۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۵۹۰۲۲
اخبار انتخابات (۸)؛

توصیه علما به کاندیداهای ریاست جمهوری/ اصلاحات؛ تحریم یا نامزد نیابتی؟

توصیه علما به کاندیداهای ریاست جمهوری/ اصلاحات؛ تحریم یا نامزد نیابتی؟
اصلاح‌طلبان درحال انجام یک نمایش سیاسی هستند تا شورای نگهبان را در موضوع تایید و رد صلاحیت‌ها به چالش بکشند، اعضای جبهه اصلاحات خودشان نیز می‌دانند که مردم به نامزد‌های آنان تمایلی ندارند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هرچقدر به زمان اعلام نهایی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوی دوره چهاردهم از سوی شورای نگهبان نزدیک تر می شویم،  گمانه زنی های رسانه ها و جریان های سیاسی برای نامزدهای نهایی بیشتر می شود و جریان های سیاسی اصول گرا، اصلاح طلب، بهاری و مستقلین در تلاش هستند که با برگزاری نشست ها، کرسی ها و جلسات انتخاباتی و حضور در میان مردم خود را برای تبلیغات انتخاباتی آماده کنند.

از این رو در بسته خبری پیش رو به گزیده و تحلیل مختصری از مهمترین اخبار انتخاباتی خواهیم پرداخت:

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

شورای نگهبان نتایج بررسی صلاحیت‌ها را کی اعلام می‌کند؟

مهلت 5 روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت 80 داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، امروز به پایان می‌رسد و طبق قانون، شورای نگهبان این حق را دارد که مهلت 5 روزه را به‌مدت 5 روز دیگر تمدید و تا 24 خرداد ماه نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را اعلام کند.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه و با تأیید این خبر که فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها تمدید می‌شود، گفت: شورای نگهبان تلاش می‌کند مهلت تمدید‌شده حداقلی باشد.

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در مناظرات انتخاباتی

آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان، آیت الله کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوهای جداگانه ای با خبرگزاری رسا، ضمن تأکید بر لزوم مشارکت حداکثری و حضور باشکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری، از رئیس جمهور آینده خواستند که ادامه دهنده راه و خدمات شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان آنها باشند.

این علما بر رعایت اخلاق انتخاباتی و پرهیز از بد اخلاقی ها در دوران تبلیغات و مناظرات انتخاباتی تأکید کردند و از کاندیداها خواستند که از تهمت و تخریب و نسبت دروغ دادن به نامزدهای دیگر دوری کنند.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه مردم ما زمان شناس بوده و همیشه در صحنه های تأثیرگذار به یاری نظام اسلامی می شتابند تصریح کرد: مردم در مقام انتخاب هرچقدر دقت نظر بیشتری به خرج بدهند قطعاً به رشد انقلاب کمک خواهند کرد.

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم: متخصصان تخریب، خود را کارشناس می‌نامند

حجت‌الاسلام غفاری‌فر به برشمردن مصادیق بی‌اخلاقی در انتخابات پرداخت و اینکه اگر کسی در مناظرات ریاست جمهوری سئوالاتی مطرح کند که از مسائل سری کشور است و کاندیدای مورد نظر ناتوان از توضیح باشد، این عمل از مصادیق بی اخلاق انتخاباتی است.

وی با توصیه به کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: نقد کارشناسی شاخص دارد و با تهمت زدن متفاوت است؛ برنامه و اقدامی که می‌خواهید نقد کنید اگر جنبه و رویکرد دینی دارد باید بر اساس آیات و روایات مستدل باشد، اگر رویکرد قانونی دارد باید مستند به قانون اساسی یا قوانین مجلس شورای اسلامی باشد؛ درباره رویکرد علمی نیز باید با علوم تجربی و انسانی و نرم افزاری مورد بررسی قرار گیرد.

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

رویانیان و منظور از کاندیداتوری ریاست جمهوری انصراف دادند

محمد رویانیان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری و داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه انصراف خود را از ادامه‌ رقابت‌های انتخاباتی اعلام کردند.

 رویانیان بیان کرده به‌خاطر وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیداها، تصمیم گرفتم از ادامه حضور در رقابت‌­های انتخاباتی انصراف بدهم.

داود منظور نیز شب گذشته انصراف خود از کاندیداتوری اعلام کرده بود.

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

کنایه تند محسن هاشمی به تِز تحریمی حجاریان

محسن هاشمی، فعال اصلاح‌طلب و رئیس‌ شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در سخنانی، پیرامون انتخابات و رفتارهای هسته سخت اصلاحات گفته است:

آنچه به جبهه اصلاحات برمی‌گردد به نظر می‌آید که در ساماندهی اولیه هنگام ثبت‌نام نامزدها تا به حال موفق عمل نکرده‌اند و براساس اخبار از جبهه اصلاحات نتوانستند حتی مصوبات درونی خود را به اجرا درآورند، از جمله راهبرد شرکت مشروط قبل از ثبت‌نام که فعلاً به شرکت مشروط بعد از ثبت‌نام و قبل از تایید، تبدیل شده است و به نظر در نهایت به سمت شرکت مشروط بعد از تایید صلاحیت‌ها خواهد رسید.

واضع تئوری مشارکت مشروط یا همان تحریم انتخابات؛ سعید حجاریان است و هم‌ او بود که به جبهه اصلاحات یاد داد که می‌توانند بر مسیر این خیانت بزرگ گام بردارند!

تئوری خطرناکی که البته خاتمی بعنوان لیدر اصلاحات نیز متّبع آن است و بر همان مسیر راه می‌سپارد.

در این میان اما برخی احزاب و اصلاح‌طلبان نجیب با این تصمیم تحریمی موافقت و همراهی ندارند و در هر 3 انتخابات گذشته که رسما از سوی جبهه اصلاحات مورد تحریم واقع شد؛ شرکت کردند.

کارگزاران و رجال باسابقه آن از جمله این افراد هستند که حاضر نشدند با تحریم انتخابات همراهی کنند.

در انتخابات زودهنگام اخیر نیز اگرچه ثبت نام اسحاق جهانگیری به نام کارگزارانی‌ها است اما تاکنون موضع مصرّحی از آنان پیرامون حمایت از جهانگیری به گوش نرسیده است. بماند که احتمال تأیید صلاحیت جهانگیری هم به شدت دور از ذهن است.

در عین حال به نظر می‌رسد کارگزارانی‌ها در انتخابات مشارکت داشته باشند و به یک گزینه مورد اجماع خودشان رأی بدهند.

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

نظر کرباسچی درباره گزینه‌های قدرتمند انتخابات

غلامحسین کرباسچی، فعال اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده؛ در اشاره به انتخابات پیش رو گفته است:

پیش بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است، چرا که بقیه رأی چندانی ندارند. مگر تحرکی در آرای خاکستری ایجاد شود که من چنین زمینه ای را فعلا نمی بینم.

پیش‌بینی آقای کرباسچی که از قامت یک رجل سیاسی سابقه‌دار ابراز شده قابل تأمل است. اگرچه نگاهی به وضعیت قطب‌بندی نامزدها و تسهیم آرا نشان می‌دهد که تحلیل کرباسچی نمایه‌های زیادی از واقعیت دارد.

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

رئیس جبهه اصلاحات: در صورت تایید صلاحیت کاندیدا‌های خود، مشارکت فعال خواهیم داشت

آذر منصوری در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: ما در هر انتخابات بر هر اقتضائات بررسی می‌کنیم ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم در انتخابات اخیر همه کاندیداهای نهایی جبهه اصلاحات رد صلاحیت شدند و اعلام کردیم که کاندیدایی نداریم. در انتخابات ۱۴۰۲ نسبت به تحلیلی که از وضعیت موجود داشتیم با قانون جدید انتخابات و محدود شدن دایره انتخابات مردم نامزدی در انتخابات نداشتیم. در انتخابات اخیر با توجه به فقدان آقای رئیسی خودمان را برای انتخابات ۱۴۰۴ آماده می‌کردیم نه تنها ما بلکه همه جریانات سیاسی به طور فوق‌العاده برنامه ریزی انجام دادیم. 

زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت

رئیس جبهه اصلاحات افزود: راه رفته را دوباره تکرار نخواهیم کرد زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت، جبهه اصلاحات کاندیدای خود را خواهد داشت شورای نگهبان نمی‌تواند برای جریان سیاسی کاندید انتخاب کند. اگر شانسی برای حضور داشت عملکرد نهاد انتخابی پاسخگو خواهد بود. ما قبل از تایید صلاحیت‌ها، کاندیدای خود را مشخص کردیم و به زودی ستادهای جبهه اصلاحات راه اندازی خواهد شد.

منصوری درباره عدم حمایت جبهه اصلاحات از لاریجانی و آیا منظور از گزینه نیابتی آقای لاریجانی است گفت: در انتخابات ۹۲ و ۹۶ شرایط حداقلی برای مشارکت حداکثری داشتیم اما تجربه در این دوره اندوختیم و آورده‌ای که برای جریان اصلاحات بوده این است که به دنبال کاندیدای نیابتی نرویم. میثاق نامه کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات این است که ساز و کارهای جبهه اصلاحات رفتار انتخاباتی داشته باشند. طبعا کاندیدای اختصاصی خود را معرفی کرده و درباره کاندیداهای دیگر بعد از نظر شورای نگهبان اعلام خواهیم کرد. ما در شرایطی حضور خواهیم داشت که کاندیداهای ما امکان حضور در رقابت عادلانه داشته باشند.

از تأکید علما بر پرهیز از تخریت و تهمت در ایام انتخابات تا بررسی فعالیت جبهه اصلاحات در انتخابات

همان طور که می دانیم جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی تحریم و حضور مشروط را کلیک زد و در انتخابات ریاست جمهوری پیش از اعلام نهایی نامزدها از سوی شورای نگهبان بر روی سه نامزد انتخاباتی اصلاحات برنامه ریزی کردند که اگر آنها توسط شورای نگهبان رد شوند به گفته رئیس جبهه اصلاحات دنبال کاندیداهای نیاباتی نخواهند رفت، بنابراین باید صبر کرد که دوباره جبهه اصلاحات گزینه تحریم انتخابات را کلیک خواهد زد یا از نامزد دیگری در انتخابات پیش رو حمایت می کند!

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان درحال انجام یک نمایش سیاسی هستند تا شورای نگهبان را در موضوع تایید و رد صلاحیت‌ها به چالش بکشند. اعضای جبهه اصلاحات خودشان نیز می‌دانند که مردم به نامزدهای آنان تمایلی ندارند.

میثم صدیقیان
ارسال نظرات