۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۷۵۹۶۵۱
زاکانی در «میزگرد فرهنگی»:

فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است

فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فرهنگ اولویت قطعی است، گفت: گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است اما فرهنگ تعلیم و تربیت، پیشران و متحول کننده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، برنامه تبلیغاتی «میزگرد فرهنگی» علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

علیرضا نادعلی عضو شورای شهر و فعال حوزه فرهنگ و صغری یکه زارع پژوهشگر و فعال حوزه زنان به عنوان مشاوران زاکانی حضور دارند.

علیرضا زاکانی در ابتدای این نشست ‌به بیان دیدگاه های خود پرداخت و گفت: هسته و ایده مرکزی من در همه حوزه‌ها اجرای قانون اساسی است و لذا نکته‌ای را که عرض می‌کنم بر این اساس شکل می‌گیرد.

وی افزود: ما در انقلاب اسلامی، تغییر نظام سیاسی کشور را داشتیم اما تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ، اجتماع و اقتصاد رخ نداد و در حوزه سیاسی هم عمق بخشی نکردیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تا پای صندوق مردم هستند اما بعد از آن سالاری مردم گم شده است و باید به مردم بازگردد و در حوزه فرهنگ اجتماع و اقتصاد هم مردم سالار و محور قرار بگیرند.

زاکانی اظهار کرد: در غرب به عنوان بزرگترین نظام مقابل نظام ما، نظام اقتصادی ایده محوری است و همه بر مبنای اقتصاد سنجیده می‌شوند حتی اگر در کرونا مردم بیمار شوند می‌گویند پیرمردها را بگذارید بمیرند تا جوانان بمانند چون نیروی کار هستند.

وی ادامه داد: فرهنگ اولویت قطعی است گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است، اما در فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است.

آموزش‌وپرورش رُکنی‌ترین وزارتخانۀ دولت ما است

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آموزش‌وپرورش رُکنی‌ترین وزارتخانۀ دولت ما و وزیر آن قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود.

زاکانی با بیان اینکه شعار انقلاب اسلامی در حوزه اجتماع «آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی» است، گفت: جمهوری اسلامی باید متکلف آزادی و استقلال باشد و در کنار آن آزادی و امنیت را به جامعه هدیه کند. اصول ۳ و ۹ قانون اساسی هرگونه تعارض بین استقلال و آزادی را از بین برده است. در اصل ۸ که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، باید از سوی مردم به سوی دولتمردان به اجرا درآید یعنی نظارت مردم بر مسئولان باید احیا شود.

آزادی به شیوه غربی را مطلوب نمی‌دانم

وی با اشاره به دیگر اصول قانون اساسی، عنوان کرد: در حوزه آزادی، اولین کاری که می‌کنم نهادسازی جدیدی را در خصوص سالار کردن مردم بعد از صندوق رای، خواهم داشت. در تمام سطوح امکانی را فراهم می‌کند با انتخاب هیأت منصفه از معتمدان محله خودشان، مسئولان را مورد بازخواست قرار دهند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه آزادی به شیوه غربی را مطلوب نمی‌دانم، گفت: آزادی غربی نوعی تله برای خالی کردن جیب مردم و سلب آزادی واقعی جامعه است.

ممنوعیت پخش‌ نشدن اذان اهل‌سنت در کردستان کج سلیقی بود

زاکانی تنوع قومی، دینی و مذهبی کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: قومیت‌های ایرانی مثل بوستان گل هستند که به جامعه طراوت داده است. مذاهب و ادیان نیز در ایران از حقوق مختلف در اصول قانون اساسی برخوردار هستند. مینیاتوری زیبا در مقابل خودمان از ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی داریم. آنان فرصتی داخلی هستند. ممنوعیت پخش نشدن اذان اهل سنت در کردستان، کج سلیقگی بود که در سفر رهبری به این استان این ممنوعیت بی‌جا برداشته شد.

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های زن و مرد پرداخت و گفت: بر اساس خلقت الهی، رشد و کمال‌شان متکی بر عمل خلقت منحصر به فردشان است. اجحافی که نسبت به زنان و دختران در قبل از انقلاب بود را باید جبران کرد و زمینه رشد و شکوفایی آنان را متناسب با استعدادهای‌شان دنبال کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آموزش در سطح قاعده هرم اجتماعی در خانواده، مدرسه و مسجد شکل می‌گیرد بعد از آن در سطح عالی‌تر در دانشگاه، حوزه و رسانه شکل می‌گیرد و بالاتر از اینها در سطح مسئولان، بسط پیدا می‌کند. مسئولی را که تبعیض را در رفتار و عملکردش نهادینه کند، شکاف اجتماعی را به وجود می‌آورد.

وی صیانت از حقوق مردم در حوزه اجتماعی از دیگر اولویت‌های برنامه اجتماعیش برشمرد و گفت: اصل برائت آحاد مردم حتی مجرمان در اصل ۳۹ قانون اساسی به روشنی تعیین شده است. باید به این قاعده اسلامی برگردیم. کسی حق ندارد برای رأی خودش به حیطه حقوق اجتماعی تجاوز کند.

زاکانی ادامه داد: خانواده مولد می‌تواند در ابعاد مختلف فرزندان زنده و خلاق را تربیت می‌کند. در چنین خانه‌ای مادر در مرکز و محور است که نه در خانه حبس می‌شود و نه در اجتماع حذف می‌شود. احیای این مسئله را در دولت خدمت احیا می‌کنم.

دختران مسئله نیستند بلکه امید ما هستند

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دختران مسئله نیستند بلکه امید ما هستند، گفت: دختران ما مسئله نیستند بلکه امید ما هستند و به عنوان پدری که سه دختر دارد می‌دانم دختر چقدر شیرین است. ناظر به زنان سرپرست خانواده تکالیفی داریم که به آن توجه خواهیم کرد.

وی افزود: ما خانواده را محور جامعه و مهمترین سلول جامعه می‌دانیم و مهترین سلول فعال جامعه میدانیم. این خانواده نباید دغدغه داشته باشد و اصل 29 می‌گوید معیشت او بر عهده دولت است. موضوع اصلی ما این است که خانواده محور است.

زاکانی گفت: بنده برای آن برنامه‌های مفصلی دارم. برای ورزش، مسکن، اشتغال و ازدواج خانواده برنامه دارم که در میزگرد اقتصادی تشریح خواهم کرد.

فضای مجازی و اینترنت یک موهبت است

وی از اعمال اصلاحاتی در وزارت آموزش و پرورش سخن گفت و افزود: رکن مهم در مدارس معلم است که معیشت و توجه می‌خواهد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حوزه‌های آموزش عالی، علم و فناوری رکن رکین توسعه انقلاب اسلامی است، گفت: در این حوزه جایگاه را باید به نخبگان سپرد. حوزه فضای مجازی را موهبت می‌دانم. ایجاد تسهیلات، توجه به تولید محتوا برای دولت بنده اهمیت زیادی دارد. در حوزه گردشگری نیز برنامه داریم و با طرف چینی توافق کردیم که سالیانه تا یک میلیون گردشگر بین دو کشور داشته باشیم.

زاکانی درباره ویژگی‌های هنر، تصریح کرد: به بهترین شکل می‌توان از هنر استفاده کرد تا رشد انسان و ابعاد آن در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز برنامه دارم. پدر، مادر، دختر و پسر ما اگر درگیر آسیب‌های اجتماعی شوند باید احیا شده و به جامعه برگردند. کودکان کار و معتادان متجاهر را باید به آموزش خانواده‌ها و جامعه برگردانیم.

می‌توان بستر کنشگری‌های اجتماعی برای دختران و پسران ایجاد کرد

زاکانی در پاسخ به سؤالی اظهار کرد: به واسطه سابقه‌ام از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۲، معتقد به ظرفیت بزرگ جوانان هستم. نشناختن ظرفیت جوانان مشکل بزرگی برای برخی مدیران است. این مسئولان باید به این ظرفیت اعتقاد و اعتماد پیدا کنند تا در ارتباط با جوانان دچار افراط و تفریط نشویم.

وی سپردن مسئولیت به جوانان خام را لطمه به جوانان دانست و گفت: مسئولان کشور باید به گونه‌ای تربیت شوند که بدانند به چه جوانی چه مسئولیتی بدهند که نه به خودشان لطمه بزنند و نه به مدیرانی که آنان را به کارهای مختلف منصوب می‌کنند. در مسیر رشد در مدارس و دانشگاه‌ها تشکل‌های دانش‌آموزی و دانشجویی وجود دارد. از طریق این تشکل‌ها می‌توان بستر و زمینه رشد جوانان را به وجود آورد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تجربه‌ای در دوره نوجوانی در مدارس و بعد در جبهه‌های رزم بود. بعد از برگشتن به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ تمام دغدغه‌ام ایجاد بستر و ظرفیت رشد برای دانشجویان دانشگاه بود. منیت‌ها کنار رفته بود و کار تشکلی انجام می‌گرفت. اگر اجازه دهیم چنین ترکیب‌بندی‌هایی در دانشگاه‌ها توسعه یابد، می‌توان بستر کنشگری‌های اجتماعی برای دختران و پسران جامعه ایجاد کرد.

زاکانی خاطرنشان کرد: موضوعات کلان شهر تهران به کل کشور قابل تعمیم است. بسترهایی وجود دارد اما نیازمند بسترهای جدید، اعتماد و اعتقاد به جوانان است.

ما در مترو حجاب‌بان نداریم

وی در پاسخ به سوال حسین انتظامی که پرسید عیار اندیشه، نگاه و عملکرد شما در شهرداری تهران روشن است اما در صورتی که رئیس‌جمهور شوید سبک زندگی مردم، الگوی رفتاری حجاب‌بان‌های شما، نحوه چینش مدیران و الگوی رفتار شما با مجلس را چگونه تعریف خواهید کرد و با شفافیت چگونه رفتار خواهید کرد، گفت: عاشق سؤالات صریح هستم. ما حجاب‌بان نداریم. آنچه که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، حقیقت ندارد. شما هم در رسانه خودتان به اشتباه تبلیغ می‌کنید. عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه درست نیست. سامانه شفافیت در زمان شروع کارم ۵۵ حکم قانونی بود که ۵۲ حکم آن در دوره بنده شفاف شد و مابقی آن نیز باید برای اجرا زمینه‌سازی شود.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در خصوص موضوع حجاب‌بان‌ها و قطع درختان به بنده اجحاف شد، گفت: عکس‌های قطع درختان سال ۱۳۹۷ را جای درختان قیطریه جا زدند. درباره حجاب‌بان‌ها نیز بگویم دسته اول عضو فاتب هستند که مسئولیت‌شان مشخص است و دسته دوم یگان انتظامات است و لباس فرم دارند و وظیفه نظم‌بخشی و انضباط در مترو را دارند و نگذارند کوچکترین اتفاقی در مترو منجر به حادثه ملی می‌شود.

زاکانی ادامه داد: در کنار این دو دسته، دسته سومی نیز توسط مردم انجام می‌شود و بر اساس امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود. ما اجازه می‌دهیم فعالیتی که مخل دیگران نباشد، انجام شود. آنان کار ایجابی انجام می‌دهد که دختر خودم نیز جزو آنان است اما برخی عناصر هستند که برای خودشان لباس و آرم درست کرده بودند وقتی عکس آن‌ها را برای بنده آوردند اجازه ندادم وارد مترو شوند.

وی ادامه داد: آنان در مترو انقلاب می‌خواستند وارد شوند البته اگر به صورت ایجابی وارد مترو شوند، مشکل نخواهند داشت. مترو جای خودمختاری برخی نیست زیرا کوچکترین اتفاقی در مترو منجر به حادثه ملی می‌شود.

در تهران یک کشور کوچک را اداره می‌کنم

وی در پاسخ به این پرسش که «همه مسئولان در شعار معتقد به افزایش نقش مردم هستند، اگر شما رئیس‌جمهور شوید در این زمینه با چه مدلی با مردم رفتار خواهید کرد؟»، گفت: تفاوت بنده با ۵ نامزد دیگر این است که در تهران، یک کشور کوچک را اداره می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ طرح «من شهردارم» را که 2 هزار و 80 پروژه بود به مردم عرضه کردیم و ۳۴۲ هزار نفر شرکت کردند و هزار و 462 پروژه توسط مردم انتخاب شد و با نظارت مردم این پروژه‌ها را با 4 هزار میلیارد تومان انجام دادیم. در سال ۱۴۰۲ با 8 هزار میلیارد تومان وارد شدیم و با انتخاب بیش از یک میلیون و ۳۰۰ نفر از مردم تهران، ۶۰۰ پروژه را اجرا کردیم.

زاکانی ادامه داد: ما ۳۵۳ محله و ۳۴۷ سرای محله داریم. شورای شهر دستورالعملی را در این حوزه تصویب کرد و بنده هم آن را اجرا کردم. برای سیاسی نشدن مسئله، به آقای چمران گفتم اجازه دهید دو ماه عقب بیفتد تا به اصل موضوع به دلیل رقابت‌های انتخابات آسیب نخورد. ستاد محلات با حضور معتمدان و مسئولان محلی تشکیل خواهد شد. این قانون،‌ سند رفتار حق بنده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح دلایل توسعه ساختار مرکز پژوهش‌های مجلس در زمان تصدی این نهاد قانونگذاری، گفت: قبل از نمایندگی مجلس، سابقه اداره ۲۱ اندیشکده را داشتم وقتی به مرکز پژوهش‌ها رفتم، دفاتر مرکز را از یکدیگر جدا کردم، چهار معاونت هم داشت اما اقتضائات مرکز پژوهش‌ها را نداشت. ما در آنجا دفاتر را تبدیل به معاونت کردیم به همین دلیل تعداد معاونت‌های مرکز پژوهش‌ها افزایش یافت. این تصمیم بر اساس طی شدن فرآیند قانونی انجام شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بعد از خروج بنده از مرکز پژوهش‌ها به روال قبل از بنده برگشتند اما ترتیب اجرایی را نگه داشتند و این خوب نیست؛ به بیان روشن‌تر این آقایان با همان مدل کاری ما، کار را پیش می‌برند اما اسم و رسم دیگری بر آن گذاشتند. خوب است دوستانی که اینچنین رفتار کردند، توضیح دهند.

من همیشه از مسئولیت‌گرفتن استنکاف داشتم

زاکانی در واکنش به این پرسش که «استقرار نداشتن شما در مسئولیت‌های محوله و تغییرهای مدیریتی پی‌درپی آیا آثار آسیب‌زایی‌ها برای نسل جوان نخواهد داشت»، گفت: همیشه از مسئولیت گرفتن استنکاف داشته‌ام. از دوران دانشجویی در دانشگاه تهران به اجبار مسئول بسیج دانشجویی استان تهران شدم. بعد از ۷ ماه کار کردن در این مجموعه، بنده را با اصرار به مسئول دانشجویی کشور منصوب کردند.

وی ادامه داد: در مجلس، بعد از سه ماه طرحی ۵ صفحه‌ای را با دوستانم نوشتم و به بنده گفتند که خودت آن را اجرا کن. به آقای حداد اعلام کردم سال آینده به هیات رئیسه مجلس نمی‌آیم، چپ و راست بنده را زیر فشار گذاشتند اما در کف صحن مجلس، کار را شروع کردم. در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۹۰ داوطلب حذف از لیست نمایندگی بودم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: به دلیل علاقه آقای رئیسی به بنده از مجلس به شهرداری آمدم و خودم تصمیم‌گیرنده نبودم.

موضوع توجه به مهارت باید قطعی و هدفمند دنبال شود

وی با تشریح برنامه مهارت‌محور، گفت: در حوزه آموزش و پرورش که نظام آموزشی ما یک نظام حفظ محور است و نیازمند به این است که خلاقیت و مهارت و اجتماعی شدن دانش آموز در آنجا را به ارمغان بیاوریم و در اینجا نقش معلم در این کار بسیار اهمیت دارد. فرای آن در حوزه آموزش عالی نیز می‌توان پیوست‌هایی را ایجاد کرد. مثل دانشجویان پزشکی و مهارت‌آموزی‌های دانشجویان رشته پزشکی از طریق طرح‌های اجرایی.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «طرح هر خانه، یک کارخانه» را در شهرداری دنبال می‌کنم.

زاکانی گفت: موضوع توجه به مهارت و فنی حرفه‌ای‌ها و سطوح مختلف آن برای موثر شدن در فعالیت‌های اجتماعی باید قطعی و هدفمند دنبال شود.

قبلا شهرداری قلک بود اما اکنون شهرداری به دیگران کمک می‌کند

وی با بیان اینکه ما در درآمدها یک رشد جهش کردیم، گفت: ۱۰ درصدِ بودجۀ شهرداری مربوط به موضوع فرهنگی-اجتماعی است. جشن‌های غدیر و رمضان و... جنبۀ فناوری جدید دارد. قبلا شهرداری قلک بود اما اکنون شهرداری هم به دیگران کمک می‌کند و هم فکر دارد که آن را دنبال می‌کند.

زاکانی بیان کرد: زمان آقای قالیباف ۷.۵ درصد مدیران شهرداری خانم بودند. در دورۀ اصلاح‌طلبان این رقم را زیر ۶ درصد کشاندند و الان این رقم ۱۰ درصد است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان وعده داد: در صورت رئیس‌جمهور شدن اصول ۲ و ۳ قانون اساسی را بهتر از این اجرا خواهم کرد تا موهبت، تحول و آبادانی بزرگ در زندگی مردم و کشور به وجود آید.

قبول ندارم که حتما یک‌ پزشک، مسئول نظام سلامت شود

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به خدمات پزشکی، گفت: برای پاس کردن سیستم ان اچ اس به انگلستان رفتم و دوره‌های آن را طی کردم. قبول ندارم که حتما یک‌ پزشک مسئول نظام سلامت شود، این به شایستگی بستگی دارد. پزشکان و پرستاران و کادر پزشکی بیشترین خدمت را انجام می‌دهند پس باید متناسب با آن، به این عزیزان توجه کرد و بین پزشکان، تعارض‌ها را از بین برد. تعرفه‌ها باید مبتنی بر واقعیات و خدمات ارائه شده، اصلاح شود. باید به دستمزد و منافع پرستاران، کارورزان و دستیاران توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: ظرفیت‌های پزشکی یک ویژگی است که باید بازنگری و کارشناسی شود. کسی که پزشک می‌شود باید بتواند قابلیت و کیفیت داشته باشد و خوب خدمت کند.

زاکانی اظهار کرد: آموزش و پرورش و آموزش عالی با هم یکپارچه هستند و باید به انضمام هم درآیند اما باید آن را سامان داد.

ارسال نظرات