۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۶۰۰۸۷
حجت الاسلام ملک زاده در گفت‌وگو با رسا:

بسیاری از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها پس از برجام ایجاد شد

بسیاری از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها پس از برجام ایجاد شد
استاد حوزه علمیه با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده در ایام انتخابات، بسیاری از مشکلات اقتصادی را به دوران پس از برجام مربوط دانست و از تحریم های بانکی و پتروشیمی در دولت دوازدهم خبر داد.

حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با انتقاد از سخنان برخی از منتسبین به دولت روحانی و نقش آنها در ایجاد مشکلات اقتصادی، گفت: مسؤولان دولت آقای روحانی تصور می کنند که مردم واقعیت ها را فراموش کرده اند از این رو سعی می کنند که مضرات و معایب برجام را به عنوان دستاورد جا بزنند. فراموش نمی کنیم بر خلاف آمارهایی که ظریف داده است بسیاری از تحریم ها و مشکلات اقتصادی پس از برجام پیش آمد.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ سرمایه ای به ایران پس از برجام وارد نشد، تصریح کرد: بسیاری از تحریم ها در دوره پسابرجام افزایش پیدا کرد و مسؤول بانک مرکزی دولت اول روحانی نیز به صراحت دستاوردهای برجام را تقریبا هیچ نامید. وقتی به تاریخ تحریم ها نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در تاریخ برجام بسیاری از تحریم ها آمده و 18 بانک ایران تحریم شده اند.

استاد حوزه علمیه افزود: مسؤولان نفتی در آبان 99 تحریم شدند، مدیرعامل نفت، شرکت پتروشیمی و شرکت ملی پالایش نیز تحریم شدند و صنعت پتروشیمی در آبان 97 تحریم شده اند و شرکت های گاز و پتروشیمی در دی ماه 99 و شرکت های بیمه در آبان 97 تحریم می شوند مردم ایران فراموش نمی کنند. با تمام این اتفاقات شاهد هستیم تنها چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی عزیز که توسط رئیس جمهور آمریکا انجام شد پیامی ذلیلانه و تحقیرآمیز از سوی ظریف در خصوص ادامه مذاکرات و رفع تحریم ها ارسال شد.

وی با بیان اینکه در همان دورانی که ظریف و روحانی منتظر مذاکره و سفر به غرب بودند فروش نفت ما به صفر رسید، تصریح کرد: در دوران شهید رئیسی از همان ابتدا پیگیری های لازم جهت افزایش فروش نفت صورت گرفت و بنابراین شد که فروش نفت را معطل اقتصاد نکنیم. ظریف ادعا می کند که علت افزایش فروش نفت نرمش بایدن بوده است در حالی واقعیت ثابت می کند این حرف نادرست است.

حجت الاسلام ملک زاده در ادامه به جلسه اجتماع کنگره آمریکا سه روز بعد از شهادت شهید رئیسی اشاره کرد و افزود: نماینده کنگره از وزیر خارجه در خصوص افزایش فروش نفت ایران سؤال می کند که وزیر خارجه آمریکا از افزایش 600 تحریم توسط ایالات متحده خبر می دهد و تصریح می کند که ایران به سبک خودش تحریم را دور می زند و منتظر مذاکره نمی ماند. این ها واقعیت هایی که باعث شد ایران 8 سال به عقب بیافتد و 30درصد از کارخانه های ما غیرفعال شوند.

وی در ادامه حاصل سیاست های دولت روحانی را سبب منفی شدن رشد اقتصادی دانست و تأکید کرد: در دوران شهید رئیسی رشد اقتصادی به 7درصد رسید که متأسفانه طرفداران برجام سعی دارند این دستاوردها را به فراموشی بسپارند.

ارسال نظرات