۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۷۶۰۱۹۹

گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در رسانه ملی چهارمین مناظره تلویزیونی را برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، چهارمین مناظره تلویزیونی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 20:12 دقیقه با پخش سرود ملی و تلاوت قرآن آغاز شد.

بر اساس قرعه کشی صورت گرفته، در این مناظره به ترتیب آقایان قالیباف، پزشکیان، قاضی زاده هاشمی، پورمحمدی، جلیلی و زاکانی در جایگاه قرار گرفته و سخنان خود را ارائه کردند.

این مناظره به جای سه مرحله طرح سؤال و پاسخ نامزدها با دو مرحله طرح سؤال همراه بود.

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:
 
پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟
 
سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟
 
میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟
 
آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟
 
رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

قالیباف: سخنان ستاد پزشکیان با وحدت سازگار نیست

مناظره چهارم

قالیباف با تبریک عید غدیر به مسلمین جهان گفت: در سیاست خارجی برای اقتصاد فرصت های زیادی وجود دارد.

وی اولویت اول خود را بستن پرونده های سیاست خارجی دانست و گفت: ما باید بتوانیم در سطح ملی یک اجماع ایجاد کنیم و این اجماع ضرورت کار در سیاست خارجی است. در حوزه مذاکره به مذاکرات ادامه خواهیم داد و در چارچوب اقدام راهبردی پیش خواهیم رفت و در کنار آن در حوزه داخل به خنثی سازی تحریم خواهیم پرداخت.

رئیس مجلس با اشاره به سؤال مطرح شده در خصوص وحدت داخلی برای مذاکره خطاب به پزشکیان گفت: در ستادهای شما سخنانی مطرح می شود که با وحدت سازگار نیست و عدم وحدت سبب گم شدن مشکلات مردم می شود. در مباحث مربوط به قانون راهبردی از سوی ستاد آقای پزشکیان این قانون مانع رفع تحریم قلمداد شده که خلاف نظر رهبری است زیرا گره مسأله هسته ای را اصلاح کرد.

قالیباف با اشاره مباحث مرتبط به واکسن کرونا تصریح کرد: همه ما باید به مردم قول دهیم که دغدغه ما حل مشکلات اقتصادی و استفاده از ظرفیت ها است؛ از پزشکیان وحدت و انسجام شنیدیم ولی در میدان چیز دیگری می بینیم.

پزشکیان: کشور را می توانیم به جایگاه ترانزیتی تبدیل کنیم

مناظره چهارم

در نوبت بعد پزشکیان با تبریک عید غدیر به نامه حضرت علی به مالک اشتر اشاره کرد و افزود: باید به حق عمل کنیم و چیزی که رضایت همه مردم را دارد مورد عمل قرار گیرد؛ در ادامه آمده که مردم ستون دین و لشکری در مقابل دشمنان هستند و باید به عموم مردم توجه کنیم؛ اگر می خواهیم مشکلات بین المللی را خودمان حل کنیم باید عموم مردم را راضی نگه داریم.

وی ادامه داد: این برجام مربوط به دولتی است که برادران می گویند بد است اما دنبال این هستند که آن را به سرانجام برسانند و به اسم خود تمام کنند. دعوا بر سر این است که آن را به نام خود تمام کنند و محور اختلافات شده است.

نامزد ریاست جمهوری بیان داشت: می توانیم بیشترین مزیت را برای مردم با توجه به جایگاه ترانزیتی ایجاد کنیم اما نشده است زیرا این اختلافات نگذاشته که مشکل حل شود و در نتیجه با همسایگان مشکل ایجاد شده است. باید تحریم حل شود و fatf نهایی شود.

وی در ادامه با اشاره به توافق با چین تصریح کرد: تا مشکلات ما در حوزه بین الملل حل نشود چین، عراق و روسیه با ما کار نمی کنند؛ معاملاتی که انجام می دهیم قابل قیاس با ظرفیت ها نیست؛ باید مشکلات را با همسایگان و انسجام داخلی حل کنیم.

قاضی زاده: دولت روحانی با همسایگان تنش داشت 

مناظره چهارم

قاضی زاده هاشمی پس از تبریک عید غدیر به آستان امام هشتم درود فرستاد و با یاد شهید رئیسی تصریح کرد: مردم از ما انتقاد می کنند که چرا واضح صحبت نمی کنیم و به اظهارات نمایندگان نامزدها توجه نمی کنیم.

وی در خصوص سیاست خارجی اظهار داشت: ضمن اینکه باید با همسایگان رابطه داشته باشیم لازم است از مداخلات فرامنطقه ای جلوگیری کنیم؛ در دولت شهید رئیسی این دو موضوع توأمان پیگیری شد.

در دولت آقای روحانی با دولت سابق افغانستان دچار تنش شده بودیم و پایگاه های آمریکایی در این کشور فعال بودند؛ در دولت اصلاحات دیپلمات های ما در مزار شریف ترور شدند. هر وقت این جریان بر سر کار آمده سایه جنگ بر کشور آمده و حتی امنیت ما را می خواستند گدایی کنند.

قاضی زاده با بیان اینکه عده ای به دنبال برجام دو و سه بودند تا اقتدار موشکی را بگیرند، خاطرنشان کرد: در دولت اسبق الهام علیف برای ما خطونشان میکشید و تاجیکستان و ترکمنستان نیز با ما قهر بودند؛ شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان نشان دادند که استاد تعامل هستند و روابط با عربستان ایجاد شد و تنش با آذربایجان تمام شد. قراردادهای معطل مانده به قرارهای عملیاتی رسید و فضایی ایجاد شد که پس ازز ضایعه شهادت رئیس جمهور 8 کشور جهان با جمعیت دو میلیارد نفر عزای عمومی اعلام کردند.

پورمحمدی: مسائل مهمی در سیاست داخلی داریم 

مناظره چهارم

حجت الاسلام پورمحمدی سیاست خارجی را امتداد سیاست داخلی دانست و گفت: در انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و این مناظره نیز سیاسی است؛ کجا بحث سیاست داخلی شد؟ چرا نمی خواهیم بر روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟ انتخابات مشارکت مردم را در پی دارد و با همین مشارکت اقتدار ملی تولید می شود و همه باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم اما متأسفانه افزایش مشارکتی در نظرسنجی ها نمی بینیم.

وی با بیان اینکه مشارکت مسأله عمده امروز ایران است، تأکید کرد: انتخابات ناموس سیاسی کشور است و جمهوری اسلامی با حضور مردم شکل گرفته است و امام خمینی به طور جدی آن را مطرح کرد؛ وقتی وزیر کشور شدم نامه ای در خصوص مشکلات انتخابات به مقام معظم رهبری نوشتم که به مجمع تشخیص ارجاع شد و از باب معضل بررسی شد که 8 سال طول کشید تا سیاست های کلی انتخابات مطرح شود.

حجت الاسلام پورمحمدی ادامه داد: تا امروز قانون انتخابات به طور کامل نوشته نشده است و قانون جامع انتخابات بر اساس سیاست های کلی نبود و گرفتاری های ما در سال 88 ناشی از این نبود قانون بود؛ در انتخابات حاضر تعدادی از آقایان تأیید نشدند و این افراد با ما چه فرقی می کنند و چرا آنها نباشند و ما باید باشیم. نباید تأیید صلاحیت شناور باشد و انتخابات در دنیا جزء قانون اساسی است. آقایان جهانگیری، حسینی و لاریجانی چرا رد صلاحیت شدند. به شورای نگهبان احترام قائل هستم و به وظیفه خود عمل می کنند.

وی افزود: پزشکیان برنامه خود را دارد اما معلوم نیست که نماینده کدام جریان سیاسی است و این ها مسائل جدی کشور است که نمی خواهیم به آن بپردازیم. تا یخ مشارکت آب نشود بسیاری از مشکلات حل نمی شود.

جلیلی: باید از اختلافات بین کشورها استفاده کنیم

مناظره چهارم

نفر پنجم، سعید جلیلی با اشاره به فرصتهای کشور اظهار داشت: بخش عمده فرصت ها در سیاست خارجی است که مردم سؤال می کنند این فرصت ها چگونه به ما می رسد؛ کشورها تعاملاتی دارند که از آن تعاملات فرصت پیش می آید و باید بدانیم در روابط خود با کشورها چه فرصت هایی داریم.

وی در ادامه ایراد را در تعریف منافع با سه کشور که اختلافات زیادی با ما دارند دانست و افزود: دو موضوع اساسی در کشور در خصوص اشتغال و ارزآوری داریم و سیاست خارجی موفق است که اگر ابتدای دولت کاری شروع شود. باید مشخص شود چه میزان به ارزآوری ما افزوده شده است و باید اولویت ها مشخص شود.

جلیلی با ذکر مثالی گفت: روسیه با اتحادیه اروپا دچار مشکل شد و فرصت ایجاد شد که 11 میلیارد دلار سیفی جات آن را تأمین کرد؛ ما با ترکمنستان 6 میلیارد دلار رابطه اقتصادی داشتیم که با کاهلی به 200 میلیون دلار رسید؛ هر سفارتخانه باید سکوی صادرات ما باشد و در هر سفر دیپلماتیک باید فایده اقتصادی حاکم باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: زمانی معاون اروپا و آمریکا بودم که توانستیم صادرات خود را به چند میلیارد دلار برسانیم؛ شهید رئیسی در سریلانکا صادرات خدمات فنی و مهندسی ما را به رخ کشید. یک جهان فرصت پیش روی ما است.

وی با اشاره به مدافعان حرم اظهارداشت: وقتی از کشورهای مقاومت دفاع کردیم باید بیشتری منفعت اقتصادی را در آن ایجاد کنیم. باید حضور فعال داشته باشیم.

حضور در بریکس و شانگهای آروزی یک عده‌ای بود که در دولت شهید رییسی به ثمر رسید

مناظره چهارم

زاکانی به عنوان نفر آخر اظهار داشت: در یک کتابچه ایده های سیاست خارجی خود را تنظیم کردیم و در یک چارچوب مشخصی از همه ظرفیت های ملی، منطقه و خارجی استفاده کرده و جایگاه جدیدی برای ایران به ثبت برسانیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در دوران گذار قرار داریم و جهان در حال تغییر است از این رو با مدل های قبلی نمی توان جایابی درستی برای قدرت در عرصه جهانی داشت.

زاکانی با بیان اینکه امروز وقتی از آزادی قدس صحبت می شود در خود آمریکا هم خریدار دارد، بیان داشت: ارتقاء منزلت تصویر ایران نکته دوم است که باید شکسته شود. عقبه مستضعفین و حقمداران باید در محور مقاومت دیده شوند.

وی خاطرشان کرد: کاری که در عملیات وعده صادق صورت گرفت معادلات منطقه تغییر کرد. وقتی در درون کشور ظرفیت هایی ایجاد می کنید که برای شما قدرت ایجاد می کند باید از آن استفاده کنند.

زاکانی با اشاره به ظرفیت‌های درون کشور خاطرنشان کرد:‌  36 کشور به ایران در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار به ایران وابستگی دارند و این برای ایران قدرت تولید می‌کند. زمانی که در جهان و در قدرت‌های نوظهور ارتباطات کارهایی از جمله حضور در بریکس و شانگهای که آروزی یک عده‌ای بود در دولت شهید رییسی به ثمر رسید، فرصت‌های جدیدی خلق می‌شود.

در بخش دوم مرحله اول، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.
 
قالیباف: در حوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم
 
قالیباف اظهار داشت: واقعاً متوجه نشدم که برنامه آقای پزشکیان و ستادش در حوزه رفع تحریم‌ها با وجود قانون راهبردی مجلس چه خواهد بود؟
 
وی افزود: وقتی می‌گویم مذاکرات را قبول دارم و پیگیری می‌کنم بر اساس ماده 6 قانون اقدام راهبردی؛ یعنی این قانون اجازه می‌دهد قدم به قدم پیش برویم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: غنی‌سازی 60 درصدیِ اورانیوم براساس قانون راهبردیِ مجلس انجام شده اما اگر آن‌ها چند تحریم را رفع کنند، ما هم غنی‌سازی را کاهش می‌دهیم؛ یعنی اگر فروش نفت ما آزادسازی شود می‌توانیم پروتکل الحاقی را برگردانیم؛ اگر آنها بنادر و بیمه ما را و بانک مرکزی ما را از تحریم آزاد کنند، می‌توانیم تعهداتی انجام دهیم.
 
وی با بیان اینکه درحوزه خنثی سازی تحریم فرصتهای بسیار بزرگی داریم، ادامه داد: در اوراسیا و شانگهای و بریکس فرصتهای بسیار بزرگی داریم؛ همین الان 24 میلیارد دلار پرونده باز و متوقف داریم در قراردادهایی که با کشورهای نوظهور امضا کرده‌ایم؛ کشورهایی که مخالف آمریکا هستند و با ما کار می‌کنند.
 
قالیباف تصریح کرد: ولی داخل کشور وحدت رویه نداریم چون اختلافات میان دستگاهی داریم؛ در حوزه ترانزیت هوایی از یک درآمد بزرگ محروم شده‌ایم که این در یک سال قابل جبران است.
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه پایتخت دوم اقتصادی‌مان را در چابهار تاسیس خواهیم کرد، تاکید کرد: 5 درصد راه آهن‌های احداثی ما هیچ منفعتی برای ما ندارد. اگر آن را در قالب سیاست درستی اجرا کرده بودیم وضع ما بهتر بود. به خاطر سیاست‌های غلط و هماهنگی‌های غلط در اجرای سیاستها که ضعف مدیریت خودش را نشان می‌دهد.
 
وی بیان داشت: بسیاری از مشکلات ما بدون کمک FATF و  درگیری با تحریم کنندگان قابل حل است.
 
پزشکیان: نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی رهبری می‌دانم
 
پزشکیان در بخش دوم اظهاراتش در این مناظره گفت: من یک اصولگرا هستم اما برای حل مشکلات معتقدم که باید اصلاحات انجام داد. اصولی که من به آن معتقدم حق و عدالت است. آنچه که ما در جامعه می‌بینیم حق مردم و عدالت در تقسیم منابع دیده نشده است. در نتیجه برای اینکه این اتفاق بیفتد باید کشور را از اینکه یک دسته اداره کند، خارج کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه غیرممکن است که مملکت توسط یک جریان و یک گروه اداره شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکلات داخلی را حل نکنیم هیچ یک از این حرفهایی که می‌زنیم امکان‌پذیر نیست. چه کسی سفارت انگلیس را بست و سفارت عربستان سعودی را آتش زد و بعد در روزنامه‌های خود گفتند که ما دستاورد بزرگی بدست آوردیم و بعد باعث شد که بسیاری از سفارتخانه‌ها جمع کنند و بروند و ارتباط با ایران را به شدت کاهش دهند.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: الان همان افرادی که از سفارت بالا رفتند در دولت پست گرفتند. چرا جلوی اینها گرفته نشد. ما باید با هم صادق باشیم. چه کسی روندی را ایجاد کرده که بچه‌های ما از کشور خارج می‌شوند. بنده در روز ثبت‌نام گفتم که آنچه که پیگیری خواهم کرد سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری است. آیا الان می‌توانم بگویم که این سیاست‌ها را قبول ندارم. حالا اینکه یک نفر چیزی گفته که این به دیدگاه من برنمی‌گردد. بنده نجات کشور را در اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری می‌دانم.
 
پزشکیان تاکید کرد: مگر نمی‌گفتند که قیمت دلار به برجام ربطی ندارد، پس چطور شد که قیمت دلار و مرغ و گوشت اینگونه بالا رفت. در تئوری همه چیز راحت است خب چرا ما نتوانستیم کار کنیم. ما می‌گفتیم اگر برجام نباشد و FATF  نباشد هم ما مشکلات را حل می‌کنیم، خب چرا حل نکردیم.
 
وی افزود: شهید رئیسی خودش به شدت پیگیر حل برجام بود. باید دست به دست هم بدهیم و مشکلمان با دنیا را حل کنیم.با طعنه زدن به یکدیگر مشکلی حل نمی‌شود. با تمام وجود معتقدم اگر سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را رعایت می‌کردیم و مدیریت داشتیم و بیخود کسی را حذف نمی‌کردیم و برخورد ناشایست نمی‌کردیم، مردم ایران و نخبگان قادر بودند مشکلات را حل کنند و ما را به جایی برسانند که در سیاست های کلی دیده شده است.
 
قاضی‌زاده: قدرت ایران در دولت شهید رئیسی احیا شد
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم صحبت‌های خود اظهار داشت: جناب آقای دکتر پزشکیان مطالبی درستی می‌فرمایند ولی حتما نگاهی به صحبت‌های مشاورانشان بیاندازدند. آنها بعضا حرفهایی می‌زنند که اساس دستاوردهای انقلاب را زیر سوال می‌برد.
 
وی افزود: ما با همسایگان دوست هستیم و آنها را عمق راهبردی خودمان می‌دانیم، اقتصاد و امنیت همسایگان را امنیت و اقتصاد خود می‌دانیم. اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام اگر نگاه خودتحقیری داشته باشیم!
 
قاضی‌زاده عنوان کرد:‌ برخی دوستان به غلط درباره جاده‌های ترکیه صحبت کردند درحالیکه حرفی درباره نهضت جاده سازی دولت‌های نهم و دهم نگفتند. یک زمانی وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می‌رفت خیابان‌های استانبول بسته می‌شد و مردم آنجا به مسئولانشان می‌گفتند شعار ما می‌توانیم را از مسئولان ایران یاد بگیرید. ولی وقتی دولتهای یازدهم و دوازدهم روی کارآمدند دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم. چون جهشی که در بخش‌های مختلف آغاز شده بود متوقف شد.
 
وی افزود: الان هم که شهید رئیسی دوباره خواست این کار را بکند برخی آقایان که فرصت حرف زدن یافته‌اند طلبکار شدند. ما در دولت شهید رئیسی دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق هم شدیم. ایران همیشه الهام بخش کشورهای جهان بوده است و ما نباید تن به خود تحقیری بدهیم و داشته‌هایمان را ارزان بفروشیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما تا قبل از دهه 90 مسئله مشارکت مردم و قهر مردم با صندوق را نداشتیم و اوج مشارکت مردم در سال 88 بود. اما بعد اتفاقی افتاد که مردم با صندوق قهر کردند و امروز برخی دوستان پزشکیان با انواع ترفندها قصد دارند مردم را بترسانند که اگر پای صندوق نیایید چه خواهد شد. مردم قهر کردند چون با دوگانگی مواجه شدند. امروز وزیر مسکنی که در ستاد آقای پزشکیان است خانه خودش در باستی هیلز بود اما افتخار کرد که هیچ خانه‌ای نساخته است. رفتاری که با مردم در سال 98 افتاد را ببینید.کسی که اینترنت جهانی را قطع کرد، الان قائم مقام ستاد آقای پزشکیان است؛ خوب مردم این دوگانگی‌ها را می بینند که دچار تردید می‌شوند.
 
پورمحمدی: در کرسنت نقشی نداشتم
 
مصطفی پورمحمدی اظهار داشت: نظام ما با مردم به اینجا رسیده است اما عده‌ای نقش مردم را باور ندارند و تلاشی هم نمی‌کنند تا مردم خوش بین شده و حضور پیدا کنند. یکی از ساختارهای روشن برای جلب مشارکت مردم و سازمان‌دهی و شناسنامه دارد کردن فعالیت‌های سیاسی که جلوی فعالیت‌های مافیایی و پنهان در عرصه سیاسی گرفته شود، فعالیت حزبی است.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: ما 270 حزب داریم و جریان تحزب در کشور وجود دارد و کاندیداها باید شناسنامه و مانیفست داشته باشند. در این جلسه ما، دوستانی تحزب و فعالیت سازمان یافته سیاسی را قبول ندارند. ما می‌توانیم سامانی برای جریان سیاسی کشور داشته باشیم.
 
وی خطاب به جلیلی تاکید کرد: برادر عزیز جناب آقای جلیلی، من وزیر کشور بودم و می‌خواستیم جریان سیاسی و تشکل‌های مردم را سامان بدهیم که ایشان( جلیلی) معاون من را خواستند و گفتند که شما چه کاری انجام می‌دهید؟ می‌خواهید انقلاب رنگی و مخملی توسط سمن‌ها راه بیافتد؟ من گفتم این حرفها را قبول نکنید.
 
پورمحمدی گفت: قدرت ایران در تاریخ، طبقه متوسط است. ما تسلیم دیکتاتورها نشدیم. در ایران خیلی فضای دیکتاتوری حاکم نشده است چراکه طبقه متوسط ایران قدرتمند بوده است و علما، دانشمندان، فرهنگیان، هنرمندان ، اصناف و بازار و.. از طبقات متوسط هستند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: امروز هیئت‌های مذهبی، تشکل‌های خیریه،‌ سمن‌ها قدرت نظام ما هستند و مدنیت نظام ما را تامین می‌کنند. مردم باید در عرصه حضور داشته و نقش آفرین باشند.
 
وی ادامه داد:  یکی از مقولات مهم دیپلماسی، دیپلماسی اقتصادی است. توافقات منطقه‌ای که در دولت شهید رییسی هم خوب پیش رفت. قراردادهای اقتصادی، تجاری، صادرات، خدمات مهندسی و... پیش رفته است.
 
پورمحمدی درباره قرارداد کرسنت و SFO  تصریح کرد: بحث کرسنت و Sfo در این جلسه مطرح شد.درخصوص کرسنت در سال 1381 قراردادی در دولت وقت تصویب شد و قرار بود از یک میدان مشترک گازی به نام سلمان که بین ایران و امارات است برداشت مشترک شود و قرار بود سهم خودمان را استخراج کرده و به اماراتی‌ها در طول 30 سال بفروشیم. اختلافاتی در قیمت بود که طول کشید و سپس دیوان محاسبات ورود کرد و قرار بود که نسبت به این قصه تصمیم بگیریم و من هیچ نقشی نداشتم و در دفتر رهبری بودم و  87 به سازمان بازرسی رفته بودم!
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری بیان کرد: در این پروژه قرار بود گاز بفروشیم و پول دریافت کنیم و امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تضمین کنیم و سهم خود را از میدان گازی مشترک برداریم. 22 سال است چرا جلوی آن را گرفتند؟ یا آقای زنگنه مجرم است یا دوستانی که جلوی قرارداد را گرفتند! امروز به ملت می‌گویم این قرارداد میلیاردها دلار منافع ملت را از دست ما گرفت و میلیاردها دلار خسارت گرفت. سه سال است که آقای زنگنه تقاضای مناظره با جلیلی دارد چرا جواب نمی‌دهد؟ من از سازمان صدا و سیما میخواهم که تکلیف مشخص شود.
 
جلیلی: برخی مسائل کشور را نمی‌فهمند و تجویز می‌کنند
 
سعید جلیلی بیان کرد: اگر از اداره کشور سخن می‌گوییم، یکی از ویژ‌گی‌های مهم این است که رئیس‌جمهور باید موضوعات را بشناسد و تصمیمات درست بگیرد. در پزشکی اگر یک تشخیص غلط داده شود، تجویز درست هم نخواهد بود و این‌جا شاید جان یک نفر به خطر بیفتد ولی در حکمرانی تصمیم غلط موجب می‌شود میلیون‌ها نفر از آن ضربه بخورند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری عنوان کرد: وفاق ملی وقتی صورت می‌گیرد که تشخیص درست وجود داشته باشد؛ نکات درستی در این زمینه مطرح نمی‌شود.
 
وی در ادامه خطاب به مصطفی پورمحمدی خاطرنشان کرد: شما موضوعی درباره اف‌ای‌تی‌اف گفتید که آن موضوع درباره اف‌ای‌تی‌اف مطرح نبود. خود اف‌ای‌تی‌اف می‌گوید 41 بند امضا شده و الان اجرا می‌شود ولی شما نمی‌دانید؛ سخنگوی دولت سابق در روزنامه رسمی دولت گفته تحریم و اف‌ای‌تی‌اف مانع خرید واکسن است. میلیون‌ها نفر هم از این ضرر کردند چون مسئله را نمی‌دانید.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مگر اف‌ای‌تی‌اف الان امضا شده و حل شده؟ پس چرا واکسن خریداری شد؟ چون تشخیص و تجویز غلط نداشتیم. درباره برجام می‌گفتند مشکلات حل می‌شود و چرخ اقتصاد و سانترفیوژ می‌چرخد ولی دیدیم که توافق کردند و 15 بار آژانس گفت که تعهدات ایران اجراه شده و بیشتر هم اجرا کردند ولی طرف مقابل کلاً خارج شد و عمل نکرد.
 
جلیلی بیان کرد: تمامی بندهای اف‌ای‌تی‌اف اجرا می‌شود، عوض اینکه طلبکار باشید، کشور و ملت را بدهکار می‌کنید. درباره‌ی کرسنت یک فساد صورت گرفته و اموال کشور با ثمن بخس قراداد شد و باید محکوم شود. در دادگاه گفته شد چرا رئیس‌جمهور فرد محکوم را به‌عنوان وزیر نفت و معرفی کرد.
 
وی درباره اظهارات پورمحمدی پیرامون نقش جلیلی برای عدم شاکله‌بندی سمن‌ها ادامه داد: انگار خواب‌نما شدید، درباره سمن‌ها به شما چه چیزی گفته‌اند؟ چند سمن ریشه در فرهنگ ملی داشت؟ ما بسیاری از نهادهای مردم‌نهاد داریم که تشکل ندارند و شما بودجه‌های فراوانی به تشکلات صوری دادید، آیا این کار ملی و اجتماعی است؟ مسائل را دقیقا نمی‌دانید و نمی‌توانید تجویز درست داشته باشید. رئیس‌جمهور باید بفهمد که می‌خواهد چه کند.
 
زاکانی: کرسنت دست پخت آقایان خاتمی، روحانی و زنگنه است
 
زاکانی در بخش دوم سخنانش با اشاره به اینکه بسیاری از مواردی که مطرح می‌شود از بی برنامگی است و ما را نیز مجبور می‌کنید حرفهایی بزنیم که خجالت بکشید، تاکید کرد: آقای روحانی قرار بود که پاسپورت را به عزت ایرانی بازگردند اما 64 دانشجو ما از نروژ اخراج شدند. بانوان ایرانی را در استانبول زدند و کودک ایرانی را درفرودگاه آمریکا دستبند زدند و بنزین هواپیمای ظریف وزیر خارجه وقت را نیز ندادند!
 
وی با بیان اینکه مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم تا مشکلات خود را حل کنیم، ادامه داد: مشکل ما جریان تحریف است و تا جریان تحریف شکست نخورد. جریان تحریم نیز خنثی نمی‌شود. نمونه بارز آن واکسن کرونا است که نامه آقای ظریف به آقای رییسی است، چرا به مردم خلاف می‌گویید؟ چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ مردم می‌فهمند و خوب نیست.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با برجام اشاره کرد و گفت:‌ کارنامه بنده اداره کمیسیون برجام بود و آقای پزشکیان در کمیسیون بودند که برجام را نخوانده بودند و اظهارنظر می‌کردند و آنجا صادفانه گفتند که برجام را نخواندم و ما گفتیم که وقتی نخواندید چرا اظهار نظر می‌کنید؟!
 
زاکانی تصریح کرد: این گزارش را در مجلس خواندیم و نکات مثبت و خسارت بار را گفتیم. بند به بند این گزارش امروز نشان دهنده این امر است که گزارش ما درست است. مذاکره را رهبری میخواستند و در دیدار دانشجویان نیز گفتند که خطوط قرمز رعایت نشد. چرا واقعیت‌های تاریخ را تحریف می‌کنیم. گزارشات سه ماه، شش ماه و نه ماهه آقای ظریف را به مجلس بخوانید.
 
وی افزود: به مردم خلاف گفتند که همه تحریم برداشته می‌شود و بعدها وندی شرمن خندید و گفت که شما انگلیسی بلد نیستید! برجام نیاز به نقد کردن داشت و بهتر از هرکسی آیت الله رئیسی آن را نقد کرد و ما وظایف خود را انجام دادیم و آنها انجام ندادند. ما 7.5 برابر افزایش فروش نفت داشتیم و پول‌‌های بلوکه شده آزاد شدند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری درباره قرارداد چین تصریح کرد: در موضوع چین در تحریم 13 میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم و 2 میلیارد یورو قرارداد نوشتیم و ضمانت‌نامه آن در دست بنده است.
 
زاکانی با تاکید بر اینکه در موضوع کرسنت خیانت بزرگی صورت گرفته است، گفت: مشکل آقای پورمحمدی این است که sfo زمانی که اسناد را از دفتر یزدان پناه درآورد ایشان در مجموعه خودش بایگانی کرد! کرسنت دست پخت آقایان،‌ خاتمی، روحانی و زنگنه است. بنده در مجلس سخنرانی داشتم و ایشان هم در پایان صحن داشتند من را نگاه می‌کردند و در سخنرانی هم گفتم خیانت بزرگی است.
 
در بخش اولِ مرحله دوم مناظره، کارشناسان، سوالات دیگری برای پاسخ دادن کاندیداها مطرح کردند.
 
سوالات به شرح زیر بود:
 
عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می‌شود؟
 
سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟
 
جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین‌المللی یا میان این دو؟
 
عباس عراقچی: خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم‌ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه‌های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟
 
صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین‌الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می‌شود؟
 
قالیباف: وعده صادق باعث گشایش اقتصادی برای کشور شد
 
محمدباقر قالیباف اظهار داشت: با پیشنهاد پزشکیان موافقم که پشت تریبونها حرف نزنیم و اینها را جای دیگری صحبت کنیم. اگر اینجا گفتم، بخاطر این بود که بین مردم مطرح کردند و مردم می‌گویند که سر قدرت دارند دعوا می‌کنند.
 
وی افزود: شهید سلیمانی یک الگویی است برای ما در همین موضوعات رفع تحریم و خنثی سازی تحریم و قدرت منطقه‌ای و فرصت و تهدید. همه‌ی اینها درس است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شهید سلیمانی در 20 سالی که مسئول نیروی قدس بودند از نزدیک همکاری داشتیم، گفت: ویژگی شهید سلیمانی چه بود؟ به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت و اصلاً بحث میدان دیپلماسی نداشت. حاج قاسم با همان کسی که میجنگید همزمان حرف هم می‌زد.
 
قالیباف ادامه داد: دیپلماسی و میدان هر دو یک ابزارند. مذاکره روش مبارزه است. این الگوی نظام جمهوری اسلامی است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت و مسئله را از حالتی دیگر تبدیل نمی‌کرد و موضوع را استحاله نمی‌کرد و مثل آشغال زیر فرش نمی‌برد مشکلات را؛ زیرا شهید سلیمانی قدرت حل مسئله را داشت.
 
وی افزود: قدرت شهید سلیمانی این بود که وحدت و اجماعی که همه می‌گوییم را ایجاد می‌کرد. شهید سلیمانی در جلسات خارجی‌‌مان در شبانه روز 3 ساعت هم نمی‌خوابید.
 
قالیباف تصریح کرد: برخی مدعی بودند که نباید روی موشک شعار مرگ بر اسرائیل نوشت؛ در مقابل اما جریان دیگری عملیات وعده صادق را انجام می‌دهد که چقدر برای کشور افتخار آفرین شد و توانست گشایش‌های اقتصادی را برای کشورمان ایجاد کند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دیپلماسی میدان یک ابزار است، بیان داشت: امروز در امنیت با همکاری همسایگانمان جلوی دخالت آمریکا را در اینجا  گرفتیم و هژمونی او را به هم زدیم؛ باید از فرصت اقتصادی این موضوع هم استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: هم باید رفع تحریم را پیگیری کنیم و حقمان را بر اساس بند 6 قانون اقدام راهبردی بگیریم و هم برای خنثی سازی تحریم، رشد اقتصادی را پیگیری کنیم.
 
پزشکیان: اگر برجام بد است بگویند برجام را نمی‌پذیریم
 
مسعود پزشکیان در بخش سوم اظهاراتش طی سخنانی اظهار داشت: آنچه از اول گفتم این بود که کار را باید با کارشناسان حل کرد. تا با این نگاه به مسائل نپردازیم مشکلات قابل حل نیست. بحثی که آقای زاکانی مطرح کردند من گفتم سوادش را ندارم ولی مشکل این است که اینها هم سوادش را ندارند. من گفتم کارشناس نیستم ولی اینها گفتند که ما کارشناس هستیم. بعد از ایشان سوال کردم که روش ارزیابی شما چیست ولی همین برادر ما گفتند روش یعنی چی؟ روش یعنی اگر آنها یک راهی را رفتند و 100 نفر هم همان راه را رفتند باید به همان مقصد برسند.
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
وی افزود: آقای جلیلی در آن جلسه بود و بحث کردیم و گفتیم که اگر برجام را نپذیریم اقدام بعدی ما برای حل مسئله چیست؟ ایشان گفتند برنامه‌ای نداریم. ما هزاران میلیارد دلار ضرر می‌کنیم و حوزه نفت و زیرساخت‌های نفتی و گازی ما بخاطر همین تصمیمات ما متضرر شده است. من در دوره تحصیل همه مراتب را با رتبه عالی بالا آمدم. اینطور نیست که بی‌سواد هستم. چون می‌فهمم می‌گویم باید کارشناسان مشکلات را باید حل کنند.
 
پزشکیان گفت: اگر می‌گویند برجام بد است خب رسما بگویید این را ادامه نمی‌دهیم؛ ولی بگویند چه راه حل دیگری دارند؟چه فرقی بین ترامپ که می‌گفت برجام را آتش می‌زنم با این آقایان که در مجلس برجام را آتش می زدند وجود دارد؟
 
وی طرح مجددا این سوال که  چه کسی از دیوار سفارتخانه‌ها را بالا رفت و این مشکلات را ایجاد کرد؟ عنوان کرد: باید بپذیریم که کارشناسان تصمیم بگیرند. باید اجماع کارشناسی شکل بگیرد نه اینکه افرادی که سوادش را ندارند بهشان توهم دانایی دست بدهد.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من استاد تمام دانشگاه هستم و می‌فهمم که درباره چه چیزهایی حرف نزنم؛ ولی اینها می‌گویند نه! این بلا را چه کسی بر سر کشور آورده است؟ همین تصمیمات آقایان.
 
پزشکیان گفت: وقتی مقام معظم رهبری می‌گویند نظر بده؛ من صادقانه نظرم را می‌دهم. الان هم نظرم این است که برجام مزایا و معایبی داشت ولی اینکه آتشش بزنیم و این کار را با سفارتخانه‌ها بکنیم را قبول ندارم.
 
قاضی‌زاده: ستادهای پزشکیان کنتورات در اختیار دولت روحانی است
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: به حسب ظاهر درگیری ما با آمریکا در موضوع تسخیر لانه جاسوسی پیش آمده است، آقای پزشکیان بفرماید چه کسانی لانه را اشغال کردند و در دوره کدام دولت سفارت عربستان و انگلیس مورد تعرض قرار گرفت؟ چرا دولت وقت این موضوع را مدیریت نکرد؟ رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است چرا جلوی چند نفر را نگرفت؟ هرچند با عوامل این موضوع قوه قضاییه بعدا برخورد کرد. چرا دولت وقت جلوی موضوع را نگرفت که حالا هی بیایید آن را به نام حزب‌اللهی‌ها فاکتور کنید.
 
وی افزود: آقای پزشکیان ستادهای خودشان را کنتورات به دولت آقای روحانی داده‌اند. آقای پزشکیان وزیر خارجه آقای روحانی در کنار شما حرف‌‌های عجیبی زد. ایشان پذیرفت که در دولت شهید رئیسی میلیون‌ها بشکه نفت فروخته شد اما دلیلی آن را شل کردن پیچ تحریم توسط بایدن قلمداد کرد. آیا بعد از سقوط ترامپ دولت روحانی 9 ماه تلاش نکرد بایدن پیچ تحریم‌ها را شل کند؟ چرا بایدن پیچ تحریم را برای دولت شهید رئیسی شل کرد؟ آیا این اعتراف تاریخی به این نیست که شهید رئیسی عرضه وادار کردن آمریکا به شل کردن پیچ تحریم‌ها را داشت ولی دولت روحانی این عرضه را نداشت.
 
قاضی‌زاده عنوان کرد: آقای روحانی با تمسخر به منتقدان می‌گفت شما زبان دنیا و مردم ایران را بلد نیستید. آقای  روحانی که شما صحنه گردان ستاد‌ آقای پزشکیان شدید، حالا دیدید که چه کسی زبان دنیا و ملت خود را بلد است. چه کسی در سال 92 مردم را ترساند اما بعد از آن ارزش پول ملی ما 1000 درصد کاهش پیدا کرد و حالا مردم را از دولت ترامپ می‌ترسانند. ما هستیم که می‌توانیم با همین ترامپ مذاکره کنیم و خواست خودمان را به او تحمیل کنیم.
 
نامزد انتخابات تصریح کرد: با همین دروغ 3000 مدیر در دولت آقای روحانی روی کار آمدند و در روزگار فقر ملت 50 میلیون تومان حقوق حرام گرفتند که با به قیمت دلار الان حقوق آنها ماهی 750 میلیون می‌شود. کاسب تحریم ما هستیم یا این حضرات؟
 
وی گفت: به اعتراف آمریکایی‌ها در دولت شهید رئیسی 80 میلیارد دلار نفت فروخته شد و با اقدام سازنده دولت رئیسی در عرض دو سه ماه کرونا در کشور جمع شد و این خیانت است که عدم توانایی در خرید واکسن را توجیه می کنند.
 
پورمحمدی: آقای جلیلی شما مانع قرارداد کرسنت شدید
 
پورمحمدی خطاب به جلیلی گفت: بحث تحزب یک مسئله جدی است. بحث سازماندهی نهادهای مردمی یک مسئله جدی است. دوستان بفرمایید قبول دارند یا خیر؟ اگر دستگاهی و حزبی مشکل داشته باشد دستگاه امنیتی جلوی آن را بگیرد اما نمی‌شود بگوییم که قضاوت کلی داشته باشید، بگویید انقلاب مخملی بوده است.
 
پورمحمدی با بیان اینکه من هیچ وقت ادعای دانستن نداشته‌ام، افزود: شما که می‌دانید و سالیان سال دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید، بفرمایید درباره کرسنت چرا حاضر نیستید با متهم اصلی مباحثه کنید؟! دادگاه به پرونده رسیدگی می‌کند. شما مانع انجام قرارداد کرسنت شدید و می‌گوید یک فسادی بوده است؟ بنده در سازمان بازرسی افتخار می‌کنم برای هیچکس پرونده‌ای نبستم  و کنار نگذاشتم و علت درگیری با بسیاری از افراد مشهور همین موضوع بوده است.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خطاب به جلیلی ادامه داد: چرا حاضر نیستند با متهم مناظره کنید؟‌ 18 سال از موضوع گذشته است و اموال ملت به تاراج رفته است. امروز جریمه 18 میلیارد دلار علیه ملت پرونده ساخته شده است چرا حاضر نیستید بحث کنید؟
 
وی گفت:‌ بعضی‌ها دیر از خواب بیدار شدند و خیلی‌ها مسائل کشور را نمی‌فهمند. شما در بند 4 نامه‌تان نوشتید که به کنوانسیون پالرمو ملحق شویم. نمی‌خواستم وارد این بحثها شوم.
 
پورمحمدی تصریح کرد: اینجا جای بزن درو و بگو درو نیست، این مسائل جای بحث جدی دارد. شما که علامه دهر هستید بگویید که یک جا عمل کردید؟ در رشته خودتان نیز موفق نبودید! بگویید که 2 تا مذاکره موفق داشتید؟ نمی‌شود شعار داد و با شعار مشکلات را حل کرد و به همین خاطر مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.
 
جلیلی: عده‌ای با وعده درباره برجام کشور را به این وضع کشاندند
 
سعید جلیلی درباره سخنان پورمحمدی گفت: به من گفته شد شما برنامه‌های خوبی دارید و به ما بدهید؛ اگر شما برنامه ندارید، به شما بدهیم. بی‌گدار وارد صحنه انتخابات نشوید و اگر می‌خواهید کشور را اداره کنید، باید مسائل را بدانید.
 
وی بیان کرد: ملت ما بهترین ظرفیت را دارد؛ در چند سال اخیر گفتم که هر دانشگاه یک دولت سایه است، تشکل واقعی این است. نه اینکه شما بگویید دولت سایه چیست؛ ما می‌گوییم باید دولت‌ها را کمک کرد. اگر رویکرد نداشته باشیم و بگوییم برنامه بدهید که من اجرا کنم درست نیست.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: بزرگ‌ترین فرصت‌ها در سیاست خارجی است که متاسفانه عده‌ای در  8 سال از بین بردند. برجام چه شد؟ دلار 3 تومن به 30 هزار تومان رسید و تحریم‌ها از 700 عدد به 1500 رسید.
 
جلیلی عنوان کرد: از طرفی سخن از وفاق می‌گویند و از طرف دیگری هیچ‌کسی را هم قبول ندارند. در زمان برجام عده‌ای نوشتند که ظریف "گفت می‌شود و جلیلی گفت نمی‌شود"؛ حالا نتیجه را ببیند که شد یا نشد. خود اوباما در زمان برجام گفت ما دیگر هیچ ابزاری نداشتیم و تمام فشارهای ما به بن‌بست رسیده بدبود و خوشبختانه توافق برجام انجام شد.
 
وی افزود: 8 سال یک جهان فرصت از کشور گرفته شد و کشور معطل ماند و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید و امروز از پرونده‌های فساد دفاع می‌کنید؟ جای متهم در دادگاه است  نه‌ اینکه در تلوزیون مناظره کند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بحث ما در اداره‌ی کشور جدی است. از دستورکارهای من به‌عنوان رئیس‌جمهور مبارزه با فساد است؛ وقتی میلیاردها دلار برای چندین سال به کشور می‌رود، مگر می‌شود بی‌تفاوت بود؟ خود آقای روحانی اولین نامه درباره کرسنت را در زمان آقای خاتمی نوشت و گفت که مشکل دارد. شما(آقای پورمحمدی) رئیس سازمان بازرسی بودید، چرا فساد را پیگیری نکردید.
 
جلیلی افزود: بنده با فساد مبارزه می‌کنم و می‌دانم امثال شما صدای‌تان در می‌آید. نباید اجازه داد سرمایه ملت به یغما برود.
 
وی در ادامه گفت: باید در سیاست خارجه منافع ملت تامین شود نه اینکه به یغما برود. در برجام طرف مقابل خارج شد و اینجا گفتند ما صبر راهبردی داشتیم و کاپ اخلاق گرفتیم؛  بعد گفتند که قرار نبود موضوع اقتصادی باشد و قرار بود امنیت بیاورد ولی دیدیم با این رفتارها، قاسم سلیمانی عزیز را هم شهید کردند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما امروز در فرصت کم‌نظیری هستیم و می‌توانیم جهش اقتصادی داشته باشیم و با فناوری و دانشمندان‌مان می‌توانیم پیشرفت کنیم. اگر عقب  بیفتیم، چند دهه عقب خواهیم افتاد.
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
زاکانی: آماده مناظره با خاتمی، روحانی و زنگنه هستم
 
زاکانی خطاب به پزشکیان بیان کرد:‌ ما خدمت آقای پزشکیان یک کارنامه‌ای داریم که 100 درصد درست است و من تحملی داشتم که 2 طرف را در کمیسیون  برجام دعوت کردیم. در این جلسه آقایان ظریف، پزشکیان، عراقچی، صالحی و شمخانی حضور داشتند و حرف همه را شنیدیدم. از دانشگاه‌ها حقوقدان نیز از دو طرف در جلسه حضور داشتند و نهایتا جمع بندی کردیم و 100 درصد درست از آب درآمده است.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار کرد: نکته دوم ناظر به آتش زدن گفتند که بنده هیچوقت همچین حرفی نزدم. من درباره سفارت کسی را تایید نکردم.
 
زاکانی گفت: مردم عزیز برخی با احساس و پشتوانه نظری تهی دنبال می‌کنند که رای بگیریند که درست نیست. گزارشات آقای ظریف به مجلس بوده است. همه تشخیص ما که تشخیص کارشناسان بود، همه درست بود.
 
وی تصریح کرد: ناظر به احزاب که آقای پورمحمدی گفتند، بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را با 270 شعبه در  وزارت کشور راه‌انداختم. بزرگترین تشکل دانشجویی را سالها اداره کردم و کار با تشکل و سامان‌دهی را بلد هستم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: ناظر به حوزه سیاست خارجی در این 33 ماه در شهرداری عمل کردیم و در بروکسل موفقیت‌های جدی در عرصه جهانی و چین ایجاد کردیم.
 
زاکانی در ارتباط با کرسنت اضافه کرد: ناظر به حوزه کرسنت واقعا تعجب کردم و این موضع از آقای پورمحمدی بعید بود! در دوره آقای خاتمی و وزارت پزشکیان بزرگترین خیانت‌های نفتی در کشور شد که شامل توتال، استات‌اویل و کرسنت بود. یک گزارشی تحت عنوان زالو تهیه کردیم که دیروز گفتیم فیلم آن را بارگذاری کنند تا معلوم شود چه کسی سیاهی بر چهر‌ه‌اش باید بنشیند.
 
وی ادامه داد: بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی (زنگنه) هم نشسته بود و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می‌خوریم در حالی که در مرز پیروزی بودیم. آقای روحانی گفتند دو ماه را تحمل نمی‌کند و زنگنه گفت دو هفته ای حل می‌کنم 53 میلیارد دلار عدم النفع،‌ 2.5 میلیارد دلار خسارت اول،‌ 18 میلیارد دلار طلب دوم بود و من تعجب کردم چطور رویتان می‌شود راجب این موضوع صحبت کنید؟
 
 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: بنده حاضرم با آقایان خاتمی، زنگنه و روحانی فردا مناظره کرده و بگویم چه جنایتی در کشور اتفاق افتاده است. بارها سر این موضوع به دادگاه رفتم و از حق مردم دفاع کردم.
 
در بخش دوم از مرحله دوم، هر کاندیدا در 5 دقیقه وقت داشت تا سخنان دیگر نامزدها را نقد کند.
 
قالیباف: 200 متر زمین رایگان با کاربری مسکونی به مردم خواهیم داد
 
قالیباف اظهار داشت: واقعیت این است بعد از دهه 90 مردم در حداقل‌های زندگی دچار مشکل هستند. همیشه در هر کجا بودم دغدغه مردم را داشتم. حتما باید رشد اقتصادی را از طریق رفع تحریم و کار ماندگار درست کنیم.
 
وی با بیان اینکه آنها که حقوق ثابت دارند ولی تورم بیش از افزایش حقوق است، فاصله این را باید حتماً جبران کنیم، افزود: مردم در شرایطی هستند که نجابت به خرج داده‌اند ولی طاقتشان سر آمده؛ لذا باید مشکلاتشان را در کوتاه مدت حل کنیم. لذا اولین کارم این است که یک سپر حمایتی برای مردم ایجاد کنم نباید بگذاریم سفره مردم کوچک شود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز 17.5 درصد اتلاف سرمایه در کشور داریم که باید از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم. بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، می‌توانیم این را کنترل کنیم.
 
قالیباف با اشاره به مسکن، افزود: 200 متر زمین رایگان با کاربری مسکونی به مردم خواهیم داد. خیلی از افراد هستند که وام مسکن گرفتند، اما خانه نگرفتند و گرفتار قسط شده‌اند که این موضوع را به سرعت در دولت چهاردهم پیگیری خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: طرح‌ها باید به سرعت اجرا شوند و در همه روستاها و بیشتر از 80 درصد شهرها می‌توانیم مشکل مسکن را حل کنیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع واردات خودرو، تاکید کرد: ما هم در خودروی سنگین و سبک مشکل داریم؛ بارها صحبت کردم؛ صنعت خودرو از ما رانت می‌گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند. حتماً باید واردات خودرو را داشته باشیم. هم در خودرو سنگین و هم سبک؛ چون سهم زیادی از خودروهای سنگین کشور الان اسقاطی هستند.
 
پزشکیان: قدرت دفاعی و بازدارندگی ما باعث افتخار کشور است
 
مسعود پزشکیان طی سخنانی اظهار داشت: ما اگر برجام را نپذیریم و اگر FATF ‌را حل نکنیم، نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. راه حل این است که انسجام داخلی را در خودمان ایجاد کنیم.
 
وی افزود: شما از اعضای اتاق بازرگانی بروید بپرسید که برجام را خوب می‌دانند یا بد. اینها در جلسه هم به ما می‌گفتند که ما نمی‌توانیم بدون برجام کار را ادامه دهیم اما حالا الان می‌گویند می‌توانیم ادامه دهیم.
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
پزشکیان گفت: ما در ذخایر نفت و گاز در مجموع اول دنیا هستیم اما در زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و در تابستان برق نداریم و برق مراکز صنعتی را قطع می‌کنیم. ما در میادین مشترک چقدر ضرر می‌کنیم؟ همین قطر، عمان و امارات در میادین مشترک سهم خود را می‌برند ولی ما عین خیالمان نیست.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: اینها بگویند اگر برجام را نپذیرفتند این وفاق داخلی را چطور می‌توانند درست کنند. تازه این دوستان با آدم‌هایی دعوا دارند و آنها را خائن خطاب می‌کنند که مقام معظم رهبری می‌گفتند اینها صادق‌ترین و سالم‌ترین آدم‌ها هستند.
 
وی افزود: ترامپ و اسرائیل هم می‌گفتند که ما نمی‌گذاریم برجام به نتیجه برسد و این دوستان هم دقیقا همین حرفها را می‌زنند. خب مردم می‌گویند فرق بین این دوستان و دشمنان ما چیست؟
 
پزشکیان خاطرنشان کرد:‌ قدرت دفاعی و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار کشور ماست. یکی از دلایلی که دیگران نمی‌توانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.
 
قاضی‌زاده: دیپلماسی جای مردان مصمم است نه جای مردان سازشکار
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهار داشت: مشکل ما این است که آقای پزشکیان بجای پاسخ به سوالات سوال جدید طرح می‌کنند. ما اینقدر مرد هستیم که از دولت محدودی که در اختیارمان بوده‌ دفاع کنیم و عزیزان هم مرد باشند از دولت‌هایی که از آنها حمایت کردند، دفاع کنند.
 
وی افزود: کدام سیاست دولتگرای مطلق موجب خارج  کردن مردم از عرصه‌های مختلف شد؟ چه کسی فعالیت بخش خصوصی را محدود و نابود کرد؟ ما که ادعای دولت مردمی داریم، بیش از 10 سال روی مدل مردمی سازی دولت کار کردیم و چیزی که الان در حوزه مردمی‌سازی در دولت شهید رئیسی اتفاق افتاده قابل مقایسه با قبل نیست.
 
قاضی‌زاده با اشاره به موضوع واردات واکسن گفت: در آن زمان بعضی از عزیزان که دوز اول واکسن فایزر خود را زده بودند می‌گفتند که ما اجازه نمی‌دهیم مردم موش آزمایشگاهی شوند. خوب شما دو هفته زودتر واکسن وارد می‌کردید و نمی‌گذاشتید که دولت شهید رئیسی این افتخار بزرگ(واردات واکسن) را به نام خود ثبت کند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دوستان می‌گویند چرا شما از برجام خارج نشدید؟ آقای پزشکیان اگر ایشان(شهید رئیسی) از برجام خارج شده بود شما ایشان را متهم نمی‌کردید تو کنار ترامپ و نتانیاهو هستی؟ برجام را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند و به لحاظ حقوق بین الملل دست و پای ایران را بستند. کاری کردید که امروز باید حداکثر استفاده را ازبرجام ببریم و بهانه دست دشمن ندهیم.
 
وی ادامه داد: شما آمدید قدرت ملی و موفقیت جوانان را ارزان فروشی کردید. دیپلماسی، خندیدن و امتیاز دادن نیست بلکه هوشمندانه عمل کردن است. کاری که شهید امیرعبداللهیان انجام داد را ببینید. برای اینکه بتواینم با دولتهای منطقه کار کنیم ایشان از وزارت خارجه اخراج شد اما وقتی سرکار آمد همان کسی که برای ارتباط با کشورهای منطقه اخراج شده بود،‌ باکشورهای منطقه عزتمندانه ارتباط بر قرار کرد. دیپلماسی امیرعبداللهیان ایجاد ارتباط با تکیه بر قدرت درون زای ما بود.
 
قاضی زاده به اشاره به افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم گفت: امروز نماینده سنای آمریکا از وزیر خارجه آمریکا در باره افزایش فروش نفت ایران سوال می‌کند و وزیر خارجه آمریکا پاسخ می‌دهد که «رئیسی مرد مصممی» بود. دیپلماسی جای مردان مصمم است نه جای مردان سازشکار.
 
پورمحمدی: احمدی نژاد 2 بار خواست پرونده‌ها را پیگیری کند
 
مصطفی پورمحمدی خطاب به برخی از نامزدهای ریاست جمهوری بیان کرد: دوستانی که خیلی جایگاه مناسب و دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند و این روزها می‌گذرد!
 
وی افزود: عجیب است قراردادی در سال 1381 بسته شده است و ما در 1387 به سازمان بازررسی رفتیم و 2 گزارش که توسط دیوان محاسبات انجام شده بود و ما فقط کارهای منظم کردن آن را انجام دادیم و فرستادیم.
 
پورمحمدی تصریح کرد: آقای احمدی نژاد 2 بار خواست مشکل را حل کند و همه پرونده فساد تعقیب شود و فاسدین محکوم شوند و هم این قرارداد اجرا شود و در قیمتش تمام شود و این خسارت عظیم در 18 سال جلوی آن گرفته شود اما با شعار، دادن زدن و اتهام زدن مشکل حل نخواهد شد.
 
آقای زاکانی؛ شما به زنگنه اتهام خیانت زدید!
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خطاب به زاکانی خاطرنشان کرد: خوب شد آقای زاکانی حرف از مناظره زدند. شما اتهام خیانت به آقای زنگنه زدید و او هم می‌گوید که شما مانع اجرای قرارداد شدید و ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردید و ما از دادگاه تقاضا داریم زودتر این موضوع را رسیدگی کند.
 
وی با طرح این پرسش چه کسی از برجام دفاع می‌کند؟ ادامه داد: من همان زمان هم درباره برجام حرف داشتم. قطعنامه‌ها در سازمان ملل تصویب شده است که ملت را بیچاره کرده است. چرا شما که مسئول بودید جلوی صدور قطعنامه را نگرفتید و امروز می‌گویید چرا امروز مذاکره می‌کنید؟
 
پورمحمدی تصریح کرد: 15 سال به ملت ایران خسارت وارد شده است و مردم مشکلات زیادی دارند. چرا قدرت دانش و مذاکراتی شما عمل نکرد و قطعنامه پشت سرهم صادر شد و امروز باید با دریوزگی fatf  و برجام را قبول کنیم.
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: امام به ما استقامت را یاد داد. 45 سال ندای امام و ملت ایران جهانگیر شد و امروز جوانان عالم فریادهای حقانیت ملت ایران درباره حقوق ملت فلسطین تثبیت شد. امروز می‌توانیم ادعا کنیم هم غزه، هم لبنان، هم یمن، هم عراق، هم عمان، هم قطر و جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و قهرمانان وطن.
 
جلیلی: باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم
 
سعید جلیلی گفت: دوستانی که سخن از تحزّب می‌کنند، کار عمیق تحزبی را به زنبیل گذاشتن تعبیر می‌کنند. سه قطعنامه درباره‌ی ایران در پرونده‌ی هسته‌ای در زمان آقای لاریجانی صادر شد و گویا آقای پورمحمدی یادش نیست که عضو آن کمیته بوده است.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: این گذشته‌ای است که تعریف می‌کنند غلط بود؛ دلار 3000 تومان به 30000 تومان رسید و تحریم‌ها برداشته نشد و جالب است که می‌گویند باید این روال باز هم برگردد. ترامپ از توافق خارج شد و دولت وقت ما هم می‌گفت اگر هم خارج شود ما هم هستیم. برجام طلب ملت ایران است و باید این موضوع دنبال شود.
 
وی بیان کرد: در اوج زمانی که امریکا از توافق خارج نشده بود، کل صادرات ما به 28 کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان بود و چرا نتیجه نگرفت؟ چرا اینانی که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنیم، مشکلات حل نشد؟
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: همین افراد الان می‌ترسانند و بلد نیستند. اتفاقاً این مسائل باید مطرح شود و ملت هم انتخاب کند. رشد اقتصادی در دوران برجام و بعد از آن صفر و منفی شد. ما سخن از جهش می‌گوییم که می‌توان موفقیت به‌دست آورد.
 
جلیلی خاطرنشان کرد: عرصه سیاست خارجی فرصت‌های فراوانی دارد؛ در سریلانکا 500 میلیون دلار فرارداد خدمات فنی مهندسی بستیم و با سایر کشورها می‌توانیم این کار را کنیم. بازار صادرات منطقه در پایین‌دست پتروشیمی 115 میلیارد دلار است و چرا این کار انجام نشده است؟
 
وی ادامه داد: گفته شد در برجام تحریم‌ها در روز اول بالمره لغو می‌شود ولی چه شد؟
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که من دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، آمریکا شرق و غرب کشور ما را اشغال کرده بود و همین‌ها می‌گفتند که باید برویم فلان امتیاز را بدهیم. ولی دیدیم که آمریکا با خفت از شرق و غرب ما خارج شد و با خفت به ما نامه می‌نوشت که ما ده‌ها مشکل داریم. چه کسانی ابتدای جریان سوریه شک داشتند که چه تصمیمی باید بگیرند؟
 
جلیلی بیان کرد: ما درباره پرونده هسته‌ای هیچ‌وقت اکتفا به گفت‌وگو نکردیم و خنثی کردن تحریم‌ها را دنبال کردیم؛ ده‌ها زیرساخت برای مقابله با تحریم شکل دادیم. باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این راه‌های عملی داریم؛ ما باید تحریم را رفع و خنثی کنیم.
 
زاکانی: مردم را در ثروت موجود کشور شریک می‌کنیم
 
زاکانی با بیان اینکه هیچ راهی نداریم  جزء اینکه مشارکت کنیم و هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم، بیان کرد: باید امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم و اقوام را در مقابل یکدیگر قرار ندهیم و همه ایرانیان با هرسلیقه ای عزیزند.
 
وی با اشاره به اینکه ما قصد دیوارکشی نداریم اما دوستان علاقه دارند دیوار بکشند، افزود: ملت ما از رفع تبعیض خوششان می‌آید به جز زالوصفتانی که در این دو دهه با آنها مبارزه کردم. باید ملت را بر سر سفره اقتصاد کشور بیاوریم. در بعد مسکن در بعد استیجاری و صاحب‌خانه شدن بسته جدی داریم. در 33 ماه تجربه‌ای داریم که 203 هزار واحد مسکن را شروع کردیم.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد:‌ در یارانه طلا مردم را در ثروت موجود کشور شریک می‌کنیم که حقشان است. در معیشت و سلامت و حوزه‌های مختلف مردم را شریک می‌کنیم. حرفهای تفرقه انگیز نزنیم و علاوه افزایش قدرت اقتصادی باید انسجام ملی را تقویت کرد.
 
زاکانی گفت: باید زیرساخت‌های کشور را طوری تقویت کنیم که افتخار آفرین باشد و ظرفیت‌های آن نیز در کشور وجود دارد. دریا، خشکی، معدن،‌ صحرا، نفت و گاز و دریا .... همگی ظرفیت است.
 
وی با بیان اینکه کسی جلوی برجام را نگرفته است، اضافه کرد: اتفاقا ما دنبال اجرای برجام هستیم چرا که سهم خود را انجام دادیم و آنها باید سهم خودشان را انجام بدهند و آنها برجام را آتش زدند و خیانت کردند. خودشان نیز گفتند کسانی که با ما مذاکره کردند دقت نداشتند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد:‌ به اعتقاد بنده آنچه که به مردم کمک می‌کند شفافیت است. مردم باید وارد حریم مسئولین شوند.
 
زاکانی با طرح این پرسش چرا مردم را دسته بندی و ناامید می‌کنیم؟ اضافه کرد: ما ظرفیت داخل، منطقه‌ای و جهانی داریم و دنیا در حال تغییر است و قدرت‌های منطقه‌ای در عرصه جهانی و پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده است. بریکس و شانگهای آرزوی دولت قبل بود که دولت شهید رییسی به ثمر نشاند.
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
کاندیداها در آخرین مرحله از مناظره، طی 6 دقیقه (در صورتی که از این زمان در مراحل قبلی استفاده نکرده باشند) به جمع بندی مطالب خود پرداختند.
 
در این مناظره و پیش از مرحله آخر، مشاورین کاندیداها 5 دقیقه به آنها مشاوره دادند.
 
قالیباف: ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است
 
قالیباف در بخش آخر و جمع بندی مناظره چهارم، اظهار داشت: برای همه مشخص شد که به هر حال ستادی که امروز جناب آقای پزشکیان با آنها کار می‌کند همان ستاد آقای روحانی است.
 
وی افزود: این یعنی برگردیم به یک دهه قبل. دو مرتبه برگردیم به رشد زیر 1 درصد؛ نقدینگی 26 برابر؛ تنشهای بین قوا؛ اختلافات بین مردم؛ تنشهای بین رهبری و بعضی موضوعات دیگر. یعنی شکاف بیشتر بین مردم و دولت. یعنی دومرتبه اخلال صورت بگیرد در حکمرانی کشور. آیا واقعا سزاوار است در این مسیر حرکت کنیم؟
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اتفاقات دو سه روز اخیر گواهی بر حرفهای ماست، گفت: مطمئنم مردم عزیز ما اینطور تصمیم می‌گیرند که رو به جلو برویم و رویای ایران بزرگ را بسازیم. همانطور که حسرت حوزه دفاعی ما را همه می‌خورند در حوزه اقتصادی هم همینطور باشد.
 
وی افزود: امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم. ما نمی‌توانیم مسیری طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود. امروز همه باید کنار هم باشیم، دست به دست هم بدهیم.
 
قالیباف با بیان اینکه بنده در گذشته نشان دادم که اینگونه عمل و رفتار کردم، تصریح کرد: 12 سال توفیق خدمت در شهرداری داشتم؛ هر سه دولت با من مخالف بودند و به من کمک نکردند، در یک جلسه دولت من را دعوت نکردند، حتی مصوبات مجلس را در حمایت بودجه شهرداری عمل نکردند؛ ولی ما با تلاش، با کار، با تکیه به شما مردم و با کارآفرینان جامعه و جوانان خلاق و پای کار، با این که چپ و راست نکردیم و این گروه آن گروه نکردیم، شیعه سنی نکردیم، قومیت نکردیم، هر که قوی و امین بود بر اساس شایسته گزینی احترام کردیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: به نخبگان احترام کردیم و بدون تصمیم سازی آنها تصمیم نگرفتیم. نتیجه چه شد؟ این شد که دیدید در 12 سال تهران جدید ساخته شد. بهانه نگرفتیم که پول نداریم؛  مدیر قوی یعنی قدرت اجماع؛ مدیر قوی درخواست اختیار نباید بکند.
 
قالیباف در پایان بیان داشت: به طور روشن اعلام می‌کنم اگر شما من را انتخاب کنید، بدون هیچ بهانه ای آرزوهای این کشور را چه در رویای رشد اقتصادی و چه در مشکلات جاری شما، آینده را مناسب و پریشانی را از شما دور و افق روشن را با رشد اقتصادی و پایتخت اقتصادی ایران درست می‌کنم. جوری که به گذشته خود افتخار کنیم. راه شهدا و امام شهدا را بر اساس دغدغه مردم و سیاستهای مقام معظم رهبری پیش می‌بریم.
 
پزشکیان: من تانک و نقطه زن نیستم
 
مسعود پزشکیان در بخش جمع‌بندی اظهاراتش در مناظره چهارم طی سخنانی اظهار داشت: مبنای سیاست خارجی من سه اصل عزت حکمت و مصلحت است اما درک من از این اصول سه گانه با سایر نامزدهای حاضر در اینجا متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله‌ای برای رسیدن به عزت می‌دانم و عزت را نیز در بهبود زندگی شما جستجو می‌کنم.
 
وی افزود: در یک کلام سیاست خارجی یعنی هم ارتقای جایگاه امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آرامش برای تک تک ایرانیان می‌دانیم. من سیاست خارجی را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت در کشور و متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن در دل جوانان ایرانی می‌دانم. من می‌خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان  و نوه‌هایشان خود بنشینند به دور سفره‌های هفت سین و خاطرات شیرین بسازند. نه اینکه از پشت پنجره سرد تبلت‌ها دستی از آن سوی آبها تکان دهند و سپس در سکوت و تنهایی و دلتنگی باقی عمر خود را سپری کنند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من فرونشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. من سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات و آرامش روانی برای تک تک مردم ایران می‌خواهم و تلاش می‌کنم ایرانیان به دور از اضطراب از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و سیاست خارجی را برای بلندآوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایران در جهان می‌دانم.
 
پزشکیان گفت: تمدن قدیمی و کهن ایران حرف برای گفتن زیاد دارد. ما از دل تاریخ و آیین و فرهنگ‌مان تجربه‌ها و حکمت‌های بی‌شماری برای کمک به درمان دردهای انسان داریم. من سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزشهای بشر دوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی می‌دانم. من می‌خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل و چه برای ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد و سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشور و عادی سازی روابط اقتصادی با جهان از طریق رفع تحریم‌ها و بهبود فضای سرمایه‌گذاری می‌دانم.
 
وی افزود:‌ دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری با جهان و بهره‌برداری از آخرین دستاوردهای بشر تمام ظرفیت‌های خود را فعال خواهد کرد. من سیاست خارجی را برای تحکیم برادری برای کشورهای همسایه می‌دانم. من به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد. سیاست خارجی دولت من در ارتباط با مردم مظلوم منطقه بر اساس آموزه‌های امیرالمومنین خواهد بود که انسانها یا در دین برادرند یا در خلقت برابرند.
 
این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: من مصمم هستم که با یک سیاست خارجی تعاملگرا و عزت‌مند هزینه مردم را کاهش دهم و اجازه نمی‌دهم با شعارهای دهان پرکن جیب مردم را خالی کنند. من پزشک قلب هستم و آرامش‌بخش قلب شما خواهم بود. ای مردم  من  من تانک و نقطه زن نیستم من غلط‌انداز و لاف‌زن نیستم من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.
 
قاضی‌زاده: سیاست خارجی جای شاعر مسکلی و ایده‌آل پردازی هپروتی نیست
 
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جمع بندی صحبت‌های خود گفت: درباره تصرف سفارت انگلیس باید بگویم این حادثه در سال 90 اتفاق افتاده این که من گفتم در سال 94 اتفاق افتاده و اصلاح می‌کنم.
 
وی ادامه داد: سیاست خارجی جای شاعر مسکلی و ایده آل پردازی هپروتی نیست بلکه سیاست خارجی عرصه عمل و عرصه تحقق راهبردهای یک ملت هفت هزار ساله است. تحریم با همه زحمت‌ها یک واقعیت است و البته نه بی تاثیر است و آخر دنیا نیست.
 
قاضی‌زاده ادامه داد: هم باید مذاکره کرد و هم باید در داخل تلاش کنیم تا انگیزه دشمن برای تحریم از بین برود. قول می‌دهم کسانیکه می‌خواهند وعده لغو تحریم‌ها را بر گرده شما سوار کنند هرگز نمی‌توانند تحریم‌ها را لغو کنند. تحریم بخشی از راهبرد امنیتی آمریکا است و دیدید با تعطیلی کل برنامه هسته‌ای ایران هم لغو نشد.
 
گزارش چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عمل کردن به وعده با تجربه کسانیکه صحنه گردانان ستاد آقای پزشکیان یا بهتر بگویم دولت آقای روحانی امکان پذیر نیست. تحریم‌های آمریکا روی دو نقطه فروش نفت و ارز متمرکز شده بود؛ شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان به دور از هیاهو در طول سه سال فروش نفت ایران را به 2 میلیون بشکه رسانده و  80 میلیارد دلار نصیب اقتصاد ایران کردند.
 
وی اظهار داشت:‌ اگر ایران پیشتوانه ارزی نداشت چطور امروز ماشین‌های گران قیمت در ایران پلاک می‌شوند و تاکسی‌های برقی را در تهران می‌بینید. آیا دولت سوم آقای روحانی می‌خواهد روندی که در دولت شهید رئیسی آغاز شده است را در نطفه خفه کند؟ رئیسی عزیز زبان دنیا را می شناخت و جهان درهایش را به روی امثال شهید رئیسی خواهد گشود. اگر می‌خواهید پیچ تحریم‌ها شل بماند نیازمند ادامه راه شهید رئیسی هستیم.
 
قاضی‌زاده ادامه داد: خطر آمریکا با ترامپ یا بایدن غیر قابل کتمان است اما این خطر یک دهم  خطر کسانیکه راه درآمد نفتی را بروی این مردم مظلوم بستند نیست.توافق یا تقابل مقابل هم نیستند. اتفاقا برای توافق خوب باید اول قدرت را نشان بدهی تا سر میز توافق امتیاز بیشتری بگیری؛ اما برخی معتاد توافق هستند طوریکه انگار در عمرشان معامله نکرده‌اند.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید بروری اشتراکات با سایر کشورها دنیا برنامه ریزی کنیم. کشورهای همسایه با ما ایران 700 میلیونی فرهنگی را می سازند و آنها نیازمند انرژی ما هستند و می‌توانیم با دیپلماسی انرژی بازارهای منطقه را فتح کنیم.
 
پورمحمدی: به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها باید پایان بدهیم
 
مصطفی پورمحمدی بیان کرد: هدف اصلی سیاست خارجی، دولت قرار توسعه اقتصاد ملی است. دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم ایران است. اولویت ما رفع تحریم‌ها در خارج و خنثی کردن آن در داخل است. خط قرمز ما منافع و مصالح ملی است. روش ما اقتضایی به اقتضای مکان، زمان و توان است. رویکرد ما ایجاد فرصت جدید و شکار فرصت‌های پیش آمده است.
 
پورمحمدی با بیان اینکه بیش از 15 سال است که در تله تحریم‌ها گرفتار شده‌ایم و برجام و تلاش‌های مشابه راه حل‌هایی جادویی نیستند بلکه تلاش‌های ملی برای رهایی از دام تحریم‌ها بودند، گفت: ادامه این روش‌ها لازم اما ناکافی است. بعضی از کسانی که از شما رای می‌خواهند خواسته یا ناخواسته با توهم یا جهل مرکب جاده صاف کن دشمن برای گرفتار شدن بیشتر شما در این دام بودند.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری خاطرنشان کرد: بعضی از آقایان تحریم را فرصت و نعمت می‌دانستند و همچنان می دانند. اکنون باید با انتخاب درست راه، را بر فرصت سوزان ببندیم و پل برای عبور از کینه‌ها و شکاف‌ها بسازیم و در مقابل مهاجرت سد بسازیم.
 
وی  تصریح کرد: به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن ها پایان بدهیم و به اقتصاد مردمی و بخش خصوصی و کارآفرینان امید بدهیم.
 
پورمحمدی اظهار کرد: ایرانیان عزیز می‌دانیم که خسته و دل آزرده هستید و از وعده دل بریده‌اید به شما حق میدهم که وعده بهشت دادند و از تامین زندگی معمولی عاجزند.گفتند که نفت را بر سر سفره شما می‌آوریم اما از حداقل‌ها از سفرهای مردم فاصله گرفته است.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در پایان این مناظره گفت: ملت ایران؛ شاید رویتان نمی‌شود به دوستانتان بگویید من نه برای افراد مشهور و پرادعا بلکه به پورمحمدی رای می‌دهم! اما اگر فکر می‌کنید پورمحمدی می‌داند و می‌تواند، سد سکوت را بشکنید؛ نگویید رای ندارد، اگر شما بخواهید رای دارد.
 
جلیلی: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است
 
سعید جلیلی: در بخش پایانی مناظره اظهار داشت: با توجه به مباحث این جلسه باید گفت می‌توانیم چهار سال آینده طوری رقم بخورد که فرصت‌ها به‌صورت حداکثری استقاده شود یا دچار مباحث مشکل‌داری شویم که نفعی برای مردم ندارد. کار سیاست خارجی دفاع از حقوق ملت است؛ ما از حقوق هسته‌ای ملت دفاع کردیم و با سازوکارهای جدی موضوع تحریم را خنثی و رفع کنیم و تحریم‌کننده هم پشیمان شود.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید با سیاست خارجی ایجاد اشغال و ارزآوری داشت. کشور ما موقعیت خوبی دارد تا در برخی کالاها هاب منطقه شود و به‌عنوان مثال می‌توان برخی کالاها مانند گندم را به کشور آورد و تبدیل به آرد و دوباره صادرات کرد.
 
جلیلی بیان کرد: ما 11 میلیارد دلار بازار صیفی‌جات در منطقه را داریم که رقیبی هم ندارد و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
 
وی ادامه داد: باید برای دانشمندان بازار درست کنیم و به مدد اینان می‌توانیم بازارهای دنیا را بگیریم و هم‌چنین کشور را ارتقا داده و قدرت کشور را با استفاده از فناوری‌ها افزایش دهیم.
 
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید در کشور اجماع ایجاد؛ در دوران دبیری شورای امنیت ملی بنده، بیشترین پناه‌ها به دبیرخانه را شاهد بودیم که بین قوای سه‌گانه اجماع ایجاد می‌کرد.
 
زاکانی: حتی اگر به بنده رای نمیدهید باز هم پاس صندوق‌ها بیاید
 
علیرضا زاکانی گفت: عزیز و همکارم در تلویزیون دعوت به عدم دعوا می‌کند اما مشاورین ایشان اختلاف اندازی می‌کنند و میکروفن پرت می‌کنند و عزیزم در اینجا نهج البلاغه می‌خواند. امیرالمومنین خطاب به اصحاب خود نوشت که تو هرگز نمیتوانی مدیریت کنی و پل افرادی می‌شوی که بر مردم ستم می‌کنی.
 
نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: مردم، همه شما خواستار عدالت و رفع تبعیض و طرفدار مبارزه با فساد هستید. اجازه ندهید به نام مذهب شما را از هم جدا کنند. کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد یا ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد. اتحاد موجب پیشرفت خواهد شد.
 
زاکانی در پایان این برنامه گفت: مردم عزیز ناامید نشوید آمده‌ایم مشکلات کشور را با کمک شما حل کنیم. جمعه 8 تیرماه همه پای صندوق بیاید حتی اگر به بنده رای نمی‌دهید باز هم بیایید. هر رای شما رای به خط امام اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است.
ارسال نظرات