۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۷۵۸۴۰۲

به مناسبت ۲۵ می ۱۹۶۱ و پیام فوق‌العاده جان اف کندی به کنگره آمریکا

به مناسبت ۲۵ می ۱۹۶۱ و پیام فوق‌العاده جان اف کندی به کنگره آمریکا
امریکا رژیم های دست نشانده به خود را واداشت که به منظور پیشگیری از جنبشهای ملی و ضد آمریکایی رفرم مزبور را در کشورهای خود به مرحله اجرا بگذارند و به یک سلسله برنامه به اصطلاح اصلاحی دست بزنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، امریکا رژیم های دست نشانده و وابسته به خود را واداشت که به منظور پیشگیری از جنبشهای ملی و ضد آمریکایی رفرم مزبور را در کشورهای خود به مرحله اجرا بگذارند و به یک سلسله برنامه - به اصطلاح - اصلاحی دست بزنند. جان اف کندی رئیس جمهور وقت امریکا  به منظور جلب حمایت کنگره به کمکهای مادی و به ظاهر اصلاحاتی به کشورهای وابسته به خود طی پیامی که در سال ۱۹۶۱ م . (۱۳۴۰ ش) به کنگره فرستاد، از روی این توطئه استعماری پرده برداشت و نقشه جدید امریکا برای سرکوبی جنبشهای آزادیخواهان در کشورهای عقب مانده را چنین برملا کرد. 

پیمانهای نظامی نمیتواند به کشورهایی که بی عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی ، راه خرابکاری را در آنها باز کرده کمک نماید امریکا نمی تواند به مشکلات کشورهای کم رشد فقط از نظر نظامی توجه کند. این امر خاصه در مورد کشورهای کم توسعه که به میدان بزرگ مبارزه تبدیل شده اند صادق است و به همین جهت است که باید پاسخ ما به خطراتی که متوجه این کشورهاست جنبۀ خلاق و سازنده داشته باشد. ما می خواهیم در این کشورها امیدواری پدید آید... اگر ما به مشکلات ملتها فقط از نقطه نظر نظامی توجه کنیم مرتکب اشتباه عظیمی خواهیم شد؛ زیرا هیچ مقدار اسلحه و قشونی نمی تواند به رژیم هایی که نمی خواهند و یا نمی توانند اصلاحات اجتماعی کنند و اقتصاد خود را توسعه دهند، ثبات و استواری ببخشد. پیمانهای نظامی نمیتواند به مللی که بی عدالتی اجتماعی و هرج و مرج اقتصادی ، مشوّق قیام و رخنه و خرابکاری است کمک کند؛ ماهرانه ترین مبارزات ضد پارتیزانی نمی تواند در نقاطی که مردم محلی کاملاً گرفتار بینوایی هستند و به این جهت از پیشرفت خرابکار نگرانی ندارند با موفقیت روبه رو گردد. از طرف دیگر هیچ نوع خرابکاری نمیتواند مللی را که با اطمینان به خاطر جامعه بهتر می کوشند فاسد کند. این عقیده ماست». 

رژیمهای وابسته به آمریکا انقلابی نما می شوند

به دنبال فشار آمریکا بر کشورهای وابسته به بلوک غرب برای پیاده کردن این رفرم ،استعماری یکباره رژیمهای وابسته و دست نشانده "ژست " انقلابی به خود گرفتند! به یاد اصلاحات و انقلاب اجتماعی افتادند برای دهقانان و کارگران اشک تمساح ریختند، تقسیم اراضی - به صورت نمایشی و قلابی - در بسیاری از کشورهای عقب مانده و وابسته به استعمار به مرحله اجرا درآمد، شعار کاذب و توخالی زمین برای دهقان ! رفاه و آسایش برای کارگران !  در کشورهای مزبور طنین افکند.

سید حمید روحانی ، نهضت امام خمینی ؛ دفتر اول ص ۱۳۳_ ۱۳۴

ارسال نظرات