۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۷۵۱۰۰۲

مراسم رونمایی از دو اثر علامه میرزا محمدحسین شمس العلماء گرکانی برگزار شد

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتابهای«سفرنامه حج» و « سفرنامه عتبات عالیات و هند» از سلسله انتشارات نشر دانش حوزه وابسته به موسسه کتابشناسی شیعه برگزار شد.

این دو سفرنامه به کوشش آقای علی اکبر صفری از پژوهشگران حوزه علمیه قم تصحیح و منتشر شده است.

این آیین با حضور حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین واثقی و آقای سلیمانی آشتیانی و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین واثقی با اشاره به زمان سفر حج این دانشمند و ادیب و شاعر که بیش از هشت ماه زمان برده است، آن را یکی از مهمترین سفرنامه ­های نوشته شده در دوره معاصر معرفی کرد.

وی افزود: این سفرنامه گزارشی مبسوط و سرشار از نکته­های تاریخی و اجتماعی و ادبی است. نویسنده  در این سفر حج پس از عبور از مرز کرمانشاه به عراق رفته و پس از زیارت عتبات عالیات، از مسیر بصره به مکه مشرّف شده است. این دانشمند پس از اعمال حج و سفر به مدینه از راه دریایی به استانبول عزیمت کرده و از آنجا به تفلیس و باکو و عشق آباد و مشهد مسافرت کرده است. این گونه سفرهای دوره­ای در میان سفرنامه نویسان اندک و پراهمیت است.

مراسم رونمایی از دو اثر علامه میرزا محمدحسین شمس العلماء گرکانی برگزار شد.

مولف پرسابقه در حوزه حج پژوهی با اشاره به میراث مکتوب فراوان در حوزه حج،  نقش ویژه شیعیان را در ساختار فرهنگ و تمدن اسلامی را تبیین کرد.

نویسنده موسوعه حرمین شریفین افزود: این گونه آثار باید با حمایت سازمان حج و زیارت و مراکز علمی حوزه و تشویق پژوهشگران و  نویسندگان منتشر شود، آثار فراوانی به صورت دستنویس در کتابخانه­ها، در انتظار معرفی و تصحیح  و چاپ است.

حجت الاسلام و المسلمین واثقی با اشاره به رعایت ضوابط و اصول تصحیح متون و تصحیح متقن و استوار، به نقد و بررسی این دو سفرنامه و تبیین نکته­ های تاریخی آن پرداخت.

در ادامه این مراسم مهدی سلیمانی آشتیانی به نقش خاندان قریب در پیشرفت علوم ادبی و پزشکی و هنر اشاره کرد.

این پژوهشگر افزود: بیش از سیصد سال است که مستوفیان و نویسندگان رسائل درباری از گرکان برخاسته و هزاران سند و فرمان به خط و انشاء آنان به یادگار مانده و بسیاری  از این شخصیت های علمی  این منطقه  ناشناخته مانده­ اند.

وی با بیان نقش خاندان قریب در رشد علوم گفت: این خاندان چنان که باید معرفی نشده و تعدادی از آثارخطی  این خانواده تا کنون به صورت دستنویس مانده و نیازمند تصحیح و نشر است.

استاد سلیمانی آشتیانی با اشاره به فرهنگ سفر و شناخت اقوام و آداب و رسوم گفت: بزرگانی چون شیخ بهایی و شاگردش میرزا عبدالله اصفهانی بیش از سی سال از عمر خود را در سفر گذارنیده ­اند و در حقیقت انسان و جامعه را شناخته ­اند.

همچنین در پایان این مراسم، آقای علی اکبر صفری به روند تصحیح این آثار اشاره کرد و گفت: متاسفانه حوزه علمیه قم و بخش مدارج علمی به تصحیح متون، چندان ارزشی قائل نیست و آن را در شمار آثار علمی نمی ­داند و از آن حمایت نمی­ کند. بر همین منوال فهرست نویسی و کتابشناسی و زندگی نامه نویسی در حوزه جایگاه چندانی ندارد.

وی با اشاره به فهرست نشدن آثار خطی در کتابخانه ها گفت: فرصت اندک است و ما سالها از قافله علمی جهان عقب مانده ­ایم. هنوز از آثار علمی و داشته ­هایمان در کتابخانه ها خبر نداریم و گام نخست شناسایی این آثار است.

مراسم رونمایی از دو اثر علامه میرزا محمدحسین شمس العلماء گرکانی برگزار شد.

این پژوهشگر افزود: حوزه علمیه در این شرایط پیچیده و رشد پرسرعت علم، ناگزیر است به سمت رشته­ های نو و نوظهور برود و از نیروهای خوش فکر و خلاق بهره ببرد.

علی اکبر صفری با اشاره به مشکلات طلاب پژوهشگر گفت: منابع پژوهشی حوزه علمیه اندک است و بسیاری از کتابخانه­ های قم بروزرسانی نمی ­شود و سیستم یکپارچه ندارند. در تصمیم گیری های فرهنگی و پژوهشی از نظر و تجربه پژوهشگران استفاده نمی­ شود.

وی در پایان از موسسه کتابشناسی شیعه و مدیریت محترم آن برای فراهم کردن شرایط تحقیق و استفاده از منابع کتابخانه و بانک­ های اطلاعاتی و چاپ این دو اثرتشکر کرد.

در پایان این مراسم تنی چند از پژوهشگران حاضر در جلسه به ایراد پرسش از زندگی­نامه و آثار و اهمیت این گونه کتابها پرداختند که آیت الله واثقی به آنان پاسخ داد.

گفتنی است کتابهای«سفرنامه حج» و « سفرنامه عتبات عالیات و هند» در سال جاری در سلسله انتشارات نشر دانش حوزه وابسته به موسسه کتابشناسی شیعه منتشر شده است.