلام و نظام اسلامی برای ایجاد تفرقه و اختلاف در جامعه اسلامی خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام به طور معمول از ۳ حربه تهدید، تطمیع و تهمت استفاده می‌کنند و باید حربه های دشمنان در جامعه تبیین شده و تذکرات و هشدارهای لازم به مخاطبان داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به اهمیت بحث از تحکیم خانواده، پرداختن به مسائل خانواده در ایام فاطمیه از سوی سخنران و تریبون دارها را امری لازم و ضروری دانست.

وی در ادامه افزود: باید از سیره معصومان علیهم السلام در توجه به خانواده، توجه به همسر و توجه به تربیت فرزندان الگوبرداری شده و سیره و روش های تربیتی ائمه معصومان علیهم السلام به مردم جامعه تبیین و تشریح شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به ضرورت مأنوس شدن افراد جامعه با قرآن کریم و توجه و التزام به خواندن و عمل کردن به این کتاب آسمانی، پرداختن به اهمیت و فواید مأنوس بودن با قرآن کریم از سوی سخنران در ایام فاطمیه را لازم و توجه به خواندن و عمل کردن به قرآن کریم را یکی از نشانه های مومنان عنوان کرد.

از لزوم ارتقاء سطح ادارک مردم و نخبگان از درگیری حضرت زهرا با دشمنان تا ضرورت جهاد تبیین در ایام فاطمیه

حجت الاسلام سفیدی معاون آموزش هیئت رزمندگان نیز در این نشست ضمن خیر مقدم گویی به حاضران در جلسه، هدف از برگزاری این نشست را ایجاد هم اندیشی و همفکری خطبا در ایام فاطمیه دانست.

حجت الاسلام موسویان در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت دعا در آموزه‌های اسلامی، اظهار داشت: در سیره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دعا کردن جایگاه ویژه‌ای دارد و قریب به ۵۰ دعا از ایشان به ما رسیده است که امکان پردازش فرازهای مختلف هر کدام از این دعاها در ایام فاطمیه وجود دارد.

وی افزود: بایدها و نبایدهای بسیاری در دین مبین اسلام وجود دارد و نباید دین اسلام به صورت گزینشی انتخاب و عمل شده و از انجام دیگر آموزه‌های اسلامی صرف نظر شود؛ چرا که این گونه عمل کردن ها، آفت دین و دینداری است.

حجت الاسلام موسویان داشتن غیرت دینی را محرک جهاد تبیین دانست و عنوان کرد: اهتمام نداشتن برخی از افراد به جهاد تبیین نشانگر نداشتن درد و غیرت دینی آنان است که این امر سبب شده تا برخی از افراد نسبت به هنجارهای اجتماعی بی‌توجه و بی‌تفاوت باشند.

وی در ادامه وجود افراط و تفریط در دینداری را یکی دیگر از آفات های دینداری دانست و بیان داشت: در بسیاری از مواقع وجود افراط و تفریط در افراد سبب بریده شدن افراد از دین و دینداری می‌شود. باید به این مسئله توجه داشته باشیم و آثار خوب و برکات دینداری را به مردم بیان کنیم.

از لزوم ارتقاء سطح ادارک مردم و نخبگان از درگیری حضرت زهرا با دشمنان تا ضرورت جهاد تبیین در ایام فاطمیه

مقابله مردم فلسطین غاصب صهیونیستی مقابله الهی، شرعی و قرآنی است.

در ادامه این نشست حجت الاسلام کلاته مدیر مؤسسه امیربیان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره حمایت از مظلوم و مقابله با ظالمان اظهار داشت: در قرآن کریم به قداست مکان بیت المقدس توجه داده شده است و این مکان در قرآن کریم و آموزه‌های اسلامی اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: مقابله مردم فلسطین و گروه حماس با رژیم جنایتکار و غاصب صهیونیستی، مقابله الهی، شرعی و قرآنی است.

مدیر مؤسسه امیربیان ابراز کرد: قرآن کریم می‌فرماید کسانی که اخراج شدند باید غاصبان را از سرزمین خود اخراج کنند، قطعاً پیروزی از آن انسان‌های با تقوا است اگرچه تعداد آنان کم و محدود باشد.

وی افزود: بنابر آموزه‌های قرآنی، کمک به مظلومان و حمایت از آنان بر همه لازم و ضروری است و وظیفه همه مسلمانان این است که در همه حوزه‌های سیاسی و اقتصادی از مظلومان حمایت کرده و در مقابل ظالمان ایستادگی کنند.

حجت الاسلام کلاته عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی توسط حماس را عملیاتی منحصربه‌فرد دانست و بیان داشت: در این عملیات تعداد هزار نفر از نیروهای حماس از موانع پیشرفته و گسترده رژیم صهیونیستی عبور کردند و توانستند شکست اطلاعاتی و نظامی ترمیم ناپذیری را برای رژیم غاصب رقم بزنند.

سید قوام صفوی

ارسال نظرات