۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۷۵۸۴۳۸
حجت الاسلام پیشاهنگ مطرح کرد:

رسانه؛ موثرترین عرصه برای حاکمیت

رسانه؛ موثرترین عرصه برای حاکمیت
دبیر نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن بیان اینکه مدیریت افکار عمومی به دست رسانه است، اظهار داشت: برای عرصه خطیر و مهم رسانه بدون سیاستگذاری و قانونگذاری نمی توان تصمیم گیری کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پیشاهنگ دبیر نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس که به همت خبرگزار رسا برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به دانش پژوهان، اساتید و فضلای دانشگاه و حوزه حاضر در جلسه، اظهار داشت: این نشست یا کرسی علمی تخصصی به بررسی روند تدوین، اصلاح و پیگیری قانون جامع صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و موانع تصویب آن در مجلس شورای اسلامی می پردازد؛ ما در عرصه‌های حکمرانی نیازمند سیاستگذاری، قانون گذاری، هدایت، حمایت و پایش در عرصه‌های مختلف هستیم و از جمله موثرترین عرصه‌ها برای هر حاکمیتی و جامعه‌ای عرصه رسانه است؛ زیرا مدیریت افکار عمومی به دست رسانه هاست و این عرصه خطیر و مهم؛ برخی عرصه‌های علمی رسانه را رکن چهارم دموکراسی و حکمرانی می‌شناسند، بنابراین بدون سیاستگذاری، قانونگذاری، هدایت و پایش برای آن تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه نظام تصمیم گیری در عرصه رسانه باید مبتنی بر مراحل مختلفی باشد، گفت: یکی از مهمترین رسانه‌های تاثیرگذار در جمهوری اسلامی، رسانه ملی یا سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که بر اساس قواعد، ریاست این سازمان توسط مقام معظم رهبری به صورت دوره‌ای منصوب می‌شود؛ مسئله‌ای اینجا مطرح است؛ که بنا به دلایلی در سه، چهار دهه گذشته قوانین مرتبط با این سازمان لغو و اداره این سازمان به صورت هیئت امنایی تصویب شده است و اساتید گزارش خواهند داد که آیا این شیوه موقت است یا یک شیوه دائمی و قانون چنین تصمیم گرفته است.

طرحی تحت عنوان قانون جامع اداره سازمان صدا و سیما

حجت الاسلام پیشاهنگ با اشاره به اینکه چندین دوره در مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان قانون جامع اداره سازمان صدا و سیما به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته و در کمیسیون بررسی شده است، ابراز کرد: حضور چند باره این طرح در صحن علنی مجلس نشان دهنده این است که نظام اراده‌ای برای نوشتن قانون جامع اداره سازمان مهم و تاثیرگذاری مثل سازمان صدا و سیما دارد.

رسانه؛ موثرترین عرصه برای حاکمیت

این فعال رسانه‌ای در ادامه ضمن با بیان اینکه تاکنون قانونی جامع برای اداره صدا و سیما نوشته نشد و طرح پیشنهادی بعد از گذشت چندین دوره در مجلس شورای اسلامی بار‌ها اصلاحیه خورده و گاهی از ابتدا در چندین نسخه نوشته شده است، گفت: این سوال که چرا به این قانون نرسیدیم؟ خیلی مهم است و حداقل در فضای علمی باید بررسی شود و در فضای سیاست گذاری علمی بدانیم که چه عاملی به عنوان مانع بر سر راه تصویب این قانون وجود دارد؟ آیا خود قانون مشکل دارد؟ آیا نتوانستیم بعد از گذشت چندین دهه از پیروز انقلاب، قانون بدون اشکال یا حداقل با کمترین اشکال نوشته باشیم؟ آیا بی قانونی بهتر از قانونه ضعیف یا قانون دارای اشکال است؟

دبیر نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تاکید براینکه باید به این سوالات پاسخ داده شود و در عرصه‌های سیاست گذاری، قانون گذاری و علمی این بحث‌ها شکافته شود، افزود: این جلسه نه در مقام دفاع از قوانینی که تصویب نشده و نه در مقام رد و نقد آن قوانین است، بلکه این نشست یک کرسی علمی برای کمک به سیاست‌گذاران، تصمیم گیران و قانون‌گذاران عرصه‌های مختلف حکمرانی در دولت، مجلس و ارکان حاکمیت به خصوص تصمیم گیرندگان در عرصه‌های سیاستگذاری فرهنگی و رسانه‌ای و همچنین مدیران سازمان صدا و سیما است.

حجت الاسلام پیشاهنگ ضمن بیان اینکه نیت برگزاری این نشست ها کمک علمی و تجربه نگاری در فضای علمی است، گفت: در خلال این تجربه نگاری امیدواریم بتوانیم آنچه بر این قانون در دوره های مختلف مجلس شورای اسلامی گذشته را مورد بررسی قرار دهیم و به راهبرد‌ها و راهکار‌هایی موثر برای حل مشکلات و کمک به تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور برسیم.

مانعیت شورای نگهبان برای تصویب قانون اداره صدا و سیما

دبیر کارگروه رسانه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه مانعیت شورای نگهبان برای تصویب قانون اداره صدا و سیما فقط یکبار و در مجلس ششم بود، افزود: انگیزه‌های آن مجلس برای قانون معلوم بود و رویکردی کاملا رادیکال داشت و در راستای محدود کردن اختیارات مقام معظم رهبری بود؛ اگر این نظریه تفسیری شورای نگهبان برای مجلس مانع بود نباید در مجلس هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم این قانون دنبال می‌شد و نمایندگان کمیسیون فرهنگی در رابطه با آن بحث کنند.

رسانه؛ موثرترین عرصه برای حاکمیت

حجت الاسلام پیشاهنگ با طرح این سوال که آیا این قانون در مجالس مختلف شورای اسلامی به شورای نگهبان رفته و برگشته است؟ و یا تاکنون حتی یکبار در صحن علنی مجلس برای تصویب رفته است؟ گفت: این قانون سال‌ها در کمیسیون بحث شده و با تمام شدن دوره  هر مجلس به نتیجه نرسیده است؛ این قانون در مواردی بسیار محدود، که یک یا دوبار بود به صحن مجلس رفت ولی با یک سری رایزنی‌ها دستور کار مجلس خارج و به کمیسیون ارجاع داده شد و نمایندگان دوباره در کمیسیون فرهنگی پیگیری کردند.

وی با تاکید براینکه این قانون چندین دوره به شورای نگهبان رفته و نظریه تفسیری بروی آن اعمال شده، افزود: مشکل اصلی این است که در کمیسیون فرهنگی، اختلاف نظر‌ها زیاد است و به نتیجه نمی‌رسند؛ یعنی بین نماینده‌های مجلس، نمایندگان سازمان صدا و سیما و اساتید و صاحب نظرانی که از طرف نهاد‌های پژوهشی مثل مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یا سایر نهاد‌هایی دعوت شده به کمیسیون فرهنگی اختلاف نظر‌های فراوانی وجود دارد.

لزوم سیاست گذاری کلان برای سازمان صدا و سیما

دبیر کارگروه رسانه مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید لازم باشد که به یک سیاست گذاری کلان برسیم و سیاست‌های برای طرح کلان مورد بررسی قرار گیرد، اضافه کرد: از متن بعضی جلسات بررسی فهمیده می شود که چانه‌زنی‌ها بر روی اصول نیست؛ اگر قرار باشد رهبری در موضوعاتی مانند مسئله جمعیت، آمایش سرزمینی و برجام ورود پیدا کنند سیاست‌های کلان آن موضوع را تعریف می‌کنند و این سیاست ها به واسطه نهاد‌های بالادستی مثل مجمع تشخیص یا شورا‌های عالی ابلاغ و امضا می‌شود؛ راهبرد این است  ما نیازمند سیاست‌های کلان‌تر از مدیریت یک دوره رئیس صدا و سیما هستیم، شبیه آن چیزی که در بحث جمعیت، برجام، هسته‌ای و مسائل دیگر وجود دارد.

رسانه؛ موثرترین عرصه برای حاکمیت

دبیر نشست کارگروه رسانه و فضای مجازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تاکید براینکه چانه‌زنی‌ها در مجلس برای قانون‌گذاری باید به سمت سیاست‌های کلان تر از دوران مدیریت یک رئیس سازمان باشد، تصریح کرد: در اینصورت شاید به قانونی برسیم که بعد گذشت شش دوره از مجلس یکبار دیگر به مجلس خبرگان برسد.

ارسال نظرات