مدعیان آزادی بیان استاد و پروفسور دانشگاه را به زمین میاندازند
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اولین نشست قرارگاه علم و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور با حضور معاونین علمی و پژوهشی، معاونین فناوری و نوآوری در مراکز بسیج اساتید استانی، دفاتر هماهنگی و تهران بزرگ با موضوع تشریح برنامهها و ماموریتهای سال ۱۴۰۳ با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.
در این نشست محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن تبریک روز معلم و روز استاد و هفته معلم از تلاشها و زحمات مخلصانه اساتید بسیجی تشکر و قدردانی کرد.
وی گفت: خدمت در بسیج خدمت در مدرسه عشق و لشکر مخلص خداست. انشاءالله این خدمات اساتید در لوح محفوظ پروردگار ثبت شده و ما همگی جزو یاران امام زمان در دوره آخرالزمان باشیم.
مردانی در ادامه از تلاشهای معاونین علمی و پژوهشی و فناوری و نوآوری سازمان تشکر کرده و افزود: از مهمترین بخشهای سازمان بسیج اساتید حوزه علم و فناوری است. بسیج اساتید در بستر نهاد علم شکل گرفته است و در آئیننامه اجرایی این سازمان نوشته شده «بسیج اساتید در دانشگاه تشکیل میشود برای کمک به نهاد علم، کسب مرجعیت علمی و کمک به نظام حکمرانی در مواقع حساس».
وی اسلامی شدن دانشگاهها را از اهداف و برنامههای بسیج اساتید عنوان کرده و گفت: بسیج اساتید همواره با دانشگاه است و برخی تعبیر میکنند بسیج اساتید بر دانشگاه است و یا در دانشگاه اما ما همواره گفتیم بسیج اساتید با دانشگاه و همراه دانشگاه است. حضور اساتید اثرگذار در بسیج اساتید هم جایگاه علمی و اندیشهای و تاثیر علمی شاخصی دارد و باید بهترین استادها در بالاترین مقامها در بسیج اساتید در مباحث علمی پرچمدار باشند. آنان که میدان دار و تلاشگرند و مرزهای علمی را میپیمایند از بسیج اساتید باشند.
این استاد دانشگاه به پیشرفتهای دانش فضایی، هستهای، نانوتکنولوژی، پزشکی اشاره کرده و از لزوم جذب اساتید تلاشگر با روحیه جهادی که با تفکر الهی گام برمیدارند سخن گفته و افزود: به عنوان مهمترین اولویتها باید سراغ جذب و محوریت قرار دادن این اساتید رفت. اساس حرکت علمی در راهبرد بسیج اساتید را نباید فراموش کرد. اگر بخواهیم منویات امامین انقلاب را در دانشگاه به نتیجه برسانیم باید با نگاه علمی، نگاهی که رهبری در پیامشان میفرمایند همه در حوزه علم راهبردی و نرم و بحثهای کاربردی علاوه بر استفاده از تازههای علمی دنیا اهل اجتهاد باشیم ، حرکت کنیم.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین تاکید کرد: باید دوگانهها را توجیه کرد و موضوعات اصلی را در دستور کار قرار دهیم که تحقق منویات مقام معظم رهبری در این بستر انجام شود. ماموریتمحوری و مسئلهمحوری آموزش عالی دغدغه نظام و مقام معظم رهبری است. استاد بسیجی در صیانت از دستاوردها مشکل مردم را حل کنند. مشکل اساسی مردم امروز معیشت، اقتصاد، رفاه و مسکن است. چه کسی باید اینها را حل کند؟ موضوع عدالت، مسئله شناسی و مسئلهیابی و یافتن راهکار برای کمک به مسئولان در حل مسائل کشور و مطالبهگری از جمله نکاتی است که باید در دستور کار جدی بسیج اساتید باشد. این مهم وقتی نتیجه میدهد که عالمانه بررسی شده و به راهکارهای پیاده سازی توجه شود.
وی در ادامه به شعار سال اشاره کرده و گفت: شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است. چه کسی این نسخه را باید بدهد؟ چه کسی بهتر از استاد میتواند در این موضوع مطالعه کرده، نسخه نوشته و مشارکت نماید؟ باید در زیست بوم راهکارها بررسی شده و به مسئولان ارائه شود تا این فرمان ولی امر مسلمین محقق شود.
مردانی سپس از لزوم تشکیل کارگروه شعار سال و پیدا کردن راهکارهای تحقق آن در هر زیست بوم، در سطح استانی و ملی خبر داد و در کنار برنامههای تخصصی سالانه بر بررسی این مهم تاکید کرده و از اساتید خواست میدان دار کار علمی باشند. در بسیج علمی یا معاونت علمی استان اساتید میدان دار و محور باشند.
وی به ظرفیتهای خوب دانشگاه در موضوع مرجعیت علمی اشاره کرده و افزود: باید از ظرفیت اساتید بر اساس رشته و گرایش تخصصیشان استفاده کرد و برای اساتید ماموریت تعریف کرد. تعیین وظیفه و ماموریت برای استاد برای او مسئولیت سازمانی و شرعی ایجاد میکند. اساتید یک وظیفه عمومی دارند در عمل به واجبات دینی و رفع نیازهای انقلاب اسلامی برای دفاع از آرمانهای انقلاب به عنوان یک مسلمان که در صحنه جهاد تبیین گرههای ذهنی را حل کنند. در تبیین و امید آفرینی در حوزه عمومی و هم و در موضوعات تخصصی اساتید میتوانند نقش آفرین باشند و با تخصص خود در علوم مختلف و فناوریهای جدید و نو در حل مشکلات و برای تحقق تمدنسازی نوین اسلامی و اهداف بیانیه گام دوم اثرگذار باشند.
مردانی عنوان کرد: هر استاد بر اساس رشته خود وظیفهای را انجام دهد. کتاب یا پایان نامهها را هدایت کند ، 36 هزار عضو هیات علمی حتی اگر ۱۰ هزار نفرشان پایان نامهای را در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی جهتدهی کرده و فعالیتهای دانشجویان را به سمت و سوی اهداف انقلاب هدایت کنند حرکت عظیمی شکل خواهد گرفت. هر استادی با ۵۰ شاگرد که دارد میتواند تشکیل حلقه علمی دهد و با این ظرفیت کارهای خوبی انجام خواهد شد.