۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۷۵۷۰۱۵

وعده صادق، اصلاح‌طلبان و امان نامه رضا پهلوی

وعده صادق، اصلاح‌طلبان و امان نامه رضا پهلوی
جهان تیغی در گزارشی به تأثیر عملیات وعده صادق در تجزیه و تحلیل استراتژیست‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها، حتی افراد و حرکات پسینی آن‌ها پرداخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مهدی جهان تیغی در گزارشی به تأثیر عملیات وعده صادق در تجزیه و تحلیل استراتژیست‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها، حتی افراد و حرکات پسینی آن‌ها پرداخت که شرح آن در ذیل می‌آید.

یک: برخی استراتژیست‌ها در غرب، عملیات وعده صادق را، برهم زننده همه بازدارندگی رژیم صهیونیستی در منطقه عنوان کردند و حتی آنهای که اهل احتیاط درباره اعتراف به قدرت ایران هستند، گفته اند؛ عملیات وعده صادق نقطه اوجی برای تغیر موازنه‌ها برای بعد از عملیات هفت اکتبر بود.

دو: نه تنها دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی در دفاع از موضوع فلسطینی با یک خیزش کم سابقه و البته همزمان با سرکوب بی‌سابقه روبه رو است که حالا در حیاط خلوت موسیقی‌های رپ دنیا همانند رقابت‌های اخیر آواز یوروویژن ۲۰۲۴ در شهر مالمو سوئد، خواننده‌های صهیونیستی، توسط تماشاگران هو می‌شوند.

سه: انتخابات دوره سیزدهم مجلس شورای اسلامی یکسال پس از اغتشاشات 1401 و بعد از بزرگترین عملیات طراحی وپشتیبانی رسانه‌های غربی در حمایت از جریان موهوم «زن، زندگی، آزادی» ، در حالی در ایران برگزار شد که نه تنها با «شکست کمپین جهانی تحریم انتخابات» پایان یافت بلکه دور جدیدی از ناامیدی و پدیدار شدن اختلافات عمیق‌تر میان اپوزیسیون را به همراه داشت.

چهار: در فایل صوتی که اخیرا از آقای خاتمی، رئیس جبهه اصلاحات درباره انتخابات اسفند سال گذشته منتشر شده، وی از علت عدم شرکت در انتخابات مجلس و قرار گرفتن در کنار مردم! سخن می‌گوید. فایل صوتی که بعد از حضور درصد قابل توجهی از مردم و اعتراف حتی اپوزیسیون به شکست تحریم انتخابات، شاید به نوعی خاتمی و اطرافیانش راضی به انتشار آن در زمانه فعلی نبودند. شاید به همین دلیل است که خاتمی مجبور شده بلافاصله توضیحاتی بدهد و در اظهارات جدیدش، منظورش از کلمه «مردم» را دقیق تر توضیح داده و تاکید کرده که روی سخنش درباره ناراضیان بوده و نه همه مردم ایران.

پنج: محمد خاتمی، بعد از شکست تحریم انتخابات و پس از فایل صوتی منتشر شده اخیر از او و همچنین بعد از چند هفته از اجرای عملیات مقتدرانه وعده صادق، مدعی شده که از فرصت پیروزی بزرگ عملیات نظامی علیه اسرائیل، باید برای بهبود روابط منطقی با خارج و آشتی ملی استفاده کرد! شاید برخی بتوانند از کنار عدم حضور خاتمی در انتخابات بگذرند و حتی این همه سال تلاش ها و گفتمان‌های انحرافی اصلاح طلبان در جهت تضعیف نظامی ها در ایران و محور مقاومت در منطقه را نادیده بگیرند ولی بهره برداری‌های سیاست زده از عملیات وعده صادق که حاصل صبر و اقتدار ملت ایران علی غم همه فشارهای معیشتی و تحریم‌های ظالمانه برخی دوستان غربی جریان اصلاحات هست، مصداق فرصت طلبی یک فرد سیاسی کار و نشانه شخصیت سیاسی سواستفاده‌گر، وی است.

شش: بعد از انتشار فایل صوتی محمد خاتمی درباره علت عدم حضور در انتخابات و اظهارات اخیر مهدی نصیری در گفتگو با بی بی سی فارسی مبنی بر اتحاد از «تاجزاده تا شاهزاده»، اینک رضا پهلوی در در نشستی در لندن به تغییر مواضع نیروهای اصلاح‌طلب در ایران اشاره کرده و گفته: «حتی اصلاح‌طلبان نیز دیگر از این نظام ناامید شده‌اند و به دنبال نقطه‌ای برای اتصال با مخالفان نظام هستند. کسانی که دستشان به خون مردم آلوده نیست باید تضمین‌هایی برای فردای پس از فروپاشی نظام برای آن‌ها وجود داشته باشد.»

هفت: با توجه به پنج بند بالا، پاسخ مناسب سیاسی به مواضع و عملکرد اخیر محمد خاتمی چیست؟ برای کسی که شاهزاده ناامید و سرگردانی مثل رضا پهلوی با منت از امان نامه درباره همانند او و دوستانش سخن می‌گوید، پیچیدن نسخه سیاسی برای عملیاتی به عظمت و اقتدار وعده صادق، نشانه آن است که نه تنها از درک تحولات منطقه‌ای و بین المللی عاجز شدند بلکه از وزن و ارزش مواضع سیاسی این روزهای خود در داخل و خارج هم بی اطلاع هستند.

ارسال نظرات