۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۵۹۶۴۷

حاصل جهاد خالصانه در راه خدا

حاصل جهاد خالصانه در راه خدا
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گردهمایی ملت ابراهیم با تمسک به آیات قرآن، از دو امتیازالهی در مقابل تلاش و جهاد با خلوص نیت برای خدا سخن گفت.
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در سومین گردهمایی اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در یادبود شهدای پرواز اردیبهشت و سیدالشهدای خدمت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی با نام ملت ابراهیم، با اشاره به آیه 69 سوره عنکبوت بیان داشت: قرآن عزیز می فرماید«وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ » اگر انسان ها دو کار را برای خدا انجام بدهند او نیز دو ویژگی مهم در مقابل آن عنایت می کند.

وی افزود: نخست آنکه اهل جهاد و کوشش و تلاش خستگی ناپذیر باشند تمام تلاش خویش را به کار بگیرند و در مقابل مشکلات و سختی ها عقب نشینی نکنند.

وی ادامه داد: کسی که اعتقاد دارد تلاشش نتیجه می دهد عقب نشینی نمی کند اگر این اعتقاد نباشد عمل ما نتیجه ندارد با کوچکترین مانعی از کار دست می کشد در حالی که با امید به اینکه حتما حتما می شود انسان مجاهد تلاشی خستگی ناپذیر انجام می دهد و از هیچ کوششی برای پیش برد اهدافش کوتاه نمی آید.

رهبری معظم انقلاب مصداق بارز تلاش خالصانه در راه خداست

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: جهاد فینا اگر باشد و تلاش در مسیر تحقق اهداف پاک الهی یعنی حرکت در مسیر انبيا و اولیا الهی باشد« وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ » عمل شود دستورات خدا برای از بین بردن فساد را عمل کند توان خویش را در مسیر مقدس انبيا الهی بکار گیرد با الهام از دستورات الهی پیش برود، خداوند او را همراهی و هدایت می کند تا به نتیجه برسد.

وی افزود: از مصادیق بارز اینکه تمام تلاش خویش را در را خدا انجام بده، وجود نازنین رهبری معظم انقلاب است که یک الگو از تلاش و جهاد فینا را در دنیا به نمایش گذاشته است و خداوند هم در مقابل دشمن همراهی و هدایت خودش را دارد.

جهاد خالصانه شهید رئیسی

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: شهید رئیسی جلوی چشم ما بود وقتی تعبیرات رهبری را در فضیلت وی بعد شهادت می شنویم تلاشگر عظیم و بزرگ خستگی ناپذیری که همه تلاش خود را برای رفع فساد و برقراری حکومت الهی صرف کرد، می بینیم که خداوند در مقابل این جهاد فینا، چه همراهی و هدایتی داشت.

وی افزود: دولت قبل که چاهی عمیق برای دولت سیزدهم ایجاد کرد و مشکلات فراوان پیش آورد اما شهید رئیسی خسته نشد چون تلاش برای خدا بود و او هم همراهی هدایت داشت و در نهایت در مسیر خدمت به شهادت رسید.

دو امتیاز در مقابل جهاد خالصانه برای خدا

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: قرآن دو امتیاز می دهد برای کسی که جهاد فینا و خالصانه برای خدا داشته باشد، نخست راه های خدا و هدایت به آن سمت را نشان می دهد طوری که دیگر در مسیر باطل و نفس اماره و شیطانی قدم بر نمی دارد.

وی افزود: دوم آنکه معیت و همراهی همیشگی است که سبب حل مسائل و رفع مشکلات می شود.

وی با توجه خطبه 29 نهج البلاغه پیرامون جهاد به فضائل پنجگانه جهاد در راه خدا و پیامد های منفی هفتگانه ترک آن اشاره کرد که اگر نیک بنگریم دو امتیازی که در مقابل جهاد خالصانه برای خدا وعده دادند روشن می شود.

وی در پایان گفت: خدا را شکر که مجاهدین فی سبیل الله مثل امام و رهبری عزیز را دیدیم بنابراین حجت برما تمام شده وعذرو بهانه ای برای جهاد خالصانه در راه خدا ‌پذیرفته نیست./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات