۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۷۵۹۲۹۱

مهمانی کیلومتری غدیر همزمان با آخرین مناظره؛ صداوسیما تجدیدنظر کند

مهمانی کیلومتری غدیر همزمان با آخرین مناظره؛ صداوسیما تجدیدنظر کند
سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: امسال جشن کیلومتری غدیر در سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر صبح امروز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهارداشت: در جشن غدیر تهران، سال گذشته ۵۴ هزار خادم مواکب داشتیم. این تعداد از جمعیت برخی شهرستان‌های کشور بیشتر است که نشان از عظمت این کار دارد. ۴۳۳ هزار نفر از مردم سال قبل، بانی این مهمونی بودند و میزبان مردم شدند.

وی افزود: اهدای ۱۰۰ هزار اسباب‌بازی از سوی کودکان به پویش هدیه اسباب‌بازی در سال قبل رفم خورد. بچه‌ها در کنار استفاده از این جشن، از یک اسباب بازی خود دل کندند و به کودکان نیازمند کمک کردند.

زارع با اشاره به سیاست‌های مهمونی ۱۰ کیلومتری در سال ۱۴۰۳ گفت: سال قبل بدون برنامه‌ریزی قبلی برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها با الهام از تهران، مهمونی کیلومتری برگزار کردند. سال قبل در ۱۲۰ شهرستان مهمونی داشتیم. امسال تجربه برگزاری، سازماندهی شده به استان‌ها منتقل شد و سیاست ما تکثیر این مهمونی در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر است.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: سیاست دوم ما با پیگیری افراد، تکثیر این مهمونی در عرضه بین‌المللی بود. امسال در ۵ کشور جهان، مهمونی کیلومتری خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تمرکز ویژه‌ای بر محتوا داریم گفت: در این جشن توجه ویژه‌ای به انتقال محتوا براساس موضوع غدیر باید داشته باشیم. امسال کمیته محتوایی تشکیل شد تا نسبت به قبل از لحاظ محتوا رشد داشته باشیم. سال قبل ۳۰۰ غرفه محتوایی داشتیم.

زارع گفت: سیاست سوم امسال استفاده بیشتر از کمک‌های مردمی است. برای این امر سه پویش داریم.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: سیاست چهارم، توجه به خلاقیت و نوآوری است. توقع مردم این است که نسبت به دو سال گذشته شاهد تنوع و تغییر باشیم.

وی افزود: از امروز دعوت ما برای مشارکت موکب‌های مردمی را داریم اما تاکنون با استقبال بسیار بالا کواجه شدیم و رشد ۳۰ درصدی داریم. سال قبل ۱۳۰۰ موکب مردمی، ۱۶۰۰ غرفه برپا کردند. تاکنون ۲۲۰۰ موکب ثبت‌نام کردند.

زارع گفت: براساس نظرسنجی اولیه، میزان مشارکت مردم رشد خواهد داشت. سال قبل ۴ میلیون نفر شرکت کردند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رشد ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهیم داشت.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر اغزود: فضای میدان امام حسین تا میدان آزادی بستر اصلی جشن است. درحال رایزنی هستیم تا این فضا تا خیابان دماوند تقاطع سبلان گسترش پیدا کند. این درخواست بدلیل رشد تعداد موکب‌ها و استقبال مردم شرق تهران است.

وی گفت: بزرگترین شهر اسباب بازی تهران را در فضای ۱۲ کیلومتری خواهیم داشت. در ۳۰ مرکز استان قطعی و در بسیاری از شهرستان‌ها مشابه رویداد غدیر در تهران را خواهیم داشت که جزییات بیتشر اطلاع‌رسانی می‌شود.

زارع گفت: ۵ تیرماه روز عید غدیر از ساعت ۱۶ تا ۲۳ جشن ۱۰ کیلومتری برپا خواهد شد. در استان‌ها مسیرها از طریق رسانه‌های استانی اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: این جشن پیاده‌روی نیست بلکه یک تجمع است. به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که در محدوده ۵۰۰ متری تمام خدمات از قبیل فرهنگی و پذیرایی ارائه شود.

وی تصریح کرد: ۴ استیج در مهمونی امسال داریم. استیج اول که میزبان پویش هدیه اسباب بازی خواهد بود. اسیتج‌های بعدی در میدان انقلاب، میدان آزادی و چهارراه نواب برپاست.

زارع گفت: سال گذشته پویش لقمه میلیونی را داشتیم زیرا در روایات، سفارش بسیاری به اطعام در عید غدیر شده است. سال گذشته در پویش لقمه میلیونی ۷۰۰ هزار لقمه دریافت کردیم که مردم در خانه خود تهیه می‌کردند و در اختیار ستاد مرکزی قرار دادند. امسال برآورد می‌شود که این عدد به ۱/۵ میلیون برسد.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: پویش هدیه اسباب‌بازی با هدف کمک به کودکان غزه و مناطق محروم هم اجرا می‌شود و کودکان یک اسباب بازی خود را هدیه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: حداقل ۳۰ هزار کودک جدید در این ایام متولد شده است. بخشی از اسباب بازی‌ها به این کودکان اهدا خواهد شد.

زارع گفت: پویش بعدی امسال، خادمان نوجوان غدیر است. سال‌های قبل حدود ۳ هزار نفر در بخش‌های مختلف جشن خدمت می‌کردند که امسال بناست تا این کار به عهده نوجوانان سپرده شود. ثبت نام این پویش از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر تصریح کرد: افراد برای  ثبت مواکب مردمی باید عدد یک را به سرشماره ۳۰۰۰۱۱۵۵ پیامک کنند. افراد برای کمک به برپایی جشن هم عدد یک را به سامانه ۳۰۰۰۲۲۲ پیامک کنند.

وی افزود: یکی از علما سال قبل به ما فرمود که این جشن عید غدیر تهران، بزرگترین جشن و رویداد تاریخ بشریت است. در زمان خود واقعه غدیر هم بیش از صدهزار نفر حضور داشتند.

زارع درخصوص فرایند پاکسازی شهر بعد از جشن گفت: سال گذشته در ساعت پنج صبح روز بعد به همت نیروهای خدماتی شهرداری تهران جهادی‌ها پاکسازی شد. امسال هم این برنامه‌ریزی شده است.

سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس در خصوص همزمانی جشن امسال با ایام تبلیغات ریاست جمهوری و زمان آخرین مناظره تلویزیونی گفت: در ابتدای برنامه‌ریزی این جشن نظرسنجی از نهادهای هیأتی داشتیم تا زمان مناسب انتخاب شود که اعلام شد عمده جشن هیأت‌ها شب عید است، برای همین زمان جشن ما عصر غدیر برنامه‌ریزی شد. زمان جشن ما تثبیت شده است اما متأسفانه زمان آخرین مناظره را همزمان با این جشن مردمی اعلام شد.

وی افزود: از مسوولان رسانه ملی درخواست کردیم تا زمان مناظره آخر را تغییر دهند. پیشنهاد دادیم یا روز مناظره تغییر کند یا ساعت آن به ۱۴ یا ۲۲ تغییر کند.

زارع در پایان گفت: سازه‌هایی از شوی شهرداری برای تبلیغات نامزدها پیش‌بینی شده است که قطعاً استفاده می‌کنند اما فضای این جشن بنا نیست به سمت انتخابات رود‌. البته اگر هرکدام از نامزدها به عنوان بخشی از مردم شرکت کنند، مانعی ندارد.

ارسال نظرات